Page 137 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 137
Muhayyer perdesinde kürdi dörtlüsü ile genişlemesi
Muhayyerde kürdî dörtlüsü
Nevada hicaz beşlisi
Yerinde uşşak dörtlüsü
K S T S A12 S T B T T
Dizinin Seyri: İnici çıkıcı seyre sahip olan karcığar makamının seyrine güçlü sesi neva civarından
başlanır. Yerinde uşşak dörtlüsü ve nevada hicaz seslerinde karışık gezindikten sonra:
• Rast perdesinde rast beşlisiyle (basit suzinak makamına geçki),
• Segâh perdesinde hüzzam beşlisiyle,
• Çargâh perdesinde nikriz beşlisiyle asma karar yapar.
• Çıkıcı nağmelerde muhayyerde uşşak dörtlüsü,
• İnici nağmelerde muhayyerde kürdi dörtlüsü ile genişler. Dügâh perdesinde uşşak dörtlüsüyle karar
verir.
Karcığar makamının en belirgin özelliği sırasıyla fa (eviç), sol (gerdaniye), la (muhayyer) seslerin-
den mi (hisar) perdesine geçip mi (hisar)’de glissando yapmasıdır. Karcığar makamının özellikle Teke
Yöresi “gurbet“ havalarında sıklıkla kullanıldığı görülür.
BİLGİ NOTU
Glissando: 'Müzikte “kayarak” anlamına gelen terimdir. Örneğin kemanda, parmağı bir tel
üzerinde kaldırmadan bir notadan diğer notaya geçiş şeklinde olur. Birçok müzik terimi
gibi İtalyancadan gelmektedir.
Karcığar Makamına Örnek Eserler
► Ahu Gözlerini Sevdiğim Dilber (Kırşehir)
► Beni Sorma Bana (Erzurum)
► Çıkabilsem Şu Yokuşun Başına (Kastamonu)
► Çiçekler İçinde Menevşe Baştır (İçel/Silifke)
► Erende Yaylasında Yaylayamazdım (Antalya/Elmalı)
► Ezel Bahar Olmayınca (Erzincan/Tercan)
► Gül Koydum Gül Tasına (Nevşehir)
► Güzel Ne Güzel Olmuşsun (Kahramanmaraş)
► Karanf l Oylum Oylum (Kütahya)
► Merdivanım Kırk Ayak (Kırşehir/Çiçek dağ)
► Serenler Zeybeği (Burdur)
► Vardım ki Yurdundan Ayağ Göçürmüş (Bayburt)
► Vay Bana Vaylar Bana (Konya)
136