Page 17 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 17

kendi  özel  yapısına  göre  çok  seslendirilebileceğini  kanıtlamış
                                         olan Kemal İlerici, geleneksel Türk halk müziğinde ezgisel ve

                                         ritimsel  yeniliklerle  çok  seslendirme  çalışmalarına  örnekler
                                         sunmuştur. 1924 yılında Gazi Eğitim Fakültesinde kurulan müzik
                                         öğretmenliği  bölümünde Türk  Okul  Müziği  çalışmalarında  çok
                                         sesli olarak yeni eserler üretilmiş ve 1936 yılında kurulan Devlet

                                         Konservatuvarının  da  katılımıyla  Riyaset-i  Cumhur  Filarmoni
                                         Orkestrası  kurularak    bugünkü  Cumhurbaşkanlığı  Senfoni
                                         Orkestrasının temeli atılmıştır.



            Görsel 1.1:  Muzaffer Sarıözen


                                        Cumhuriyet dönemi Türk müziğinin gelişiminde Türk Beşleri adıyla
                                        anılan  Cemal  Reşit  Rey  (1904-1985),  Ulvi  Cemal  Erkin  (1906-
                                        1972),  Hasan  Ferit  Alnar  (1906-1978),  Ahmet  Adnan  Saygun
                                        (1907-1991),  Necil  Kazım  Akses’ten  (1908-1999)  söz  etmek

                                        gerekir.  Türkiye  Cumhuriyeti’nin  kuruluş  döneminde  eserleriyle
                                        kendilerinden söz ettiren bu beş büyük besteci, klasik Batı müziği
                                        eğitimlerini  yurt  dışında  tamamlayarak  Türk  müziğinin  dünyaya

                                        tanıtımında çok önemli görevler üstlenmiştir. Hepsinin ortak özelliği,
                                        1900’lerin başında doğmuş olmaları ve Atatürk’ün eğitim için onları
                                        yurt dışına göndermiş olmasıdır. Osmanlı’da  farklı aile, kültür ve
                                        ortamlarda  yetişmelerine  rağmen  Cumhuriyet’in  ilanıyla  birlikte
                                        Türk müziğinin gelişen dünyada yer alması için duyulan ihtiyaç
            Görsel 1.2: Ahmet Adnan     üzerine bu beş sanatçı devlet tarafından eğitim için yurt dışına
                                    Saygun
                                        gönderilmiştir. Beş sanatçımız yurda döndükten sonra Türk halk
            ezgilerini yeniden yorumlamıştır. Ulusal Türk müziğinin gelişmesinde önemli katkıları olan

            Türk Beşleri’nin bazı eserleri şunlardır: Cemal Reşit Rey Zeybek Operası, Çiftetelliler, Itri’nin
            Neva Kârı Üzerine Scherzo, Eski Bir İstanbul Türküsü Üzerine Çeşitlemeler; Ulvi Cemal
            Erkin Köçekçeler, Keloğlan Balesi; Hasan Ferit Alnar Türk Süiti, Kanun Konçertosu; Ahmet
            Adnan Saygun (Görsel 1.2) Yunus Emre Oratoryosu, Kerem ve Köroğlu operaları; Necil

            Kazım Akses Çiftetelli, Ankara Kalesi…

            En kapsamlı derleme gezileri, 1926 yılında Yusuf Ziya Demircioğlu başkanlığında Rauf Yekta
            Bey, Dürrî Bey ve Ekrem Besim Bey’den oluşan dârülelhan heyeti ile yapılmıştır. Heyet;
            Adana, Gaziantep, Urfa, Niğde, Kayseri, Sivas’ı kapsayan ve yaklaşık iki ay süren derleme

            gezisiyle 250 kadar halk ezgisi derlemiştir.









                                                            16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22