Page 69 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 69

2.1. KLASİK DÖNEM ESERLERİ




                                                  HAZIRLIK SORULARI

                                       1. Bir eserin “klasik” olabilmesi için hangi nitelikleri taşı-
                                        ması gerekir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
                                       2. Genel “klasisizm” ile “müzikteki klasisizm” hakkındaki
                                        düşüncelerinizi söyleyiniz.
                                       3. Müziğin her dönemi bir önceki müzik tarzına gösterilen
                                        tepkiyi  yansıtır.  Bu  düşünceye  göre  Klasik  Dönem’in
                                        müzik tarzı hakkındaki fikirlerinizi söyleyiniz.

















                                                   KLASİK DÖNEM



                       Müzik tarihinde 1750-1827 yılları arasındaki dönem Klasik Dönem olarak tanımlanır. Barok Dönem’in
               son evresinde var olan Rokoko akımı, Avrupa’da başlayan aydınlanma felsefesi ve sadece soyluların değil
               halkın da sanatla iç içe olması gerektiği yolundaki düşünce biçimi; Klasik Dönem’i hazırlamıştır. Fransız Dev-
               rimi’nin etkisiyle demokratikleşen yaşam biçimi, etkisini sanatta da göstermiş; müzik, halka hitap etmiştir.
               Soyluların saraylarından başka geniş konser salonlarında halk konserleri yapılmaya başlanmıştır. 1770’li
               yıllarda Almanya’da ortaya çıkan müzik akımlarından “fırtına ve gerilim” stilinin özelliği, müzikte sezgi ve
               duyguyu ön plana çıkarmaktır (Fırtına ve gerilim akımı, Alman edebiyat tarihinde önemli bir yere sahiptir.
               Müzikteki karşılığı, müzik cümlelerinde yoğun duygulara yer verilmesi ve süslü ifadelerden ziyade yalın ifa-
               delerin kullanılmasıdır.). Bu dönemde İtalya, Fransa, İngiltere ve Almanya gibi ülkeler etkileşim içinde olmuş
               ve bu birliktelik, müzikal gelişimde de ortak yönlerin oluşmasını sağlamıştır. Daha fazla önemsenen çalgısal
               renkler; armonilerde, nüanslarda ve sesin yorumunda kullanılan zıtlıklar dönemin müziksel özellikleridir.
               Barok Dönem’in aşırı süslemelerinden, karmaşık armonik yapısından farklı olarak Klasik Dönem müziğinde
               zarif ve basit bir anlatım stili kullanılmıştır.
                       18. yüzyıl, toplumsal karşıtlıklar ve sınıf çatışmalarıyla doludur. Kent müzikçileri, kırsal kesimin halk
               şarkılarını bazen doğrudan doğruya kullanmış bazen de taklit edip değiştirerek kendi çağına ve stiline uyar-
               lamıştır. Kullanılan çalgıların istenilen derin duyguları anlatmaya yetmeyen fiziksel yapıları, yeni çalgılar
               arayışını başlatmış ve böylelikle çembalo yerine kullanılmaya başlanan piyano, müzik sanatına kazandırıl-
               mıştır.
                       18. yüzyılda müzik alanındaki büyük değişimler, çağa damgasını vurmaya başlamıştır. Barok Dö-
               nem’de süslü ayrıntılarla dolu olan müziğin yerine Klasik Dönem’de yeni bir anlayışa doğru yoğunlaşma
               çabaları giderek artmıştır.




            68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74