Page 144 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 144

3.1. ROMANTİK DÖNEM ESERLERİ




 HAZIRLIK SORULARI

   1. Ülkelerin tarihsel süreçlerindeki gelişmeler, müzikteki ge-
 lişmelere nasıl yansımıştır? Düşüncelerinizi paylaşınız.
   2. Müzik, edebiyat ve tiyatronun ortak paydası ile ilgili dü-
 şüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
   3. Romantik Dönem eserlerinde konuların kaynakları neler
 olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.

















 ROMANTİK DÖNEM

                                   Görsel 3.1: Ressam Wilhelm Gause’a (Vilhelm Gaus) ait
 Romantizm, klasisizmin katı kuralcılık anlayışına tepki amacı ile 18. yüzyıl başında Avrupa’da gelişen          “İmparatorluk Balosu” adlı eser (1830-1916)
 bir akımdır. Klasik Dönem’de ortaya çıkan “fırtına ve gerilim akımı” romantizmin de çıkışını hazırlamıştır.
 Romantik Dönem, 19. yüzyılı baştan başa kapsamış ve 20. yüzyılın başlarına kadar devam etmiştir. Klasik
 Dönem’in aydınlanma felsefesine tepki olarak bireysel duyguların, hayal gücünün ön plana çıktığı ve doğa
 olaylarının öneminin vurgulandığı bir dönemdir. Romantizm her dönemde yaşanmıştır;  ancak 19. yüzyılda   •   Bu dönemde konçertolar genellikle piyano ve keman için bestelenmiştir.
 besteciler eserlerine romantizmi daha yoğun ve abartılı yansıttıkları için bu döneme adını vermiştir. Klasik   •   Romantik Dönem müziği, edebiyattan ve plastik sanatlardan oldukça etkilenmiştir. Tüm sanat dallarını
 Dönem bestecisinin eserinde önem verdiği net anlatım ve sağlam yapı özellikleri; Romantik Dönem bes-  birleştiren  Wagner,  müzikli  dramlarını  yazmıştır.  Schumann  (Şuman)  ve  Schubert  ise  besteledikleri
 tecisinde yerini ezgide sınırsız düşünce ve hayallere, ruhsal iniş çıkışlara bırakmıştır. 19. yüzyılın romantik   liedlerinde şiiri sese dönüştürmüştür.
 müziği, edebiyat ve görsel sanatlardan etkilenmiştir. Tüm ülkelerde ve tüm zamanlarda şiir ve müziğin birbi-  •   Oda müziğinde piyanolu biçimler gelişmiştir. Bu dönemin gözde çalgısı piyanodur.
 rinden etkilendiği görülmüştür. Şiirin içindeki duygusallık, müzikle sese dönüşmüştür. Edebiyatın müzikteki   •   Beethoven’ın Pastoral Senfoni’si ile başlayan programlı müzikler, Romantik Dönem’in her bestecisinin
 etkisi de operaların librettolarında kendisini göstermektedir. Farklı kültürlerin folklorik etkilere sahip olan   denediği bir tarz olmuştur. Programlı müzikler; şiirsel, betimleyici, çalgı topluluğu için yazılmış eserlerdir.
 müziği de 19. yüzyıl müziğinde önem kazanmıştır.   •   Belirli bir öyküyü ya da resmi müzikle betimleyen senfonik şiirler, tek bölümlü ve uzun yapıdadır. Prog-
 Romantik Dönem, orkestranın ve büyük orkestra eserlerinin daha çok kullanıldığı bir dönemdir. Klasik   ramlı müzikler, senfonik şiir biçimini ortaya çıkarır.
 Dönem’de kullanılmaya başlanan piyano, bu dönemde de geniş ses alanı ve gürlüğüyle solo çalgı olarak   •   Romantik Dönem’de yapılan müzik kendinden sonraki akımlar için ilham kaynağı olmuştur.
 önemini korumaya devam etmiştir. Yeni çalma teknikleri geliştirilmiştir.  •   Romantik Dönem bestecileri hiçbir dinsel eser bestelememiştir. Eserleri idealist ve dünyevidir.
            •   Bu dönem eserlerinde minör tonlar tercih edilmiştir. Senfonilerin yüzde yetmişi minör tondadır.
 Romantik Müziğin Özellikleri  •   Klasik bestecinin biçimi özü yönetirken romantik bestecinin özü biçime karar verir.
            •   Klasik-Romantik akımları birbirine bağlayan besteci Beethoven’dır. Romantik Dönem bestecilerinden
 •   Romantik  Dönem;  19.  yüzyılı  kapsayan,  bestecinin  kendini  anlatma  gereksiniminden  doğan,  klasik   bazıları Chopin (Şopen), Mendelssohn (Mendelson), Berlioz (Berliyoz), Paganini (Paganini), Brahms
 akımın kuralcı sınırlarına karşı gelişen bir dönemdir.  (Bırams) ve Weber’dir (Veber).
 •   Her ülkenin kendi ulusunun renklerini taşıması ve kendine özgü bir müzik anlayışı geliştirmesi Roman-  •   Brucner (Bruknır), Wolf (Volf), Mahler (Mahler) ve Strauss (Şıtraus) postromantik bestecilerdir.
 tik Dönem’in en önemli özelliklerinden biridir.  •   Yorumcuların kendi içlerinden geldikleri bir zamanlama ile çalma özgürlüğü, Romantik Dönem’e aittir.
 •   Bu dönem, çalgılarında usta olan virtüöz yorumcular ortaya çıkmıştır.  •   İç dünyaları sebebiyle teknikleri de karmaşıklaşan bestecilerin dönemidir.


 142                                                                                                    143
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149