Page 16 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 16

18.  yüzyılın  ilk  yarısında  bile  orkestra,
             bugünün  orkestrası gibi kesin olarak biçim-
             lenmemiştir.  Handel  (Hendel),  bugünkü  or-
             kestrada kullanılan çalgıları (klarnet dışında)
             kullanmıştır.  Çalgı  yapımı  o  dönemde  ileri
             düzeyde  olmadığı  için  ve  bu  çalgıların  ses
             yükseklikleri  günümüze  göre  daha  düşük
 1.1. BAROK DÖNEM ESERLERİ  olduğu  için  Handel’in  orkestrasında  genel-
             likle obua ve fagot kullanılmıştır. Bu yüzden
             de daha güçlü ses elde edebilmek için kimi
             yerde daha çok sayıda çalgıya gerek duyul-
 HAZIRLIK SORULARI  muştur. Trombon ve arp çoğunlukla operada
             kullanılırken doğrudan doğruya çalgı müziği
   1. Tarihsel süreçteki müzik dönemlerinin isimlerinden bil-  yapıtlarında kullanılmamıştır.
 diklerinizi söyleyiniz.   İtalyan  operasının  ilk  bestecilerinin
   2. Solo  performanslarınızda  çaldığınız  eserlerin  dönem   sesle  çalgı  eşliği  için  oluşturdukları  or-
 isimlerini söyleyiniz.  kestra;  lavta,  lir,  klavsen,  viyoller,
   3. Barok Dönem’e hâkim olan müzik formları hakkındaki   flajole  (bugünkü  flütün  ilkel  biçi-
 bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.   mi) gibi çalgılarla kurulmuştur. Bu
   4. Barok Dönem’in genel özelliklerini  inceleyiniz.  Döne-  orkestranın  daha  sonra  Mannheim
 me  hâkim  olan  müzik  formları  hakkındaki  bilgilerinizi   (Manhaym)  bestecilerinin  ve  Haydn’ın
 arkadaşlarınızla paylaşınız.  (Haydın)  geliştireceği  orkestranın  kökeni
             olduğu söylenebilir.
                Bu dönemde müziğin dışında yer alan
             önemli sanatçılar şunlardır:
             •   Edebiyat  alanında:  İngiltere’de  Don-
                ne (Dan) ve Milton (Miltın), İspanya’da
                Cervantes (Servantes), Lope de Vega
                (Lop  dö  Vega),  Fransa’da  Corneille
                (Korney),  Racinne  (Rasin)  ve  Moliere
                (Molyer).
             •   Resim alanında: Hollanda’da Rubens
                (Rubens), Rembrant (Rembırant) (Gör-
                sel 1.1), İspanya’da Velasques (Velas-
                ki), Murillo (Murillo), İtalya’da Mimar Bo-
 BAROK DÖNEM    romini (Boromini) ve Heykeltraş Bernini
                (Bernini).
             •   Felsefe  alanında:  Bacon  (Beykın),               Görsel 1.1: Rembrant’a ait Barok Dönem eseri
 Müzik tarihinde “barok” kelimesi 1600-1750 yılları arasındaki dönemi ifade eder. Barok teriminin Porte-  Descartes (Dekart), Spinoza (Sipinoza).
 kizcede “biçimsel inciler” anlamında kullanılan “barocco” kelimesinden türediği düşünülmektedir. Coşkun,   •   Bilimsel alanda: Galileo (Galileo), Kep-
 şatafatlı, gösterişli ve süslü anlatımlı, felsefenin ve bilimin esas olduğu görkemli bir dönemdir. Bu dönemde   ler (Kepler) ve Newton (Nivtın).
 süsleme işçiliğine ve sanatta ustalığa önem verilmiştir.  Barok  Dönem’de  müzikte  standartlaş-
 Barok müzik; sık sık ton değiştirmesi, uyumsuz ve karmaşık armonik yapısı, yapay melodileri ile den-  maya doğru gidilmiştir. Müzik yazıları (terimler, nota isimleri, notaların harflerle simgelenmesi vb.) evren-
 gesi zor kurulan, hareketi sınırlı bir müziktir. Coşku, karşıtlık ve aynı zamanda serbestlik içeren bir müzikal   selleşmeye ve Avrupa’nın pek çok yerinde kullanılan ortak bir müzik dili oluşmaya başlamıştır. Ayrıca Barok
 anlatıma sahiptir. Müzikteki süslemeler, dönemin şatafatlı mimarisinin benzeridir. Kilise modlarının (dizile-  Dönem’de asil sınıf, müziğe daha yakın ilgi duymaya başlayınca kilise müziğine göre din dışı müzik ön
 rinin) yerini majör ve minör tonlar almış, yapıtlar tonalite isimleri ile adlandırılmıştır. Armonide modülasyon   plana çıkmıştır.
 ilk kez kullanılmıştır. Bas seslerin sürekli kullanılması önem kazanmıştır. Ses gürlüğündeki işaretler ilk kez   Barok Dönem’de modülasyon da (geçici olarak ton değiştirme) önemli bir yere sahiptir. Ancak mo-
 kullanılmış, ses gürlüğünün sınırları pianodan (p) forteye (f) kadar genişlemiştir. Barok Dönem müziği duy-  dülasyon,  temel  tonik  notanın  üstünlüğünden  ödün  vermemek  koşuluyla  kabul  edilmiştir.  Bu  dönemde
 gusal içeriğin tekdüze işlenmesi sebebiyle kontrollü, ölçülü bir müziktir.  çalgı müziği de büyük gelişme göstermiştir. Dönemin ilk zamanlarında sözlerin etkisini belirten melodilerin
 Orkestra, Barok Dönem’de ilk kez operaya eşlik etmek için kullanılmıştır. Monteverdi (Monteverdi), yay-  yaygınlaşması, armoni eşlikli, tek ezgili eserlerin yazılmasını sağlamıştır ve insan sesine dayalı çok sesli
 lı çalgıların farklı ses etkilerini aramış; keman, viyola, viyolonsel ve kontrbası gruplar hâlinde düzenlemiş;   müziğe karşıt olarak tek ezgili ve eşlikli çalgı müziği ortaya çıkmıştır. Çalgılar bir yandan çok sesli müziğin
 bunun için de hazırlayıcı çalışmalar yapmıştır. Monteverdi, opera orkestralarında yaylı çalgıları kullanan ilk   gelişmesini sağlarken melodiyi çalan çok sesli eşliğe, oradan da solo veya sadece çalgılardan oluşan
 bestecidir.   topluluklara kadar gelişimlerini sürdürmüşlerdir. Böylece çalgı müziği başlı başına bir önem kazanmıştır.









 14                                                                                                     15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21