Page 18 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 18
1.
Aşağıda müzik alanında yapılan Barok Dönem’e ait yenilikleri gösteren bir tablo veril-
miştir. Siz de Batı Müziği Tarihi dersi bilgilerinizden yararlanıp dönemin toplumsal gelişim
ve değişimlerini araştırınız, tabloda boş bırakılan alanları doldurunuz.
1600-1640 1680-1710
1600’de Giulio Caccini (Culyo Kaçini) ve Jacopo Peri 1627’de Heinrich Schütz ilk Almanca ope- Purcell ve Handel’in çaldığı 1700’de İtalyan keman, vi-
(Yakopo Peri) hayatta kalan en eski opera olan Eury- ra olan Dafne’yi yazdı. 1628’de Venedik’e Londra’daki St. Katharine’s yola ve çello yapım ustası
dice’yi (Yoridisi) yazdı. Emilio de Cavalieri’nin (Emilyo gidip Monteverdi ile çalışmalarına başladı. (Seyn Kaatrıns) Cree (Kri) Antonio Stradivari’nin (An-
de Kavalieri) oratoryosu La Rappresentatione di Anima Kilisesi orgu. tonyo Stradivari) 20 yıllık
et di Corpo (La Rapresentatione di Anime et di Korpo), altın dönemi başladı.
Roma’da sahnelendi.
1681’de Arcangelo Corelli 1703’te Antonio Vivaldi
1602’de Giulio Caccini’nin modern stildeki monodik mad- (Arkancelo Korelli), Trio (Antonyo Vivaldi), Vene-
rigal ve arya koleksiyonu Le nuove musiche (Le nuave Sonatas (Trio Sonatas) dik’te bir yetimhane olan
musike) (Yeni müzik) Floransa’da yayınlandı. Op.1’i Roma’da yayımladı. Ospedale Della Pieta’da
1607’de Claudio Monteverdi’nin (Klaudyo Montever- 1685’te üç önemli Barok (Ospedale Della Pieta)
di) ilk operası Orfeo, Mantua’daki Palazzo Ducale’de Dönem bestecisi olan başkemancı olarak görev-
(Palazzo Dukale) sahnelendi. Monteverdi daha sonra Handel (Hendel), J.S.Bach lendirildi. Müziğinin büyük
1613’te Venedik’teki St. Mark (Sen Mark) Bazilikası’nda (Yohan Sebastian Bah) ve bölümünü bu yetimhanenin
müzik direktörü oldu. Domenico Scarlatti (Dome- kadınlar korosu ve orkest-
niko Skarlatti) doğmuştur. rası için bestelemiştir.
1608’de Girolamo Fresco- 1619’da Psalmen Davi- 1637’de ilk kamusal opera 1640’ta Matteo Sellas
baldi (Cirolamo Freskobal- ds (Piasalmen Deyvids), binası olan Teatro San (Mattu Zellas) yapımı gitar. 1686’da Lully’nin (Luli) lirik 1695’te İngiliz beste-
di), Roma’daki St. Peter Heinrich Schütz’un (Ayrik Cassiano (Tiyatro San Ka- trajedisi Armida, Paris’te- ci Henry Purcell (Henri
(Sen Peter) Bazilikası Şuutz) ilk koro ve çalgılar sino), Venedik’te Frances- ki Palais Royal’de (Pale Pursel), Kraliçe Mary’nin
organisti olarak görevlen- için kutsal müzikler ko- co Manelli’nin (Françesko Royal) sahnelendi. (Mari) cenaze müziğini
dirildi ve dört bölümlük leksiyonunu Dresden’de Manelli) L’Andromeda’sı besteledikten hemen sonra İtalyan keman yapımcısı
Fantasias’ın (Fantazyaz) yayınladı. (Landromeda) ile açıldı. 36 yaşında hastalandı ve Stradivari’nin atölyesi.
ilk kitabını yayımladı. hayatını kaybetti.
1640-1670 1720-1750
1643’te Antwerp’te (Antverp) 1668’de Antonio Cesti’nin (Antonyo Cesti) Il pomo d’oro (İl Pomo 1723’te Leipzig’deki (Laypzigh) 1725’te Antonio Vivaldi,
Andreas Rucker (Andreas Doro) Operası Viyana’da sergilendi ve bu opera o zamanın en ilgi Thomasschule’de Dört Mevsim’i yayımladı.
Rokkea) yapımı klavsen. gören sahne sanatları arasındaydı. Aynı yıl Dietrich Buxtehude (Toomashuli) kantor olarak
(Ditriş Bukstehude) Almanya’da, Lübeck’teki (Lübek) Marienkirsche’te görevlendirilen J.S. Bach, aynı İtalyan kemancısı ve bes-
(Marienkirkh) organist olarak görevlendirildi.1705 yılına gelindiğinde zamanda şehrin fiilen müzik tecisi Vivaldi
Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastian Bah), Buxtehude’yi dinle- direktörü olmuştu.
mek için 400 km yol katedecekti.
Leipzig’de Jean Sebastian Bach heykeli.
1742’de Handel’in orator-
1653’te Jean Baptiste Lully (Jan Baptis yosu Messiah (Mesaya),
Luli), kraliyet enstrümantal müzik bestecisi Dublin’in (Dablin) The New
olarak görevlendirildi. Music Hall’ündeki (Dı Niu
Muzik Hol) bir hayır konse-
rinde sergilendi.
1750’de Bach’ın ölümüyle
Barok Dönem son bulmuş-
tur.
16 17