Page 24 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 24
“Yurdumuzun Nağmeleri” Hakkında
Cumhuriyet Dönemi'nde Türk halk müziği derlemelerinin ilk somut örneği, Seyfettin–Sezai Asaf kar-
deşler (1925 yılında Darü’l-Elhan kurumunca görevlendirilmişlerdir.) tarafından Batı Anadolu’daki ilk der-
leme çalışmalarıyla gerçekleştirilmiştir (Görsel 1.14). Bu derlemeler gözlem raporları ve nota yayımlarıyla
1926 yılında Yurdumuzun Nağmeleri adıyla yayımlanmıştır (Görsel 1.15). Osmanlı Türkçesi olarak
yayımlanan ilk çalışmada, Batılı folklorcuların görüşlerine yer verilmiştir. Batılı araştırmacıların halk
müziğine verdikleri değer ve millî müziklerini oluştururken bu türün örneklerinden nasıl yararlandıkları
konu edilmiştir. Türk müziğinin ilerlemesi konusunda halk türküsü ve ezgilerinin toplanması gereği
üzerinde durulmuştur.
Görsel 1.1 : 1 te arü l l an stanbul ni ersitesi e let ürk üzi i nser
atu arı ö renci e ö ret enleri
Kitapta “Erkek Oyun Havaları” başlığıyla 69 ezginin notası, yöreleri, tartımları ve makamları belirtilerek
yayımlanmıştır. Yöreye özgü bir tür olan zeybek türünün notalı örneklerine de yer verilmiştir. “Kadın Oyun
Havaları” bölümünde 6, “Uzun Havalar” bö-
lümünde ise 5 adet notalı örnek ezgi bulun-
maktadır. Bu eserler şunlardır: Nazoğlu, Ke-
sik Kerem, Adı Yok, Aşık Ömer, Gündüz Bey.
1925 yılında uzun hava türünün notalanmış
eserlerinin bulunması önemli bir adım sayılır.
Bu çalışmaları gerçekleştiren Seyfettin-Sezai
Asaf kardeşler halk müziği örneklerini ilk kez
ritmik ve ezgisel bakımdan ortaya koyarken
ezgileri notaya almada sanat müziği makam
dörtlü ve beşlilerinden yararlanmışlar, ayrıca
ezgileri farklı perdelere göçürme yolunu seç-
mişlerdir.
Halk ezgilerinin tartım ve düzümleri be-
lirtilirken o yıllarda henüz halk müziğinin “tar-
tım, düzüm, usul” geleneği ortaya konmadığı
için 9 zamanlı zeybek havaları (3/4+3/2) veya
(3/4+3/8) şeklinde üç zamanlı usullerin farklı
mertebeleriyle notaya alınmıştır.
Görsel 1.1 : Yurdu uzun a eleri adlı kitabın baskıları
23