Page 135 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 135

İ

              ilâhi: Allah ya da çeşitli kutsal kişilerin övülmek amacıyla bestelendiği dini şarkılar.

              ilenme: Birinin kötü bir duruma düşmesi dileğini gönülden geçirmek veya açıkça söylemek.
              imece: Genellikle kırsal yerleşim yerlerinde, birçok kişinin toplanıp el birliği ile bir kişinin ya da
              ailelerin karşılıklı yardımlaşması.



              K

              karşılama: Marmara’nın Trakya kesiminde karşılıklı oynanan oyun.
              kavuştak: Nakarat mısralarına verilen ad.

              kırık hava: Belirli bir ritim ve usul kalıbıyla örülü sözlü ve sözsüz ezgilere verilen isim.
              klasik: Üzerinden çok zaman geçtiği hâlde değerini yitirmeyen, türünde örnek olarak gösterilen
              eser.
              konservatuvar: Müzik, tiyatro ve bale öğretiminin yapıldığı okul.



              M

              mengi: Anadolu’nun kimi yörelerinde müzik eşliğinde oynanan, törensel bir halk dansı.
              mersiye: Divan edebiyatında ölen bir kimsenin yiğitliğini, cömertliğini, yaptıklarını övmek ve

              ölümünden duyulan üzüntüyü dile getirmek için yazılan şiir.
              mertebe: Usullerin hız derecesi.
              metronom: Bir müzik parçasının hangi hızla çalınması gerektiğini gösteren alet.
              muallim: Öğretmen.



              N

              nefes: Alevi-Bektaşi dergâhlarında saz eşliğinde ve bir makam ile okunan manzumeler.
              notasyon: Notalama, gösterim.



              O

              oktav: Sekiz sesten oluşan ses dizisi.
              orkestra: Sayısı değişebilen, her türlü çalgının bulunabileceği çalgılar topluluğu.



              Ö

              ölçü: Vuruşların düzenli gruplar hâlinde organize edilmesi.



              P

              pastoral: Çoban ve kır yaşamını anlatan eser.




                                                            134
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140