Page 12 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 12

3. 7/8’lik usulün 3+2+2 düzümünde, karcığar makamında müzik cümlesi ve cümleciklerini dikkate
                        KONTROL LİSTESİ                                          alarak bir türkünün veya ezginin bölüm bölüm diktesini yazınız.
                        Öz Değerlendirme Formu
                     Bu form, dinlediğiniz uzun havayı değerlendirmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Her bir öl-
                 çütü okuyarak Evet ya da Hayır seçeneklerine (x) işareti koyunuz.
                                    PUAN
                      ÖLÇÜTLER                  Öğrencilerin  öğrendikleri  ile
                                   EVET  HAYIR
                Türküyü ya da ezgiyi hatasız seslendirebiliyor musunuz?  ilgili olarak kendilerini değer-
                Seslendirdiğiniz türkü ya da ezginin usulünü doğru vurabiliyor musunuz?  4. 7/8’lik usulün 2+3+2 düzümünde, karcığar makamında bir türkünün veya ezginin müzik cümlesi
                                                                                 ve cümleciklerini dikkate alarak diktesini yazınız.
                Ölçü içindeki notaların zamanlarını doğru icra edebiliyor musunuz?  lendirdikleri bölümdür.
                İcra sırasında metronomda aksaklık yapıyor musunuz?
                        ÖĞRENCİ GÖRÜŞÜ:
                 1. Bu çalışmada neler öğrendim?
                                                Bu  bölümde  ezgisel  nitelik-  ve cümleciklerini dikkate alarak diktesini yazınız.
                                                                                  5. 7/8’lik usulün 2+2+3 düzümünde, karcığar makamında bir türkünün veya ezginin müzik cümlesi
                                                li  müzik  eserleri;  ölçü  raka-
                 2. Bu çalışmalarda nerelerde zorlandım?
                                                mına,  ses  sürelerine  ve  ses
                                                yüksekliklerine  uygun  olarak
                                                makamsal ögeler göz önünde       ve cümleciklerini dikkate alarak diktesini yazınız.
                                                                                  6. 8/8’lik usulün 3+2+3 düzümünde, karcığar makamında bir türkünün veya ezginin müzik cümlesi
                             Ben gelmedim davi için
                             Benim işim sevi için  bulundurularak notası yazılır.
                             Dostun evi gönüllerdir
                             Gönüller yapmaya geldim
                                       Yunus Emre
                            111
                                                                                            207
                       ÖLÇME
                     DEĞERLENDİRME                                                   Bona ve Solfej
                                                                                     Çalışmaları
                 A.  Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız.  Öğrencilerin verilen konularla
                 1.   ………… kelime anlamı olarak bir şeyin özü, bir şeyin oluşması için asıl ve gerekli madde demek-
                  tir.                                                           Hicaz makamında yazılmış etütlerin bonasını ve solfejini yapınız.
                 2.  Ölçü ve ritim bakımından serbest olduğu halde dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli kalıplara
                  bağlı bulunan ezgilere ………….. denir.  ilgili  bilgi  ve  becerilerinin  öl-  1.
                 3.  Gurbet havalarının yurdumuzda yaygın olarak seslendirildiği ve yaşatıldığı yöre …………………
                  bölgesidir.                                                        œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ  . œ  œ . œ  œ œ œ  œ

                 4.  Bozlaklarda türü belirleyen en önemli öge …………. dizisi içinde seslendirilmeleridir.  & ' _ _   œ
                 5.  Karadeniz Bölgesi'nde okunan uzun havalara ………………………. adı verilir.  çülmesini sağlayan bölümdür.
                 B.  Aşağıda verilen ifadelerın doğru veya yanlış olduğuna karar vererek yanlış olduğunu dü-
                  şündüğünüz ifadelerin doğrusunu / yanlış olma sebebini noktalı yerlere yazınız.
                                                                                 & ' _ _ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                 6.  Arguvan ağzı uzun havalar, Çamşıhı ağzı uzun havalar ve Barak havaları yöresel farklılıklar içe-  œ œ œ œ œ œ
                  ren uzun havalardır. (Doğru/ Yanlış)
                  ……………………………………………………………………………………………………….
                 7.  Bozlaklar, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da yaygın bir uzun hava türüdür. (Doğru/ Yanlış)
                  ……………………………………………………………………………………………………….
                 8.  Yurdumuzda uzun hava terimini ilk tanıtan ve ilk uzun hava derleme çalışmalarını yapan, Seyfet-  œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ  œ  œ œ œ œ œ œ œ œ

                  tin Asaf ve Sezai Asaf kardeşlerdir. (Doğru/ Yanlış)           & ' _ _   œ  œ  œ  œ
                  ……………………………………………………………………………………………………….
                 9.  Isparta, Burdur, Denizli, Muğla ve Antalya’nın kuzey bölgelerinde okunan uzun hava tarzı eserle-
                  rin yaygın olarak seslendirildiği ve yaşatıldığı yöre “Teke yöresi” dir. (Doğru/ Yanlış)  Bu  bölümde  ezgisel  nitelik-
                  ……………………………………………………………………………………………………….                       & ' _ _  œ  œ œ œ  œ  œ œ œ œ œ œ œ  œ œ  œ œ  œ  œ
                 10. Gurbet havaları, seslendirilirken ezgi ile çalgı aynen çalınır, dem tutulur ya da bir çeşit ritmik motif
                  ile eşlik edilir. (Doğru/ Yanlış)  li  müzik  eserleri;  ölçü  raka-
                  ……………………………………………………………………………………………………….
                 11.  Hoyratlar genellikle, sipsi ve tulum eşliğinde okunur. (Doğru/ Yanlış)
                  ……………………………………………………………………………………………………….  mına,  ses  sürelerine  ve  ses   & ' _ _    œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œœ œ
                 C.  Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                 12. “Fâilatün fâilatün fâilatün fâilün” aruz vezniyle yazılan şiirlere ne ad verilir?
                  A) Bozlak   B) Hoyrat   C) Divan   D) Maya  E) Barak  yüksekliklerine  uygun  olarak
                 13. Hangi uzun hava türünde ezgi yapısındaki en önemli özellik; söyleyicinin kimi zaman sesleri tiz-  & ' _ _ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œœ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                  den pese doğru (ters glissando) kimi zaman da pesten tize doğru kaydırarak (glissando), birbirine
                  bağlayarak seslendirme yapmasıdır?  makamsal ögeler göz önünde
                  A) Çamşıhı ağzı  B) Gurbet havaları   C) Maya   D) Bozlak  E) Hoyrat
                 14. Hacı Taşan, Muharrem Ertaş, Neşet Ertaş, Çekiç Ali gibi yöresel sanatçılar hangi uzun hava türü-
                  nün usta seslendiricileridir?  bulundurularak okunur.
                  A) Hoyrat  B) Divan  C) Maya  D) Bozlak  E) Barak              & ' _ _   œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                                                   8
                 15. Özel bir üslup ve tavır özelliği ile kelimeleri peş peşe, süratli okunarak ezgi üzerinde uzun ve
                  devamlı gırtlak titreşimi ile tiz (ince) perdelerde fazlaca gezinti yapılan uzun hava türü aşağıdaki-
                  lerden hangisidir?
                  A) Barak  B) Gurbet havaları  C) Hoyrat  D) Maya  E) Bozlak
                                                                                 & ' _ _ . œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ  œ œ œ .
                                                                                                 œ
                 16. Türkiye'nin her bölgesinde aynı ad ile görülen uzun havalara ne ad verilir?
                  A) Müstezat  B) Arguvan    C) Ağıt  D) Çamşıhı  E) Divan
                            76                                                             160
                             Okuma Parçası
                     ASAF KARDEŞLER
                     1925 yılında Batı Anadolu’da ilk halk müziği denemelerini gerçekleştirerek derleme sonuç-
                   larını “Yurdumuzun Nağmeleri” adlı kitapta toplayan Seyfettin ve Sezai kardeşler, 12-13 yaşlarında
                   Viyana’ya müzik öğrenimi için gönderilmişlerdir. Gazimihal’in “Anadolu Türküleri ve Musiki İstikba-
                   limiz” adlı kitabında Seyfettin ve Sezai Asaf Kardeşler hakkında kitabın altıncı faslında bazı bilgiler
                   yer alır.
                   Seyfettin Asaf Bey: 12 Mayıs 1901’de İstanbul’da doğmuştur. 5 yaşındayken müzikte yeteneği   Konuya  yönelik  okuma  me-
                   görülmüştür. Hake’den piyano ve Madam Lagos’tan keman dersi almaya başlamıştır. Ertesi sene
                   de saray musikisi mektebine girmiştir. Burada iki sene kadar Zeki Bey’den kemane öğrendikten
                   sonra 1913’te, 12 yaşındayken Viyana’ya gönderilmiştir. Alyum Opera Orkestrası sanatkârlarından
                   Profesör Morevetes'in yanında çalışmaya başlamıştır. Fakat bir müddet sonra akademiye girmek   tinlerinin yer aldığı bölümdür.
                   isteyince ilk devrenin birinci sınıfına bile layık görülmemiştir. Ancak 2 aylık, yoğun bir çalışma netice-
                   sinde, orta devrenin birinci sınıfına girmek liyakatini göstermiştir. Profesör Faysat’ın derslerini takibe
                   başlamıştır.  Bu  öğretmen  kendisini  dört  sınıf  birden  atlatıp  maruf  öğretmeni  Sevçık’ın  nezdinde
                   göndermek istemiştir. Birkaç dersini takipten sonra 4 sene Gali tahsiline devamla ilk imtihanını ver-
                   miştir. Şef Dorkestr Löve idaresindeki orkestra refakatiyle Brahams konçertosunu çalmıştır. Başarısı
                   üzerine, akademi zor olmasına karşın bir İtalyan kemanı almaya hak kazandıysa da keman hocası
                   getirilemediği için mevcut nakit para kendisine verilmiştir. Son sınıf arda armoni, konturpuan ve füg
                   çalışmıştır. Viyana Konsert Senfonik Orkestrası’nda birinci keman çalmıştır. Senfoni Orkestrası'nın
                   konser şef iği sınavını kazanmıştır. Mezuniyetinden sonra İstanbul’a gelmiş, bir daha Viyana’ya dön-
                   memiştir. Keman sınıfı öğretmeni, talebe orkestrası şef , ayrıca “Sanayi-i nef se birliği”nin riyaseti ve
                   senfoninin halk orkestrasının teşkil ve idaresi işi de Sezai Bey’e bırakılarak konservatuvara gelmiştir.
                   Sezai Asaf Bey: 5 Eylül 1897’de İstanbul’da doğmuştur. Seyfettin Bey’in büyük kardeşi olup onunla
                   beraber piyano ve kemana başlamıştır. Saray mızıkasına girmiş ve Viyana’ya gönderilmiştir. Esas
                   çalgı olarak da viyolonseli tercih etmiştir. İhtisasını bu sazda yapmış, aynı zamanda kompozisyon
                   da çalmıştır. İstanbul Konservatuvarında viyolonsel hocalığı yapmış ve konserlerde Seyf  Bey’den
                   ayrılmamıştır. 5
                        Sezai Asaf Bey
                                        Seyfettin Bey
                       Görsel 1.11 Sezai Asaf Bey ve Kemani Seyfettin Bey'in portreleri
                              22
                                                              11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17