Page 11 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 11
KİTABIN TANITIMI
Ünite ve konu isimlerinin
belirtildiği, ünitede kullanı-
1. ÜNİTE lacak kavramların yer aldığı
sayfadır.
ORKESTRA MÜZİĞİNDE
BAROK DÖNEM
2.3. KLASİK DÖNEM ESERLERİ
SESLENDİRME
HAZIRLIK SORULARI
1. Bestecilerin eserlerindeki yenilikler, müzik tarihindeki dö-
nemleri nasıl etkilemiştir? Müzik dönemlerini araştırarak
sınıfınızda tartışınız.
2. Bir eserin klasik olabilmesi için hangi özelliklere sahip
olması gerekir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
3. Klasik kelimesinin özelliklerini sanatın başka hangi dal-
KAVRAMLAR ÜNİTE KONULARI larında görüyorsunuz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
1. Barok Dönem 1.1. Barok Dönem Eserleri
1.2. Barok Dönem Bestecileri
1.3. Barok Dönem Eserleri Seslendirme
2.3.1. KLASİK DÖNEM ESERLERİ
Klasik Dönem eserlerinde yalınlık ön plandadır. Çok süslü melodiler yerine kısa, yalın ve anlaşılır mü-
13 zik cümlelerine yer verilmiştir. Klasik Dönem eserlerinin başlıca özelliği, içerik ve biçim arasında dengenin
kurulmasıdır. Aynı zamanda eser içinde karşıtlıkların da kullanıldığı bir dönemdir. Bir temanın kendi içinde
bile karşıtlıklar görülebilmektedir.
1800, Beethoven’ın 1. Senfoni’si
1808, Beethoven’ın 5 ve 6. Senfoni’si
1781, Haydn’ın Op. 33 Yaylı Kuartet’leri 1816, Rossini’nin Sevil Berberi
1781/1782, Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma’sı 1821, Weber’in Freischütz’i
1755, Haydn’ın 1. Yaylı Kuartet’i 1786, Mozart’ın Figaro’su 1824, Beethoven’ın 9. Senfoni’si
1759, Haydn’ın 1. Senfoni’si 1791, Mozart’ın Sihirli Flüt’ü
1762, Viyana’da Gluck’un Orfeo’su 1798, Haydn’ın Yaradılış’ı
1750 1750 1780 1790 1800 1825
Tablo 2.1: Klasik Dönem besteci ve eserleri kronolojisi
78
1.3. BAROK DÖNEM ESERLERİ
SESLENDİRME Dönemin besteci ve eserle-
rini gösteren şemadır.
HAZIRLIK SORULARI
1. Herhangi bir döneme ait eser seslendirirken dönemin ru-
hunu yansıtabilmek için neler yapılmalıdır? Düşüncelerinizi
paylaşınız.
2. Farklı dönemlere ait eserler seslendirirken dönemlerin çal-
ma stillerini öğrenerek seslendirmenin faydaları nelerdir?
Arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Tarihsel dönemde sosyal yaşantıyı ve bestecinin hayatını
öğrenmenin, eser seslendirmedeki önemini söyleyiniz.
1.3.1. BAROK DÖNEM ESERLERİ
Ünitenin alt konu başlığının ve
Rönesans Dönemi’nin durağan çok sesliliği yerini Barok Dönem’de canlı ve özgür kalıplara bırakmıştır.
16. yüzyılda yazılan madrigaller ve motetler bu dönemde de yazılmaya devam etmiştir. Besteciler eserlerin-
de kişisel duygularını ifade etmek yerine insani duyguları ön plana çıkarmışlardır. Dans müziklerinde nota üniteye hazırlık amaçlı soruların
değerleri ölçü çizgisi olmadan yazılmış ve kuvvetli-zayıf zamanlı ritim kalıpları kullanılmaya başlanmıştır.
Eserlerde söze önem verilmiş, recitative (reçitatif) üslup ön plana çıkarılmıştır. Rönesans Dönemi eserle-
rinde müziğin temeli farklı partilerin oluşturduğu çokseslilik temeline dayanırken, Barok Dönem eserlerinin bulunduğu bölümdür.
temeli süslü üst partilerle sade bas partilerinin birlikteliğine dayanmaktadır.
Okuma
Metni
ETÜT ÇALIŞMASI NEDEN YAPILMALI
Çalgı eğitiminde teknik geliştirmek amacıyla yazılan küçük eserlere “etüt” denir. Tekniğin geliştiril-
mesi ve ilerlemenin sağlanması için etüt çalışması önemlidir. Eser çalışmadan önce çalgı eğitiminin
ilerletilmesi ve gerekli teknik yeterliliğe ulaşılması için etüt çalışmaları yapılmalıdır.
Etütler birden fazla tekniğe yönelik olabilir. Etütlerin içerikleri eserlerin teknik ve müzikal olarak
doğru seslendirilmesini amaçlar. Etüt çalışmaları bu yönüyle önemlidir. Etütlerin içerdiği teknikler, öğ- Konuların pekiştirilmesine yönelik
rencinin repertuvarına aldığı eserleri seslendirirken karşılaşabileceği zorlukları giderebilmesini sağlar.
Çalgı eğitimi sürecinde yararlanılan etütler, çalgı tekniğinin gelişmesini sağlar. Etüt çalışmalarında
melodik ve armonik çözümlemeler yapılmalı, teknik becerinin kazanılması kolaylaştırılmalı ve böylece okuma metinlerinin bulunduğu
öğrenmenin kalıcı olması sağlanmalıdır. Yapılan bu çalışmalar, eseri bütün olarak kavrayabilme yeti-
sini geliştirmeyi amaçlar.
bölümdür.
Müfide ACAR
25
10