Page 148 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 148

AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
 3.1.1.ROMANTİK DÖNEM ESER FORMLARI
                Aşağıda Brahms ve Berlioz’a ait örnek eserlerin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve
            iletişim teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; arkadaş-
            larınızla yardımlaşarak bir dinleti düzenleyiniz. Dönemi ve form özelliklerini tanımaya çalışınız.
 Klasik Dönem’in kural ve sınırlarını bir kenara bırakmak isteyen Romantik Dönem besteci ve sanatçıla-
 rı, yeni müzik formları oluşturmuştur. Bu dönemde solo çalgı ve solo ses için yazılan eserler, piyano sonat-
 ları, oda müziği eserleri ve liedler kullanılmıştır. Piyano müziklerinin çoğunluğu dans formlarında yazılmıştır.   BRAHMS’IN PİYANO SONATI NO. 3, FA MİNÖR OP. 5
 Bu formlar arasında rapsodi, vals, programlı senfoni, lied, mazurka ve prelüd kullanılmıştır.
                 1852-53 yıllarında yazılan Piyano Sonatı No. 3, öyle gelişmiş ve mükemmel bir yapıdadır ki uzmanlar
             bile bu durumu yadırgamıştır. Bu eser, halk önünde ilk kez 1863’te Viyana’da seslendirilmiştir.
 3.1.2. ROMANTİK DÖNEM ESER FORMLARI VE ÖZELLİKLERİ
             BÖLÜMLER              AÇIKLAMALAR

             1. Bölüm              Bu sonat, Kontes (Kontes) 1. von Hohental’a (Hoental) ithaf edilmiş; ilk kez Vi-
             (allegro maestoso)    yana’da seslendirilmiştir. Sonat fantezisinin gücü, yeniliğiyle dikkat çeker. Rap-
 Romantik Dönem bestecileri, piyano için çok sayıda eser bestelemiştir. Piyano müziklerinin yanı sıra   sodi tarzında, 3/4’lük ölçüde başlayan bölüm; hem sevecen hem de ateşlidir.
 lied,  bir  başka  üretim  alanıdır.  Romantik  Dönem’de  oda  müziği  türünde  yapıtlar  verilmiştir.  Oda  müziği   Ana temadan gelişen güzel bir lied motifi, önceki sert vurgulamaya bir karşıtlık
 türünde eserler veren bestecilerin başında Johannes Brahms gelmektedir. Brahms’ın sayıca az olmakla   oluşturur. Sol elin trioleli akorları eşliğinde, sağ el kudretli bir yükselişle ana te-
 beraber oldukça önemli oda müziği eserleri bulunmaktadır. 19. yüzyılda Gioacchino Rossini ile büyük ge-  mayı tekrar belirler.
 lişmeler gösteren opera, Avrupa müzik hayatında önemli bir yere sahip olmuştur.   Ağırca ve duygulu tempoda, 2/4’lük ölçüde giren 2. bölüm; 20 yaşındaki genç
 Romantik Dönem’de lied, vals, polonez, mazurka gibi danslar; noktürn, fantezi, romans, rapsodi ve kü-  2. Bölüm
 çük piyano parçaları; senfonik şiir, prelüd ve programlı senfoni gibi orkestra eserleri en çok üretilen formlar   (andante espressivo)  Brahms’ın ününü pekiştiren sayfalardır. Burada bir gece görünümü ve Chopin
                                   noktürnü atmosferi, Alman halk şarkısı stilinde işlenmiştir. Brahms bu bölümde,
 olmuştur. Bu dönemde opera, büyük gelişme göstermiş ve önemli eserler verilmiştir.
                                   Sternau (Şıternao) adlı şairin şu dizelerini bestelemiştir: “Akşam karanlığı indi.
 LİED                              Ay  ışığı  parlıyor;  aşkla  birleşen  iki  kalbi  mutluluk  sarıyor.”  İkinci  tema,  tizler-
                                   de empresyonist bir hava oluşturur. Köydeki çan seslerini simgeleyen, çok ağır
 Şiir dizelerinin piyano eşliğinde şarkıya dönüşmesidir. Bu dönemin en gözde vokal biçimidir. Schubert,
 Schumann, Brahms, Strauss; Romantik Dönem’in lied ustalarıdır.  tempoda ve re bemol majör tondaki üçüncü tema ise 3/4’lük ölçüde duyurulur.
                                   Codada beliren ff (fortissimo) bölümde, “Kapkaranlık gecede tek başımayım.”
 VALS                              cümlesi vurgulanır.
 Üç zamanlı, birinci vuruşu kuvvetli, dönerek yapılan Alman dansıdır. 19. yüzyılın ilk yarısında klasik   3. Bölüm  3/4’lük ölçüde, çabuk ve enerjik (allegro energico) tempodaki 3. bölüm; scherzoda
 biçimiyle çalgı müziğinde yer almıştır.  (scherzo, allegro   fantastik bir vals ve bütün göğsü dolduran, bir şarkı biçimindeki koral trio ile yine
             energico)             karşıtlık hâlindedir.
 MAZURKA                           Finali hazırlayan “Geriye Bakış” başlıklı intermezzo bölümü, önceki bölümden po-
 Orta hızda çalınan, geleneksel Polonya halk dansıdır. Chopin, ikisi tamamlanmamış 58 mazurka beste-  lifonik kesitler yansıtır. Andante moltonun ana teması; keskin disonant akorlarla,
 lemiştir. Geleneksel müziğin neşeli karakterine karşılık, Chopin mazurkaları hüzünlü ve melankoliktir.   boğuk davul anaforları gibi garip şekillerle bir matem marşı havasına bürünür.

 RAPSODİ     4. Bölüm              6/8’lik ölçüde, pek çabuk olmayan ve gecikerek (allegro moderato ma rubato) tem-
 Genellikle  ulusal  ezgilerden  ve  halk  şarkılarından  esinlenerek  yazılan,  özgür  biçimli,  yalın,  çalgısal   (allegro moderato   podaki final; serbest ritimli bir motifle başlar ve bu atak, bir kurtuluş ışığı gibi çok ha-
 eserlerdir.  ma rubato)           fif bir sinyalle cevaplandırılır. Önce fa majörde bir İtalyan melodisini andıran, sonra
                                   da re bemol majörde basit bir lied biçimindeki iki yan tema; finalin havasını yatıştırır
 PRELÜD                            gibi olsa da sağ elin presto pasajlarından sonra codada ana tema tekrar duyulur ve
 Barok Dönem’in soylu kesimine gösterilen tepki yüzünden Klasik Dönem bestecileri prelüde ilgi göster-  piyanistlere güç bakımından teknik problemler yaratan eseri sona erdirir.
 memiştir. Romantik Dönem bestecileri, prelüdü yeniden keşfetmiştir. Romantik Dönem prelüdlerinin amacı
 belirli bir ruhsal durumu doğaçlama olarak dile getirmektir.
                              HECTOR BERLIOZ’UN ROMA KARNAVALI UVERTÜRÜ, OP. 9
 PROGRAMLI SENFONİ
 Senfonik orkestranın bütününün ya da bir bölümünün olanaklarını kullanan bir formdur. Berlioz’un Fan-  BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR
 tastik Senfoni’si ve Liszt’in Faust Senfonisi bu türün en önemli eserlerindendir. Romantik Dönem bestecileri
 olan Schumann ve Brahms da müzikteki bu yapıyı devam ettirmiştir.   1. Bölüm  Berlioz’un başarılı eserleri arasında yer alan Roma Karnavalı Uvertürü, 3/4’lük
 Programlı senfoni biçimi; vokal müzikten çok çalgı için yazılan, çalgılarla bestecinin iç dünyasının dra-  (allegro assai con fuoco)  ölçüde, hızlı ve coşkulu (allegro assai con fuoco) orkestra girişi ile başlar.
 mını yansıtmayı amaçlayan, çalgı topluluğu için yazılmış, şiirsel, betimleyici bestelerdir. Programlı müzikler   2. Bölüm  Kısa bir duraklamadan sonra İngiliz kornosunun seslendirdiği temkinli, ağırca
 giderek senfonik şiir biçimini oluşturmuştur. Senfonik şiir ise süit biçiminin genişlemiş şeklidir.
             (andante sostenuto)   (andante sostenuto) ve lirik güzellikteki şarkı [operada birinci perdede Cellini
                                   (Sellini) ile Teresa’nın aşk düeti olan ana motif] tipik Berlioz stilini duyurur. İkinci
                                   perdede yer alan İtalyan dansı olan Santarello, 3/8’lik virtüöz bir gelişimle canlı
                                   karnaval havasını canlandırarak, çılgın ve oynak dansları duyurarak sona ulaşır.




 146                                                                                                    147
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153