Page 15 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 15

1.1. BAROK DÖNEM ESERLERİ




                                                HAZIRLIK SORULARI

                                    1. Tarihsel süreçteki müzik dönemlerinin isimlerinden bil-
                                      diklerinizi söyleyiniz.
                                    2. Solo  performanslarınızda  çaldığınız  eserlerin  dönem
                                      isimlerini söyleyiniz.
                                    3. Barok Dönem’e hâkim olan müzik formları hakkındaki
                                      bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                    4. Barok Dönem’in genel özelliklerini  inceleyiniz.  Döne-
                                      me  hâkim  olan  müzik  formları  hakkındaki  bilgilerinizi
                                      arkadaşlarınızla paylaşınız.



















                                               BAROK DÖNEM


                   Müzik tarihinde “barok” kelimesi 1600-1750 yılları arasındaki dönemi ifade eder. Barok teriminin Porte-
               kizcede “biçimsel inciler” anlamında kullanılan “barocco” kelimesinden türediği düşünülmektedir. Coşkun,
               şatafatlı, gösterişli ve süslü anlatımlı, felsefenin ve bilimin esas olduğu görkemli bir dönemdir. Bu dönemde
               süsleme işçiliğine ve sanatta ustalığa önem verilmiştir.
                   Barok müzik; sık sık ton değiştirmesi, uyumsuz ve karmaşık armonik yapısı, yapay melodileri ile den-
               gesi zor kurulan, hareketi sınırlı bir müziktir. Coşku, karşıtlık ve aynı zamanda serbestlik içeren bir müzikal
               anlatıma sahiptir. Müzikteki süslemeler, dönemin şatafatlı mimarisinin benzeridir. Kilise modlarının (dizile-
               rinin) yerini majör ve minör tonlar almış, yapıtlar tonalite isimleri ile adlandırılmıştır. Armonide modülasyon
               ilk kez kullanılmıştır. Bas seslerin sürekli kullanılması önem kazanmıştır. Ses gürlüğündeki işaretler ilk kez
               kullanılmış, ses gürlüğünün sınırları pianodan (p) forteye (f) kadar genişlemiştir. Barok Dönem müziği duy-
               gusal içeriğin tekdüze işlenmesi sebebiyle kontrollü, ölçülü bir müziktir.
                   Orkestra, Barok Dönem’de ilk kez operaya eşlik etmek için kullanılmıştır. Monteverdi (Monteverdi), yay-
               lı çalgıların farklı ses etkilerini aramış; keman, viyola, viyolonsel ve kontrbası gruplar hâlinde düzenlemiş;
               bunun için de hazırlayıcı çalışmalar yapmıştır. Monteverdi, opera orkestralarında yaylı çalgıları kullanan ilk
               bestecidir.









            14
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20