Page 11 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 11

KİTABIN TANITIMI








                                                                Ünite ve konu isimlerinin
                                                                belirtildiği, ünitede kullanı-
                                                1. ÜNİTE        lacak kavramların yer aldığı
                                                                sayfadır.
                                          ORKESTRA MÜZİĞİNDE
                                              BAROK DÖNEM







                                                                              2.3. KLASİK DÖNEM ESERLERİ
                                                                                 SESLENDİRME
                                                                                   HAZIRLIK SORULARI
                                                                                1. Bestecilerin eserlerindeki yenilikler, müzik tarihindeki dö-
                                                                               nemleri nasıl etkilemiştir? Müzik dönemlerini araştırarak
                                                                               sınıfınızda tartışınız.
                                                                                2. Bir  eserin  klasik  olabilmesi  için  hangi  özelliklere  sahip
                                                                               olması gerekir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
                                                                                3. Klasik kelimesinin özelliklerini sanatın başka hangi dal-
                           KAVRAMLAR      ÜNİTE KONULARI                       larında görüyorsunuz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
                                                                               paylaşınız.
                           1.  Barok Dönem  1.1.  Barok Dönem Eserleri
                                    1.2.  Barok Dönem Bestecileri
                                    1.3.  Barok Dönem Eserleri Seslendirme
                                                                            2.3.1. KLASİK DÖNEM ESERLERİ
                                                                                   Klasik Dönem eserlerinde yalınlık ön plandadır. Çok süslü melodiler yerine kısa, yalın ve anlaşılır mü-
                                                     13                 zik cümlelerine yer verilmiştir. Klasik Dönem eserlerinin başlıca özelliği, içerik ve biçim arasında dengenin
                                                                        kurulmasıdır. Aynı zamanda eser içinde karşıtlıkların da kullanıldığı bir dönemdir. Bir temanın kendi içinde
                                                                        bile karşıtlıklar görülebilmektedir.
                                                                                         1800, Beethoven’ın 1. Senfoni’si
                                                                                          1808, Beethoven’ın 5 ve 6. Senfoni’si
                                                                               1781, Haydn’ın Op. 33 Yaylı Kuartet’leri  1816, Rossini’nin Sevil Berberi
                                                                                1781/1782, Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma’sı  1821, Weber’in Freischütz’i
                                                                        1755, Haydn’ın  1. Yaylı Kuartet’i  1786, Mozart’ın Figaro’su  1824, Beethoven’ın 9. Senfoni’si
                                                                         1759, Haydn’ın  1. Senfoni’si  1791, Mozart’ın Sihirli Flüt’ü
                                                                           1762, Viyana’da Gluck’un Orfeo’su  1798, Haydn’ın Yaradılış’ı
                                                                        1750  1750  1780  1790  1800  1825
                                                                                Tablo 2.1: Klasik Dönem besteci ve eserleri kronolojisi
                                                                       78
                             1.3. BAROK DÖNEM ESERLERİ
                                SESLENDİRME                               Dönemin besteci ve eserle-
                                                                          rini gösteren şemadır.
                                  HAZIRLIK SORULARI
                               1. Herhangi bir döneme ait eser seslendirirken dönemin ru-
                              hunu yansıtabilmek için neler yapılmalıdır? Düşüncelerinizi
                              paylaşınız.
                               2. Farklı dönemlere ait eserler seslendirirken dönemlerin çal-
                              ma  stillerini  öğrenerek  seslendirmenin  faydaları  nelerdir?
                              Arkadaşlarınızla paylaşınız.
                               3. Tarihsel dönemde sosyal yaşantıyı ve bestecinin hayatını
                              öğrenmenin, eser seslendirmedeki önemini söyleyiniz.
                           1.3.1. BAROK DÖNEM ESERLERİ
                                                                 Ünitenin alt konu başlığının ve
                        Rönesans Dönemi’nin durağan çok sesliliği yerini Barok Dönem’de canlı ve özgür kalıplara bırakmıştır.
                       16. yüzyılda yazılan madrigaller ve motetler bu dönemde de yazılmaya devam etmiştir. Besteciler eserlerin-
                       de kişisel duygularını ifade etmek yerine insani duyguları ön plana çıkarmışlardır. Dans müziklerinde nota   üniteye hazırlık amaçlı soruların
                       değerleri ölçü çizgisi olmadan yazılmış ve kuvvetli-zayıf zamanlı ritim kalıpları kullanılmaya başlanmıştır.
                       Eserlerde söze önem verilmiş, recitative (reçitatif) üslup ön plana çıkarılmıştır. Rönesans Dönemi eserle-
                       rinde müziğin temeli farklı partilerin oluşturduğu çokseslilik temeline dayanırken, Barok Dönem eserlerinin   bulunduğu bölümdür.
                       temeli süslü üst partilerle sade bas partilerinin birlikteliğine dayanmaktadır.
                          Okuma
                          Metni
                                ETÜT ÇALIŞMASI NEDEN YAPILMALI
                        Çalgı eğitiminde teknik geliştirmek amacıyla yazılan küçük eserlere “etüt” denir. Tekniğin geliştiril-
                       mesi ve ilerlemenin sağlanması için etüt çalışması önemlidir. Eser çalışmadan önce çalgı eğitiminin
                       ilerletilmesi ve gerekli teknik yeterliliğe ulaşılması için etüt çalışmaları yapılmalıdır.
                        Etütler birden fazla tekniğe yönelik olabilir. Etütlerin içerikleri eserlerin teknik ve müzikal olarak
                       doğru seslendirilmesini amaçlar. Etüt çalışmaları bu yönüyle önemlidir. Etütlerin içerdiği teknikler, öğ-  Konuların pekiştirilmesine yönelik
                       rencinin repertuvarına aldığı eserleri seslendirirken karşılaşabileceği zorlukları giderebilmesini sağlar.
                       Çalgı eğitimi sürecinde yararlanılan etütler, çalgı tekniğinin gelişmesini sağlar. Etüt çalışmalarında
                       melodik ve armonik çözümlemeler yapılmalı, teknik becerinin kazanılması kolaylaştırılmalı ve böylece   okuma metinlerinin bulunduğu
                       öğrenmenin kalıcı olması sağlanmalıdır. Yapılan bu çalışmalar, eseri bütün olarak kavrayabilme yeti-
                       sini geliştirmeyi amaçlar.
                                                                 bölümdür.
                                                     Müfide ACAR
                                                     25
            10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16