Page 23 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 23

1.2. Serbest /Karma Ritimli Ezgiler



            Türk  halk  müziğindeki  ezgisel  yapı  ile  ilgili  araştırmaların  içinde  Seyfettin  ve  Sezai Asaf
            kardeşlerin 1925 yılında Batı Anadolu’da yaptıkları derleme gezisinden sonra aktardıkları

            bilgiler  dikkat  çekicidir.  Asaf  kardeşler,  gezi  sonrası  yayımladıkları  kitapta  Batı  Anadolu
            bölgesinde uzun havalar, kadın oyun havaları ve erkek oyun havaları olmak üzere üç çeşit
            müzik  olduğunu  söylemişlerdir.  Ahmet  Adnan  Saygun  da  “Anadolu’da  müzik;  biri  ‘kısa
            hava’, diğeri ‘uzun hava’ olmak üzere iki ifade tarzına sahiptir.” demiştir. Bu tanımlama ve
            sınıflamalar konusunda Muzaffer Sarısözen, halk ezgilerinin iki bölümde incelenebileceğini

            söyleyerek  bunları  “uzun  havalar”  ve  “kırık  havalar”  olarak  belirlemiştir.  Türk  halk  bilimi
            araştırmacısı Halil Bediî Yönetken de halk ezgilerini “uzun hava” ve “kırık hava” olarak ikiye
            ayırmış; “uzun hava”ya “uzun kayda”, ölçülü usullülere de “kırık hava” bazı yerlerde “kısa

            kayda” denildiğini söylemiştir.

            Çeşitli  araştırmacıların  Türk  halk  müziğindeki  ezgisel  yapı  için  kullandıkları  tanımlar  ve
            sınıflamalara  ek  olarak  bazı  uzun  havaların  baş,  orta  veya  son  kısımlarında  bazılarının

            aralarda  değişerek  ritimli  kısımların  olabildiğini  söylemek  gerekir. Ayrıca  uzun  havaların
            okunduğu  sırada  sürekli  ritimli  ezgilerin  eşlik  ettiği  durumlar  da  vardır.  Bu  duruma  bağlı
            olarak karma (karışık) ritimli ezgiler başlığı altında bir üçüncü grup ezgi ortaya çıkmaktadır.


            Buna göre Türk halk müziğinin ezgisel yapısı üç ana gruptan oluşmaktadır.



                                     A) RİTİMLİ VOKAL EZGİLER (KIRIK HAVALAR)
                 1. RİTİMLİ (USULLÜ)
                           EZGİLER   B) RİTİMLİ ÇALGISAL EZGİLER (SÖZSÜZ OYUN HAVALARI VE DİĞER ÇALGISAL
                                     EZGİLER)



                          2. SERBEST   A) SERBEST RİTİMLİ SÖZEL (VOKAL) EZGİLER (UZUN HAVALAR)
                 RİTİMLİ EZGİLER
                                     B) SERBEST RİTİMLİ ÇALGISAL (ENSTRÜMANTAL) EZGİLER



                  3. KARMA(KARIŞIK)  A) SÜREKLİLİK GÖSTEREN (OSTİNATO) EZGİLER
                     RİTİMLİ EZGİLER
                                     B) KISA SÜRELİ DEĞİŞKEN, SERBEST RİTİM GÖSTEREN EZGİLER



             Türk halk müziğinde ezgilerin genel olarak “kırık havalar” ve “uzun havalar” adıyla iki
             temel  başlık  altında  toplanmasına  neden  olan  durum,  ezgilerin  “ritimli”  ya  da  “serbest
             ritimli” olmasıdır. Bunun yanı sıra halk ezgilerinin sözlü veya çalgısal olmaları da “ritimli

             sözlü (vokal) ezgiler” ve “ritimli çalgısal ezgiler” şeklinde başka sınıflandırmaların da
             yapılmasına neden olmuştur.




                                                            22
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28