Page 21 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 21
1. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
Aşağıda sonat formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim
teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti dü-
zenleyerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
BACH’IN FLÜT VE KLAVSEN İÇİN SONATI, Sİ MİNÖR (BMW 1030)
BÖLÜMLER AÇIKLAMALAR
1. Bölüm 4/4’lük ölçüdeki 1. bölüm; akıcı, dengeli ve zengin kontrpuan yapısıyla ilgi çeken
(andante) bir bölümdür.
2. Bölüm 6/8’lik ölçüde ve re majör tondaki 2. bölüm tatlı ve geniştir. Tek sesliliğe yakın
(largo) yapısıyla birinci bölüme kontrast oluşturur. Klavsenin arpej biçimindeki eşliğinde
flütün melodisi duyulur.
3. Bölüm 4/4’lük ölçüdeki 3. bölüm, çok hızlı tempoda klavsen ve flütün birlikteliğiyle başlar.
(presto) Çok sesli biçimde işlenmiştir.
4. Bölüm 12/16’lık ölçüdeki 4. bölüm, gigue tarzındaki yapısı ve virtüöz havasıyla üç sesli
(allegro) füg biçiminde gelişir ve parlak sona ulaşır.
2. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
Aşağıda süit formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim tek-
nolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti düzenle-
yerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
BACH’IN VİYOLONSEL SÜİTİ NO. 3, DO MAJÖR (BMW 1009)
Süitte kullanılan do majör tonalite, çalgıya dört sesli akorları rahat çalma olanağını ve kalın seslerin
tınısının daha güzel olmasını sağlar.
BÖLÜMLER AÇIKLAMALAR
1. Bölüm 4/4’lük ölçüdeki tutkulu prelüdde önce rahat ve akıcı olan tavır, figürlerin ve anla-
(prelüd) tımın sürekli değişmesiyle bir kontrast yaratır.
2. Bölüm 4/4’lük ölçüdeki allemande, hızlı şekilde üç tane 16’lık notayla başlar ve bu hare-
(allemande) ket, bu ağır dansın ikinci bölümünü harekete geçirir.
3. Bölüm 3/4’lük ölçüdeki courante, İtalyan keman ekolünün couranteleri gibi canlı ve çe-
(courante) kicidir. Bu bölümün hem keman hem de gitar için yapılan düzenlemeleri, uzun
yıllardan beri yorumlanmaktadır.
4. Bölüm 3/4’lük ölçüdeki sarabandenin acıyla yüklü havası daha ilk ölçüde belirir.
(sarabande)
5. Bölüm Bu ağır havayı 4/4’lük ölçüdeki bourreelerin neşeli ve akıcı havası hemen değiştirir.
(bourree I-II) İkinci bourreeden sonra birinci bourreeye geçilir.
6. Bölüm 3/8’lik ölçüdeki giguede; o dönem için oldukça modern, hareketli ve kendine
(gigue) özgü bir anlatım özelliği bulunmaktadır.
20