Page 18 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 18

Cumhuriyetle birlikte müzik alanındaki kültürel ve folklorik bilgileri edinmek ve arşivleyebilmek

            için Batı müziği eğitimi alan genç bestecilere millî tema ve motifleri derleme gereği doğmuştur.
            1924 yılında Anadolu’da çalışan müzik öğretmenleri ile ilk derleme çalışmalarına başlanmış,
            halk ezgilerinin kayıt altına alınabilmesi için yüz civarında türkü notası yazılmıştır. İlk olarak
            bunların sadece 47’si yayınlanmış ama bu yöntemle yapılan derlemelerin yeterince başarı

            sağlamaması nedeniyle derleme heyeti kurulmasına karar verilmiştir. İlk iş olarak Paris’te
            bulunan Türk  Beşleri’nden  Cemal  Reşit  Rey’e  derleme  çalışmalarında  kullanılmak  üzere
            fonograf sipariş edilmiştir (Görsel 1.3).


































                                   Görsel 1.3: Fonograf


            En kapsamlı derleme gezileri, 1926 yılında Yusuf Ziya Demircioğlu başkanlığında Rauf Yekta
            Bey, Dürrî Bey ve Ekrem Besim Bey’den oluşan Dârülelhan (İstanbul Konservatuvarı) Heyeti

            ile yapılmıştır. Heyet; Adana, Gaziantep, Urfa, Niğde, Kayseri, Sivas’ı kapsayan ve yaklaşık
            iki ay süren derleme gezisiyle 250 kadar halk ezgisini derlemiştir.

            Temmuz 1927’de Ereğli (Konya), Karaman, Alaşehir, Manisa, Ödemiş ve Aydın’da yapılan

            derleme gezilerinde ise Yusuf Ziya, Ekrem Besim, Muhittin Sadak ve Ferruh Arsunar yer
            almıştır. Aynı  ekip,  1928’de  İnebolu,  Kastamonu,  Çankırı, Ankara,  Eskişehir,  Kütahya  ve
            Bursa’da derleme çalışmalarına katılmıştır.


            1929 yılında 34 gün süren derleme gezileri; Trabzon, Rize, Gümüşhane, Bayburt, Erzincan,
            Erzurum, Giresun ve Sinop’ta yapılmıştır. Yusuf Ziya Bey, Abdülkadir Töre, Ferruh Bey, film
            operatörü Remzi Bey ve Mahmut Ragıp Bey’in katıldığı gezide 155 halk ezgisi derlenmiştir.
            Daha önceki gezilerde derlenen halk ezgilerinden notaya alınanlar ve ses kaydı yapılanlar
            15 defter hâlinde yayımlanmış ve Türk halk müziği arşivi oluşturulmuştur.




                                                            17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23