Page 12 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 12

KİTABIN TANITIMI
                       1.
                             Aşağıda müzik alanında yapılan Barok Dönem’e ait yenilikleri gösteren bir tablo veril-
                            miştir. Siz de Batı Müziği Tarihi dersi bilgilerinizden yararlanıp dönemin toplumsal gelişim
                            ve değişimlerini araştırınız, tabloda boş bırakılan alanları doldurunuz.
                                     1600-1640                              1680-1710
                      1600’de Giulio Caccini (Culyo Kaçini) ve Jacopo Peri   1627’de Heinrich Schütz ilk Almanca ope-  Purcell ve Handel’in çaldığı   1700’de İtalyan keman, vi-
                      (Yakopo Peri) hayatta kalan en eski opera olan Eury-  ra olan Dafne’yi yazdı. 1628’de Venedik’e   Londra’daki St. Katharine’s   yola ve çello yapım ustası
                      dice’yi (Yoridisi) yazdı. Emilio de Cavalieri’nin (Emilyo   gidip Monteverdi ile çalışmalarına başladı.  (Seyn Kaatrıns) Cree (Kri)   Antonio Stradivari’nin (An-
                      de Kavalieri) oratoryosu La Rappresentatione di Anima   Kilisesi orgu.  tonyo Stradivari) 20 yıllık
                      et di Corpo (La Rapresentatione di Anime et di Korpo),   altın dönemi başladı.
                      Roma’da sahnelendi.
                                                             1681’de Arcangelo Corelli   1703’te Antonio Vivaldi
                      1602’de Giulio Caccini’nin modern stildeki monodik mad-  (Arkancelo Korelli), Trio   (Antonyo Vivaldi), Vene-
 Ünite ve konu isimlerinin   rigal ve arya koleksiyonu  Le nuove musiche (Le nuave   Sonatas (Trio Sonatas)   dik’te bir yetimhane olan
                      musike) (Yeni müzik) Floransa’da yayınlandı.
                                                             Op.1’i Roma’da yayımladı.
                                                                              Ospedale Della Pieta’da
                                                                              (Ospedale Della Pieta)
                      1607’de Claudio Monteverdi’nin (Klaudyo Montever-
 belirtildiği, ünitede kullanı-  di) ilk operası Orfeo, Mantua’daki Palazzo Ducale’de   1685’te üç önemli Barok   başkemancı olarak görev-
                                                             Dönem bestecisi olan
                                                                              lendirildi. Müziğinin büyük
                      (Palazzo Dukale) sahnelendi. Monteverdi daha sonra
                                                             Handel (Hendel), J.S.Bach
                      1613’te Venedik’teki St. Mark (Sen Mark) Bazilikası’nda
                                                                              bölümünü bu yetimhanenin
                                                             (Yohan Sebastian Bah) ve
                                                                              rası için bestelemiştir.
 1. ÜNİTE  lacak kavramların yer aldığı   müzik direktörü oldu.  1619’da Psalmen Davi-  1637’de ilk kamusal opera   1640’ta Matteo Sellas   Domenico Scarlatti (Dome-  kadınlar korosu ve orkest-
                                                             niko Skarlatti)  doğmuştur.
                      1608’de Girolamo Fresco-
 sayfadır.
                                                             1686’da Lully’nin (Luli) lirik  1695’te İngiliz besteci
                                        binası olan Teatro San
                               ds (Piasalmen Deyvids),
                                                (Mattu Zellas) yapımı gitar.
                      baldi (Cirolamo Freskobal-
                                                                      Pursel), Kraliçe Mary’nin
                                                             ki Palais Royal’de (Pale
                                        sino), Venedik’te Frances-
 ORKESTRA MÜZİĞİNDE   di), Roma’daki St. Peter   Heinrich Schütz’un (Ayrik   Cassiano (Tiyatro San Ka-  trajedisi Armida, Paris’te-  Henry Purcell (Henry
                      (Sen Peter) Bazilikası
                               Şuutz) ilk koro ve çalgılar
                                                             Royal) sahnelendi.
                                                                      (Mari) cenaze müziğini
                                        co Manelli’nin (Françesko
                      organisti olarak görevlen-
                               için kutsal müzikler ko-
 BAROK DÖNEM          dirildi ve dört bölümlük   leksiyonunu Dresden’de   Manelli) L’Andromeda’sı   besteledikten hemen sonra  İtalyan keman yapımcısı
                                                                              Stradivari’nin atölyesi.
                                                                      36 yaşında hastalandı ve
                               yayınladı.
                                        (Landromeda) ile açıldı.
                      Fantasias’ın (Fantazyaz)
                      ilk kitabını yayımladı.                         hayatını kaybetti.
                                      1640-1670                             1720-1750
                           1643’te  Antwerp’te (Antverp)   1668’de Antonio Cesti’nin (Antonyo Cesti) Il pomo d’oro (İl Pomo   1723’te Leipzig’deki (Laypzigh)  1725’te Antonio Vivaldi,
                           Andreas Rucker (Andreas   Doro) Operası Viyana’da sergilendi ve bu opera o zamanın en ilgi   Thomasschule’de   Dört Mevsim’i yayımladı.
                           Rokkea) yapımı klavsen.  gören sahne sanatları arasındaydı.  Aynı yıl Dietrich Buxtehude   (Toomashuli) kantor olarak
                                    (Ditriş Bukstehude) Almanya’da, Lübeck’teki (Lübek) Marienkirsche’te   görevlendirilen J.S. Bach, aynı  İtalyan kemancısı ve bes-
                                    (Marienkirkh) organist olarak görevlendirildi.1705 yılına gelindiğinde   zamanda şehrin fiilen müzik   tecisi Vivaldi
                                    Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastian Bah), Buxtehude’yi dinle-  direktörü olmuştu.
                                    mek için 400 km yol katedecekti.
 2.3. KLASİK DÖNEM ESERLERİ                                                    Leipzig’de Jean Sebastian Bach heykeli.
    SESLENDİRME       1653’te Jean Baptiste Lully (Jan Baptis                  1742’de Handel’in orator-
                      Luli), kraliyet enstrümantal müzik bestecisi             yosu Messiah (Mesaya),
                                                                               Dublin’in (Dablin) The New
 HAZIRLIK SORULARI    olarak görevlendirildi.                                  Music Hall’ündeki (Dı Niu
                                                                               Muzik Hol) bir hayır konse-
   1. Bestecilerin eserlerindeki yenilikler, müzik tarihindeki dö-             rinde sergilendi.
 nemleri nasıl etkilemiştir? Müzik dönemlerini araştırarak                     1750’de Bach’ın ölümüyle
 sınıfınızda tartışınız.
   2. Bir  eserin  klasik  olabilmesi  için  hangi  özelliklere  sahip         Barok Dönem son bulmuş-
                                                                               tur.
 olması gerekir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
   3. Klasik kelimesinin özelliklerini sanatın başka hangi dal-
     KAVRAMLAR      ÜNİTE KONULARI  larında görüyorsunuz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
 paylaşınız.
     1.  Barok Dönem  1.1.  Barok Dönem Eserleri  16                                         17
       1.2.  Barok Dönem Bestecileri
 1.3.  Barok Dönem Eserleri Seslendirme
                                              İlgili dönemde müzik alanın-
 2.3.1. KLASİK DÖNEM ESERLERİ
                                              daki gelişmeleri ve yenilikleri
            Klasik Dönem eserlerinde yalınlık ön plandadır. Çok süslü melodiler yerine kısa, yalın ve anlaşılır mü-
 13  zik cümlelerine yer verilmiştir. Klasik Dönem eserlerinin başlıca özelliği, içerik ve biçim arasında dengenin
 kurulmasıdır. Aynı zamanda eser içinde karşıtlıkların da kullanıldığı bir dönemdir. Bir temanın kendi içinde   gösteren tablodur.
 bile karşıtlıklar görülebilmektedir.
 1800, Beethoven’ın 1. Senfoni’si
 1808, Beethoven’ın 5 ve 6. Senfoni’si
 1781, Haydn’ın Op. 33 Yaylı Kuartet’leri  1816, Rossini’nin Sevil Berberi
 1781/1782, Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma’sı  1821, Weber’in Freischütz’i
 1755, Haydn’ın  1. Yaylı Kuartet’i  1786, Mozart’ın Figaro’su  1824, Beethoven’ın 9. Senfoni’si
 1759, Haydn’ın  1. Senfoni’si  1791, Mozart’ın Sihirli Flüt’ü        Konuların kazanımlarını des-
 1762, Viyana’da Gluck’un Orfeo’su  1798, Haydn’ın Yaradılış’ı  Öğrencilerin sınıf içinde konu-
                       ya yönelik etkin katılımını sağ-               tekleyici etkinlik örneklerinin
 1750  1750  1780  1790  1800  1825                                   bulunduğu bölümdür.
 Tablo 2.1: Klasik Dönem besteci ve eserleri kronolojisi  lamayı amaçlayan bölümdür.
 78
                   1.                                                  1. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
                          Aşağıda verilen görselleri ve eser isimlerini inceleyiniz, hangi besteciye ait olduğu-  Aşağıda sonat formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim
                        nu boş bırakılan yerlere yazınız.           teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti dü-
 1.3. BAROK DÖNEM ESERLERİ                                          zenleyerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
    SESLENDİRME  Dönemin besteci ve eserle-                             A. BACH’IN FLÜT VE KLAVSEN İÇİN SONATI, Sİ MİNÖR (BMW 1030)
 rini gösteren şemadır.                                            BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR
 HAZIRLIK SORULARI
   1. Herhangi bir döneme ait eser seslendirirken dönemin ru-      Andante  4/4’lük ölçüdeki 1. bölüm; akıcı, dengeli ve zengin kontrpuan yapısıyla ilgi çeken
 hunu yansıtabilmek için neler yapılmalıdır? Düşüncelerinizi               bir bölümdür.
 paylaşınız.
   2. Farklı dönemlere ait eserler seslendirirken dönemlerin çal-  Largo   6/8’lik ölçüde ve re majör tondaki 2. bölüm tatlı ve geniştir. Tek sesliliğe yakın
 ma  stillerini  öğrenerek  seslendirmenin  faydaları  nelerdir?           yapısıyla birinci bölüme kontrast oluşturur. Klavsenin arpej biçimindeki eşliğinde
 Arkadaşlarınızla paylaşınız.
   3. Tarihsel dönemde sosyal yaşantıyı ve bestecinin hayatını             flütün melodisi duyulur.
 öğrenmenin, eser seslendirmedeki önemini söyleyiniz.
                   Başlıca Eserleri  Başlıca Eserleri  Başlıca Eserleri  Presto  4/4’lük ölçüdeki 3. bölüm, çok hızlı tempoda klavsen ve flütün birlikteliğiyle başlar.
                                                                           Çok sesli biçimde işlenmiştir.
                   Kral Lear,  Macar Dansları,  Si Bemol Minör Sonat,
                                                                   Allegro  12/16’lık ölçüdeki 4. bölüm, gigue tarzındaki yapısı ve virtüöz havasıyla üç sesli
                   İlkbahar,   Lullaby,    Fa Majör Balad,                 füg biçiminde gelişir ve parlak sona ulaşır.
                   Yaylı Çalgılar Kuarteti...  Re Minör Piyano Konçertosu...  24 Prelüd...
 1.3.1. BAROK DÖNEM ESERLERİ                                           2. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
                                                                     Aşağıda süit formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim tek-
 Ünitenin alt konu başlığının ve                                    nolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti düzenle-
 Rönesans Dönemi’nin durağan çok sesliliği yerini Barok Dönem’de canlı ve özgür kalıplara bırakmıştır.   yerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
 16. yüzyılda yazılan madrigaller ve motetler bu dönemde de yazılmaya devam etmiştir. Besteciler eserlerin-
 de kişisel duygularını ifade etmek yerine insani duyguları ön plana çıkarmışlardır. Dans müziklerinde nota   üniteye hazırlık amaçlı soruların
 değerleri ölçü çizgisi olmadan yazılmış ve kuvvetli-zayıf zamanlı ritim kalıpları kullanılmaya başlanmıştır.   B. BACH’IN VİYOLONSEL SÜİTİ NO. 3, DO MAJÖR (BMW 1009)
 Eserlerde söze önem verilmiş, recitative (reçitatif) üslup ön plana çıkarılmıştır. Rönesans Dönemi eserle-  Süitte kullanılan do majör tonalite, çalgıya dört sesli akorları rahat çalma olanağını ve kalın seslerin
 rinde müziğin temeli farklı partilerin oluşturduğu çokseslilik temeline dayanırken, Barok Dönem eserlerinin   bulunduğu bölümdür.   tınısının daha güzel olmasını sağlar.
 temeli süslü üst partilerle sade bas partilerinin birlikteliğine dayanmaktadır.
                                                                   BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR
 Okuma
 Metni                                                             Prelüd  4/4’lük ölçüdeki tutkulu prelüdde önce rahat ve akıcı olan tavır, figürlerin ve anla-
 ETÜT ÇALIŞMASI NEDEN YAPILMALI                                            tımın sürekli değişmesiyle bir kontrast yaratır.
                                                                   Allemande  4/4’lük ölçüdeki allamande, hızlı şekilde üç tane 16’lık notayla başlar ve bu hare-
 Çalgı eğitiminde teknik geliştirmek amacıyla yazılan küçük eserlere “etüt” denir. Tekniğin geliştiril-
 mesi ve ilerlemenin sağlanması için etüt çalışması önemlidir. Eser çalışmadan önce çalgı eğitiminin   ket, bu ağır dansın ikinci bölümünü harekete geçirir.
 ilerletilmesi ve gerekli teknik yeterliliğe ulaşılması için etüt çalışmaları yapılmalıdır.  Başlıca Eserleri  Başlıca Eserleri  Başlıca Eserleri  Courante  3/4’lük ölçüdeki courante, İtalyan keman ekolünün couranteleri gibi canlı ve çe-
 Etütler birden fazla tekniğe yönelik olabilir. Etütlerin içerikleri eserlerin teknik ve müzikal olarak   Bitmemiş Senfoni,  La Campanella,   kicidir. Bu bölümün hem keman hem de gitar için yapılan düzenlemeleri, uzun
 doğru seslendirilmesini amaçlar. Etüt çalışmaları bu yönüyle önemlidir. Etütlerin içerdiği teknikler, öğ-  Konuların pekiştirilmesine yönelik   Kül Kedisi,   yıllardan beri yorumlanmaktadır.
 rencinin repertuvarına aldığı eserleri seslendirirken karşılaşabileceği zorlukları giderebilmesini sağlar.   Alabalık Beşlisi,  Sevil Berberi,   1. Keman Konçertosu,   Sarabande
 Çalgı eğitimi sürecinde yararlanılan etütler, çalgı tekniğinin gelişmesini sağlar. Etüt çalışmalarında   3/4’lük ölçüdeki sarabandenin acıyla yüklü havası daha ilk ölçüde belirir.
 melodik ve armonik çözümlemeler yapılmalı, teknik becerinin kazanılması kolaylaştırılmalı ve böylece   okuma metinlerinin bulunduğu   İki Piyano için Sonat...  Tancredi,   24 Caprice,   Bourre I-II
 öğrenmenin kalıcı olması sağlanmalıdır. Yapılan bu çalışmalar, eseri bütün olarak kavrayabilme yeti-  Bu ağır havayı 4/4’lük ölçüdeki bourreelerin neşeli ve akıcı havası hemen değiştirir.
 sini geliştirmeyi amaçlar.    Hırsız Saksağan...  12 Sonat, Menüetler…    İkinci bourreeden sonra birinci bourreeye geçilir.
 bölümdür.                                                         Gigue   3/8’lik  ölçüdeki  giguede;  o  dönem  için  oldukça  modern,  hareketli  ve  kendine
                               Müfide ACAR
 25                                                                        özgü bir anlatım özelliği bulunmaktadır.
                 150
                                                                  20
 10                                                                                                     11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17