Page 17 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 17
• Müzikteki seslerin ilk kez çalgılara ayrılması (Daha önce çalgılar tek melodiyi aynı anda
verirlerdi. Bu dönemde bu anlayış değişir ve bununla bağlantılı olarak ilk orkestrasyon gelişmeye
başlar.)
• Özellikle orkestra içinde çalgıların birçoğu bugünkü yerlerini aldı.
Barok Dönem Müzik Türleri
Barok dönem; senfonik orkestraların ilk tohumlarının atıldığı, kantata ve opera gibi sahne sanatlarının
filizlendiği bir dönemdir. 18. yy. başında yeni bir akım müzik dünyasını canlandırmıştır. Bu akım;
duyguları ifade etme, imgeler ve duyumlar çağrıştırma becerisini içinde barındıran İtalyan şan stilidir.
Bu dönemin tipik müzik türü olan konçerto, solo çalgıları ön plana çıkarıp orkestraya eşlik etme
görevini bırakmıştır. Opera, sonat, konçerto, konçerto grosso ve süit dönemin enstrümantal olarak
doğan başlıca müzik türleri arasında gösterilebilir. Ayrıca 16. yüzyılın sona ermesiyle İtalyan besteciler
madrigal adını verdikleri şiirler üzerine yazılan çok sesli müziklere yoğunlaşmışlardır.
Dramatik eserler olan oratoryolar, kökünü Roma’dan alır. Avrupa’ya yayılması, Alman – İngiliz besteci
Georg Friedrich Handel (Corç Fridrih Hendel) sayesinde olmuştur.
Sonat, Barok dönemin ilk zamanlarında yavaş ve hızlı dans parçalarından oluşan eser veya yavaş-
hızlı karşıtlıklarıyla oluşan eserlere verilen addır. İlk sonat türleri, solo çalgı veya küçük gruplar için
yazılmıştır. Küçük gruplar için yazılmış bu sonat türleri Barok dönemin ortalarına doğru konçerto
grosso şekline dönüşmüştür. Barok dönemdeki sonat formu ile klasik dönemdeki sonat formu (biçimi)
ya da sonat allegrosu formu birbirine karıştırılmamalıdır. Sonat formu, sonat allegrosu formu olarak
da adlandırılabilir.
İtalyan şan stiline karşı Fransa’da dansa dayanan bir müzik türü geliştirilerek ilk dans akademisi
açılmış ve dönemin en büyük yaylı çalgılar orkestrası kurulmuştur. Böylece süit türü tam anlamıyla
ortaya çıkmıştır. Süit, Fransa’da egemen olan görkemli bir dizi ağır ve hızlı danstan oluşan enstrümantal
müzik türüdür.
16. yy. ortalarında kilisede modlar, yeni dizi anlayışlarıyla yer değiştirmeye başlamıştır. Majör ve minör
olarak bilinen belli bir tonun egemenliği üzerine kurulu dizi uygulamaları, giderek Barok dönemde
önemli biçimlerin olmasını sağladı. Bu biçimler içinde prelüd ve füg öne çıkmıştır.
16. yy.da Aziz Filippo Neri, Roma’da Oratoryo Cemiyeti’ni kurmuştur. Bu cemiyette tarihî olayların
müzikle anlatıldığı oratoryo adı verilen müzik türleri çeşitli şarkıcılar tarafından seslendirilmiştir. Bu
dönemde vokal müzik alanında ayrıca koral, kilise kantatı ve opera gibi yeni türler de ortaya çıkmıştır.
“Müzikte Barok Dönem” ile ilgili bilginin yer aldığı video içeriğine sağdaki karekoddan
ulaşabilirsiniz.
Barok Dönem Bestecileri
Barok Dönem Bestecileri ve Eserleri
Barok dönem bestecilerinin diğer dönem bestecilerine oranla fazla kalabalık oldukları söylenemez
ancak bu dönem bestecilerinin çoğu tüm dönemlere öncülük edecek isimler olmuşlardır. Sayıları az
da olsa bir müzik tarzı geliştirmiş ve çığır açmışlardır. Bu dönem; Vivaldi, Handel, Bach gibi büyük
bestecilerin yetiştiği bir dönemdir. Barok müzik, İtalyan bestecilerin dünyasından doğar ve gelişir. 17.
yüzyılın ortasına kadar Venedik, Floransa, Roma ve Napoli özellikle dinsel müzik bestecileri yetiştiren
birer merkez hâlini alır. Bach ile Barok dönem Almanya’da zirveye ulaşır. Bu dönem bestecileri daha
çok saraya hizmet eden besteler yaptıkları için coşkulu, canlı ve ritmik yapıdaki eserleri ile dinleyeni
etkilemeyi amaçlamışlardır.
15