Page 20 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 20

1. Uygulama Çalışması


               Aşağıdaki makaleyi okuduktan sonra dönem bestecilerinin eserleri arasından
               seçeceğiniz  bir  eseri  değerlendiriniz.  Değerlendirmelerinizi  öğretmeninizin

               yönlendireceği bir yere yazınız ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.







               Esere bir bakış





                                         BRANDENBURG KONÇERTOLARI


               Barok dönemin ilk harfi daha ağzından çıktığında akıllarda beliren isimlerden birisi şüphesiz ki

               J.S. Bach olacaktır. Eserlerinin ihtişamına kapılmanın kaçınılmazlığı yanında zihnin duvarlarını
               zorlayan  merak  düşünselliğini  de  getiriyor.  Karmaşıklığın  yerini  düzene  bırakmadan  birlikte
               yakaladıkları uyum, bu süslü Bach müziğini eşsiz bir kategoriye taşıyor. Bu biricikliğe sebep
               olan durumlardan birisi için de tonlar arasında geçişken olan ve “yaşayan” müziği diyebiliriz.

               Bach’ın konçertoları içerdiği müzik dışı referanslarla dönemin özellikle dini, sosyal ve müzikal
               bağlamda anlaşılması açısından oldukça bağlayıcı bir özelliğe sahipti. Brandenburg konçertoları
               ile 18. yüzyıl figürasyonlarını ilişkilendirmek mümkündü. Yaşayan topluma göre yaşayan müzik!
               Brandenburg  konçertolarının  bir  araya  gelmiş  olmaları  bir  setin  bölümleri  olmaları  anlamına

               gelmiyordu. Tarihsel açıdan değerlendirdiğimizde uzun bir süre boyunca bestelenmiş oldukları,
               önceki versiyonlarının ikincil kopyalarından anlaşılıyordu. Hatta sıraları da kronolojik değildi.
               Eserlerin kendi içlerindeki değerleri ancak her birini ayrı ayrı ele almakla anlaşılabilirdi.
               Brandenburg konçertolarının altı eser içermesi bir ifade taşıyordu. Altı sayısının niceliksel belirticiliğinin

               ötesinde müzikal bir değeri de vardı. Bir tritonda altı yarım aralık, bir oktavda altı tam ses, altı çeşit
               mod… gibi. Aynı zamanda matematikte altı, en küçük “mükemmel sayı”ydı. Hem tüm çarpanlarının
               toplamı hem de birbirini izleyen sayıların toplamıydı. Bu sebeple altı, hem müziksel hem de düşünsel
               açıdan değerliydi. Dönemin bestecileri tarafından bir mükemmellik olarak işaret edilmiş olsa da Bach

               bu koleksiyonunun önsözünde alçakgönüllü bir notu uygun görmüştür.
               Form  açısından  birinci,  üçüncü  ve  altıncı  konçertolar  saray  danslarından  bölümlerle,  ikinci,
               dördüncü  ve  beşinci  konçertolar  füg  bölümleriyle  bitirilmişti.  Bach’ın  araştırmacı  ve  çalışkan
               kişiliği bu koleksiyonun bir araya gelmesinde çok önemliydi. Uzun bir dönemin sonunda ortaya

               çıkan  Brandenburg  Konçertoları  geniş  yelpazede  sunulan  özellikleri  ile  Barok  dönemin
               geleneksel örneklerinden özeline bir yol olmuştu.

                                                                                                                 İPEK ÖZEL

                                                                                           Müzik dergisi yazarı- Çevre mühendisi



                  18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25