Page 22 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 22

1. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ  3. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
 Aşağıda sonat formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim   Aşağıda opera formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim
 teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti dü-  teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti dü-
 zenleyerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.  zenleyerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.



 BACH’IN FLÜT VE KLAVSEN İÇİN SONATI, Sİ MİNÖR (BMW 1030)
               HANDEL’İN RINALDO OPERASINDAN (HWV7) “LASCİA CHİ’O PİANGO” (LAŞŞA KİO PİANGO)
 BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR

 1. Bölüm  4/4’lük ölçüdeki 1. bölüm; akıcı, dengeli ve zengin kontrpuan yapısıyla ilgi çeken   Handel’in 6. operası olan Rinaldo, Aaron Hill (Eğrın Hil), Giacamo Rossi’nin (Cakomo Rossi)  lib-
 (andante)  bir bölümdür.  rettosu üzerine yazılmış ve ilk kez Londra’daki Queen’s Theatre’da (Kuins Tiyatır), 24 Şubat 1711’de
             sahnelenmiştir. Handel’in ilk Londra ziyareti sırasında, iki hafta içinde tümünü yazdığı üç perdelik Rinaldo
 2. Bölüm  6/8’lik ölçüde ve re majör tondaki 2. bölüm tatlı ve geniştir. Tek sesliliğe yakın   Operası’nın konusu; Tasso’nun 1562’de yazdığı ünlü Gerusalemme Liberata’dan (Ceruzalemmi Liberata)
 (largo)  yapısıyla birinci bölüme kontrast oluşturur. Klavsenin arpej biçimindeki eşliğinde   (Kurtarılmış Kudüs) alınmıştır. Haçlı Seferleri sırasında geçen olaylarda genç şövalye Rinaldo, Haçlı or-
 flütün melodisi duyulur.  dusunun kumandanı Godfrey Bouillon’un (Gadfıri Buiyon) kızı Almirena’ya âşık olur. Kötü büyücü Armida,
             hem Rinaldo’yu hem de Almirena’yı kendi sihirli bahçesine kaçırır. Operanın 2. perdesinde Almirena’nın
 3. Bölüm  4/4’lük ölçüdeki 3. bölüm, çok hızlı tempoda klavsen ve flütün birlikteliğiyle başlar.   acısını dile getiren “Lascia Chi’o Piango” adlı arya, eserin en ünlü bölümüdür. Barbara Streisand’dan
 (presto)  Çok sesli biçimde işlenmiştir.  (Barbıra Sıtrayzınd) Jose Carreras’ya (Hoze Karera) kadar pek çok ünlü şarkıcı ve Viyana Çocuk Korosu
             tarafından plağa doldurulmuştur. Büyülü bahçeyi canlandırmak için gerçek kuşlar kullanılmıştır.
 4. Bölüm  12/16’lık ölçüdeki 4. bölüm, gigue tarzındaki yapısı ve virtüöz havasıyla üç sesli
 (allegro)  füg biçiminde gelişir ve parlak sona ulaşır.



 2. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ  4. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ

 Aşağıda süit formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim tek-  Aşağıda konçerto formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim
 nolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti düzenle-  teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti dü-
 yerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.  zenleyerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.


 BACH’IN VİYOLONSEL SÜİTİ NO. 3, DO MAJÖR (BMW 1009)  BACH’IN BRANDENBURG (BIRANDENBURK) KONÇERTOSU NO. 4, SOL MAJÖR (BWV 1049)
 Süitte kullanılan do majör tonalite, çalgıya dört sesli akorları rahat çalma olanağını ve kalın seslerin   6 konçertonun 4.sü olan Brandenburg Konçertosu’nda solo çalgılar, iki flüt ve kemandır.
 tınısının daha güzel olmasını sağlar.

 BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR  BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR
 1. Bölüm  4/4’lük ölçüdeki tutkulu prelüdde önce rahat ve akıcı olan tavır, figürlerin ve anla-  1. Bölüm  Solo kemanın egemen olduğu 1. bölüm; 3/8’lik ölçüde, sol majör tonunda ve ça-
 (prelüd)  tımın sürekli değişmesiyle bir kontrast yaratır.  (allegro)  buk (allegro) tempodadır. Orkestra tuttisinin vurguladığı ölçünün güçlü bölümleri,

 2. Bölüm  4/4’lük ölçüdeki allemande, hızlı şekilde üç tane 16’lık notayla başlar ve bu hare-  flüt ikilisinde oynak bir ana tema hâlinde yansırken solo keman enerjik hamlelerle
 (allemande)  ket, bu ağır dansın ikinci bölümünü harekete geçirir.  öne çıkar. Orta bölümdeki gelişimden sonra, ilk bölüm aynı biçimde tekrarlanır.

 3. Bölüm  3/4’lük ölçüdeki courante, İtalyan keman ekolünün couranteleri gibi canlı ve çe-  2.Bölüm  3/4’lük ölçüde, mi minör tonda, ağırca (andante) tempoda, zarif ve melankolik
 (courante)  kicidir. Bu bölümün hem keman hem de gitar için yapılan düzenlemeleri, uzun   (andante)  bir menuet gibidir. Solistlerle orkestranın sürekli karşı karşıya geldikleri bölümde
 yıllardan beri yorumlanmaktadır.  keman biraz arka planda kalırken flütler eko efektleriyle seçkinleşir.

 4. Bölüm  3/4’lük ölçüdeki sarabandenin acıyla yüklü havası daha ilk ölçüde belirir.
 (sarabande)  3. Bölüm            4/4’lük ölçüde, sol majör tonda ve çok hızlı (presto) tempodadır. Füg benzeri yer-
 5. Bölüm  Bu ağır havayı 4/4’lük ölçüdeki bourreelerin neşeli ve akıcı havası hemen değiştirir.  (presto)  leri orkestra seslendirirken geçiş bölmelerini de solo çalgılar duyurur. Bu sırada
 (bourree I-II)  İkinci bourreeden sonra birinci bourreeye geçilir.  ana tema girişteki dört mezurda işlenir. Eser, parlak bir final tuttisiyle sona erer.

 6. Bölüm  3/8’lik  ölçüdeki  giguede;  o  dönem  için  oldukça  modern,  hareketli  ve  kendine
 (gigue)  özgü bir anlatım özelliği bulunmaktadır.




 20                                                                                                     21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27