Page 24 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 24

“Yurdumuzun Nağmeleri” Hakkında


                  Cumhuriyet Dönemi'nde Türk halk müziği derlemelerinin ilk somut örneği, Seyfettin–Sezai Asaf kar-
              deşler (1925 yılında Darü’l-Elhan kurumunca görevlendirilmişlerdir.) tarafından Batı Anadolu’daki ilk der-
              leme çalışmalarıyla gerçekleştirilmiştir (Görsel 1.14). Bu derlemeler gözlem raporları ve nota yayımlarıyla
              1926  yılında  Yurdumuzun  Nağmeleri  adıyla  yayımlanmıştır  (Görsel  1.15).  Osmanlı  Türkçesi  olarak
              yayımlanan  ilk  çalışmada,  Batılı  folklorcuların  görüşlerine  yer  verilmiştir.  Batılı  araştırmacıların  halk
              müziğine verdikleri değer  ve  millî  müziklerini  oluştururken  bu  türün  örneklerinden  nasıl  yararlandıkları
              konu  edilmiştir.  Türk  müziğinin  ilerlemesi  konusunda  halk  türküsü  ve  ezgilerinin  toplanması  gereği
              üzerinde durulmuştur.


































                             Görsel 1.1 : 1    te  arü l  l an   stanbul  ni ersitesi  e let  ürk  üzi i   nser
                              atu arı  ö renci  e ö ret enleri




                  Kitapta “Erkek Oyun Havaları” başlığıyla 69 ezginin notası, yöreleri, tartımları ve makamları belirtilerek
              yayımlanmıştır. Yöreye özgü bir tür olan zeybek türünün notalı örneklerine de yer verilmiştir. “Kadın Oyun
              Havaları” bölümünde 6, “Uzun Havalar” bö-
              lümünde ise 5 adet notalı örnek ezgi bulun-
              maktadır. Bu eserler şunlardır: Nazoğlu, Ke-
              sik Kerem, Adı Yok, Aşık Ömer, Gündüz Bey.
              1925 yılında uzun hava türünün notalanmış
              eserlerinin bulunması önemli bir adım sayılır.
              Bu çalışmaları gerçekleştiren Seyfettin-Sezai
              Asaf kardeşler halk müziği örneklerini ilk kez
              ritmik ve ezgisel bakımdan ortaya koyarken
              ezgileri notaya almada sanat müziği makam
              dörtlü ve beşlilerinden yararlanmışlar, ayrıca
              ezgileri farklı perdelere göçürme yolunu seç-
              mişlerdir.
                  Halk ezgilerinin tartım ve düzümleri be-
              lirtilirken o yıllarda henüz halk müziğinin “tar-
              tım, düzüm, usul” geleneği ortaya konmadığı
              için 9 zamanlı zeybek havaları (3/4+3/2) veya
              (3/4+3/8) şeklinde üç zamanlı usullerin farklı
              mertebeleriyle notaya alınmıştır.
                                                           Görsel 1.1 : Yurdu uzun  a  eleri adlı kitabın baskıları




                                                              23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29