Page 16 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 16

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI










                      1. Barok dönem müziğinin günümüz müzik anlayışı üzerinde herhangi bir etkisi
                          olmuş mudur? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                      2. Bir eserin hangi döneme ait olduğunu anlayabilmek için yapılması gerekenler

                          hakkındaki görüşlerinizi açıklayınız.
                      3. Bir müzik eserini dinlediğinizde, dönemin yaşantısı ile ilgili eserin, sizde
                          oluşturduğu izlenimler nelerdir? Söyleyiniz.










                                              Müzikte Barok Dönem




            Barok Dönem Yaşantısı ve Müzikal Gelişmeler


            Klasik müzikte yatay çok sesliliğin en gelişmiş görünümüne eriştiği süreç olan Barok dönem, 1600
            ile 1750 yılları arasında kalan dönemdir. Çok seslilik, bugünkü en bilinen teknik prensiplerine bu
            dönemde kavuşmuştur. Barok dönemde sanat ve mimarlık çok süslü ve ayrıntılı bir görünüm almıştır.
            Kilisenin Avrupa üzerindeki siyasal denetimi zayıflamış ve besteciler, artık sadece müzik zevki ve
            dinlenmek için eserler yazmaya başlamıştır. Böylece karmaşık melodiler, zıt sesler ve bileşik ritimler
            ortaya çıkmıştır.
            Barok dönemden önceki müzik türleri arasında vokal müzik toplulukları için yazılmış eserler varsa da
            çalgısal müzik toplulukları için yazılmış örneklerle pek karşılaşılmamaktadır. Barok dönemde müzik
            parçalarının  belirli  şekillerde  gruplandırılmış  enstrümanlar  tarafından  çalınması  fikri  doğmuştur.
            Böylelikle orkestra olarak kabul edilebilecek sayıdaki çalgı topluluklarının oluşumunun temel fikri
            atılmış olur. Ayrıca Orta Çağ’daki yaygın monofonik müzik anlayışı ise Barok dönemde yerini polifonik
            müzik anlayışına bırakmıştır. Bu dönemdeki müzik anlayışına yatay çok seslilik hâkim olsa da dikey
            çok seslilik olarak adlandırılan armoni anlayışına yeni bir yöneliş olmuştur. Bu yönelişe İtalyanca
            basso continuo [basso kontinuo (sürekli bas)] kullanımı içerisinde sıkça karşılaşılmaktadır.

            Barok Müziğin Özellikleri,
            •   Dinamiklerin sürekli bir iniş çıkış göstermesi
            •   Klavsenin yoğun kullanılması

            •   Çok sesliliğe dönük yeni yaklaşımlar
            •   Sesler arasındaki karşıtlıklar




                  14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21