Page 146 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 146

1.
 Aşağıda Romantik Dönem’de müzik alanında yapılan yenilikleri gösteren bir tablo
 verilmiştir. Siz de Batı Müziği Tarihi dersi bilgilerinizden yararlanıp dönemin toplumsal
 gelişim ve değişimlerini araştırınız, tabloyu doldurunuz.

 1820-1850                                           1880-1900

 1821’de Carl Maria von   1840’da Franz Liszt (Frenz   1880’de Tchaikovsky (Çaykovski), Rusya’nın Napolyon’a  1890’da Tchaikovsky’nin   1892’de Çek besteci An-
 Weber’nın (Karl Maria van   List), Londra’daki konseri ile   karşı bağımsızlığını kutlayan 1812 Uvertürü’nü yazdı.  Uyuyan Güzel balesi,   tonin Dvorak (Antonin Dı-
 Vebır) Der Freischüts (Der   kendinden önceki geleneğe     St. Petersburg’da (Sen    vorjak), Newyork’a Ulusal
 Frayşütz) operası, opera sa-  karşı çıkarak resital gelene-  1885’te Liszt, piyano için yazdığı eserlerde karmaşık armo-  Petersburg) İmparatorluk   Müzik Konservatuvarının
 natına Alman romantik yakla-  ğini yerleştirdi.  nik yapıları test etmeye başladı. “Bagatelle Sans Tonalite”   Marinsky Tiyatrosunda   direktörü olarak gitti. Yerel
 şımını kazandırdı. Doğaüstü   (Begetel Son Tunaliyt) eseri ile gelecekteki atonal sistemin   oynandı.  müzik araştırması yaptı ve
 olayların tasviri yapıldı.  temelini attı.                                           9. Senfoni’sini (Yeni Dünya
 1825’te Frederic Chopin                                                              Senfonisi) yazdı.
 (Firederik Şopen), ilk ve en                               1896’da Giacomo Puccini’nin (Cakomo Puccini) operası
 etkili müzik örneği olan 70                                La Boheme’in (La Bohem) prömiyeri, genç besteciyi İtal-
 adet mazurka halk dansı                                    yan opera geleneğinde Verdi’nin varisi hâline getirdi.
 ile Polonya halk  dansının                                 Puccini’nin La Boheme Operasından bir sahne.
 öncüsü oldu.
 1828’de İtalyan keman   1832’de balerin Marie Tagli-
 sanatçısı Niccolo  Paga-  oni (Mari Talioni), “en pointe”
 nini (Nikkolo Paganini),   (on puant) adlı teknikle ilk
 Avusturya ve Almanya turu   dansını babasının La Sylphi-
 ile uluslararası kariyerini   de (La Silfhide) adlı eseriyle   1842’de Dünya’nın en   İlk patentli pirinç tuba (1838)
 başlattı.  Paris Operasında yaptı.   önemli  profesyonel orkest- 1846’da Adolf Sax (Adolf   1887’de gramofonun patenti alındı. Gramofon kullanımı

 1830’da Hektor Berlioz’ün (Hektor Berliyoz) imaj, fikir,   ralarından iki tanesi olan   Saks), enstrüman araştır-  sanatçıların zaman ve mekandan tasarruf etmelerini
 görüntü ve hikâyenin anlatıldığı yarı otobiyografik senfo-  Newyork ve Viyana Filar-  ması yaparken saksafonu   sağladı. Müziğin nerede ve nasıl dinleneceği fikrini de
 nisi, Paris’te yapılan prömiyerde seyirci ile buluştu.  moni orkestraları kuruldu.  icat etti.  tamamen değiştirdi.



 1850-1880                                          1900-1910

 1853’te Steinway (Stayn-  1860’ta Johannes Brahms   Brahms’ın Alto Rapsodi   1900’de Puccini’nin Tosca
 vey) şirketi, seçkin ve ra-  (Yohannes Brahms) ve Jo-  partisyonu (1869)   (Toska) operası Roma’da
 kipsiz piyano üreticisi oldu.  seph Joachim (Cozıf Yoahim),   sahnelendi. A. Toscanini
 yorumcularının başında Liszt   (Toskanini) operaları ve
 1854’te Clara Schumann   ve Wagner’in olduğu Yeni Al-  koroları Verdi’nin cena-
 (Kılaha Şuman), Robert   man Okulu’nun müziğine karşı   zesinde (İtalya’nın gelmiş
 Schumann’ın (Robert Şu-  bir bildiri yayınladılar.  geçmiş en büyük buluşma-
 man) eserlerinden biri için   sı) yönetti.
 varyasyon çalışması yaptı.  1865’te Richard Wagner
 (Riçhırt Vagnır), Tristan   1901’de Sergei Rahmani-
 (Tristan) ve İsolde (İzoldö)   nov (Sürgey Rahmaninof),
 operalarını tonal sistemin   en popüler eserlerinden biri
 bağlayıcılığından çıkararak   olan 2 No’lu Piyano Konçer-
 özgür müzik çalışmalarının   tosu’nun ilk performansını
 temelini attı.  sergiledi.                                1909’da Richard Stra-
 1866’da Johann Strauss   1908’de Camille Saint-Sa-        uss’un (Riçırt Şıtraus) en
 (Yohan Şıtraus), Mavi Tuna   1874’te Johann Strauss,   ens (Kamil Sen Sans),   akortsuz eseri olan Opera
 valsi’ni besteledi.  Die Fledermaus (Di Fılida-  Henri Lavedan’ın (Henri   Elektra, geç Romantik Dö-
 1868’de Joachim Kuartet   maus) operasının prömi-  Lavidon) “The Assassina-  nem’in en önemli çalışması
                                                           olarak Almanya’da Dres-
 Grubu kuruldu. Brahms’ın   yerini yaptı.  tion of the Duke of Guise”   ten’de seslendirildi.  1910’da Gustav Mahler’in
 German Requiem’i (Cörmın   (Asasıneyşın of dı Dük of                                (Gustav Mahler) yazdığı 8
 Rekhuem) ilk defa sahne-  Gays) adlı filmi için müzik                               No’lu Senfoni canlı radyo
 lendi.  yazan ilk besteci oldu.                                                     yayınında seslendirildi.



 144                                                                                                    145
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151