Page 76 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 76

3. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
 Aşağıda sonat formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim tekno-
 lojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti düzenleyerek
 dönemi ve form özelliklerini tanımaya çalışınız.

 MOZART’IN KEMAN SONATI (LA MAJÖR, KV526)

 İlk keman sonatını 7 yaşında yazan Mozart’ın Viyana’da 1787 yılında tamamladığı KV526 Sonatı,   2.2. KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
 son önemli keman sonatıdır. Mozart’ın kent dışında olduğu o günlerde besteci Carl Friedrich Abel’in (Karl
 Firederik Abel) 1787’deki ölümünü haber alması üzerine bu eseri yazdığı sanılmaktadır. Çünkü sonatın
 son bölümünde Abel’in Op. 5 no. 5 Piyano Üçlüsü’nün ismi belirtilmiştir.  HAZIRLIK SORULARI

 BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR            1. Haydn’a (Haydın) “Senfoninin Babası” denilmiştir. Sizce
                                    bunun nedeni nedir? Sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
 1. Bölüm  6/8’lik ölçüde ve la majör tonunda başlayan oldukça çabuk (molto allegro) ve     2. Kısa  ömrüne  rağmen  Mozart’ın  kaç  eser  bestelediğini
 (molto allegro)  sevimli tema, hemen sergilenir. İlk ve son temalar, gelişimde cesurca ton deği-  biliyor musunuz? Sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
 şimlerine uğrar.                 3. Barok Dönem’de müzik alanında yaptığı yenilikleri Kla-

 2. Bölüm  4/4’lük ölçüde, re majör tonunda ve ağırca (andante) tempodaki bilgeliği şiirsel ve   sik Dönem’de de devam ettiren bestecilerden bildikleri-
                                    nizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
 (andante)  dinlendirici bir havada yansıtır.
 3. Bölüm  4/4’lük  ölçüde,  la  majör  tonunda  ve  çok  hızlı  (presto)  ilk  bölümün  coşkusunu
 (andante)  aşan biçimde, genişletilmiş ve uzun örülmüş bir rondodur. Ana tema, tam Bach
 benzeri bir kontrpuanla üç sesli olarak işlenmiş ve melodik yönü çok sesliliğin
 arkasına gizlenmiştir. Çok sesli bir coda ile doruğa ulaşan bölüm, heyecanlı sona
 ulaşmaktadır.


 4. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ
 Aşağıda sonat, formuna ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim tekno-
 lojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti düzenleyerek
 dönemi ve form özelliklerini tanımaya çalışınız.
                         2.2.1. KLASİK DÖNEM BESTECİ VE ESERLERİ
 BEETHOVEN’IN PİYANO SONATI PASTORAL (NO. 15, RE MAJÖR, OP. 28)

 Sonat 1801 yılında yazılmıştır. Beethoven bu sonatını tamamladıktan sonra arkadaşı Jean Baptiste
 Krumpholz’a (Jan Baptist Kurumpholz) şimdiye kadar yazdıklarından memnun kalmadığını ve yeni bir   Klasik Dönem; Gluck’un operadaki devrimi ile Haydn, Mozart ve genç Beethoven’ın müziğe kazandır-
 stilde eser yazmayı düşündüğünü söylemiştir.  dığı yeniliklerle tanınır. Beethoven, Klasik Dönem ile Romantik Dönem arasında köprü oluşturan besteci-
            dir. Klasik Dönem; orkestranın gelişmeye başladığı, senfonik yapıtların oluştuğu, müziğe dengenin geldi-
 BÖLÜMLER  AÇIKLAMALAR  ği bir dönemdir. Bu dönem, kendine özgü bir stilin oluştuğu dönem olarak da değerlendirilebilir. François
            Couperin (Fıransuva Kupern) ve Jean Philippe Rameau klavsen eserlerinde kısa ve yalın ezgileriyle
 1. Bölüm  3/4’lük ölçüde ve re majör tonundaki bu bölüm, çabuk (allegro) tempodadır; tüm   tanınır. Johann Christian Bach oda müziklerinde rokoko biçimini kullanarak Klasik Dönem’i hazırlamıştır.
 (allegro)  temalar adeta bir şarkıyı yansıtır gibidir. Gelişiminde ise ana tema, bölümler ha-  Mozart’ın ilk gençlik senfonileri de rokoko biçimindedir.
 linde pek çok kez duyurulur. Temanın iki kez tümü, üç kez yarısı, dört kez son   Klasik Dönem’deki iki büyük besteci Franz Joseph Haydn ve Wolfgang Amadeus Mozart’tır. Bu iki
 çeyreği ve 32 kez de son ölçüsü tekrar edilir.
            besteci, Klasik Dönem’in müziksel gelişimini birbirlerinden bağımsız ama uyum içinde sürdürmüştür. Bu

 2. Bölüm  2/4’lük ölçüde ve re minör tonda başlar. Ağırca (andante) tempoda, bas sesler   dönemde Barok Dönem eserlerindeki süslemeli, abartılı anlatım; yerini sadelik, denge ve biçimde mü-
            kemmelliğe bırakmıştır.
 (andante)  üzerine kurulan, tutkulu ve minör tonda bir şarkı; yine birinci bölümü anımsatır.
 Ciddi bir törene benzeyen bu bölüm, majör tonda zarif ve ritmik motifle kesilir.   Mannheim  ekolünün ve orkestrasının kurucusu Johann Stamitz; Klasik Dönem’de Avrupa’nın birçok
            ünlü bestecisinin hayranlık duyduğu bir bestecidir. Mannheim Orkestrasını oluşturan üyelerin her biri,
 3. Bölüm  3/4’lük ölçüde ve çok neşeli (allegro assai) tempodadır. Uzun tutulan tınılar ve   ünlü bir bestecidir ve çalgısının usta bir yorumcusudur. Stamitz, çalgısındaki ustalığı ile orkestrada  baş-
 (scherzo   akorlarla köy müzikçilerinin ürününe benzeyen, aşırı sonat kaygısından uzak bir   kemancı olmuştur. Önemli bir besteci ve yorumcu olarak Mannheim Orkestrası için çok sayıda senfoni
 allegro assai)  “scherzo”dur (şikertzo). Trio bölmesi, sekiz ölçülük bir melodidir. Dört kez değiş-  yazmıştır. 50’ye yakın senfoni besteleyen Stamitz, kendinden sonraki besteciler için senfoni biçiminin
 meden tekrarlanan melodi, her seferinde başka armoniyle belirir.  ve farklı birçok çalgının kullanıldığı orkestra geleneğini başlatmıştır. Bu orkestra, müzik tarihinde ilk kez

 4. Bölüm  6/8’lik ölçüde ve re majör tonundadır. Neşeli (allegro) tempodaki birinci ve ikinci   yaylı ve üfleme çalgıları bir arada kullanmıştır. Klasik Dönem’in önemli bestecileri şunlardır:
            1.  Christoph Willibald von Gluck (1714-1787),
 (rondo: allegro ma   temalar, birbirine benzer biçimde pastoral bir karakterdedir. Üçüncü tema, ön-  2.  Franz Joseph Haydn (1732-1809),
 non troppo)  cekilere kontrast oluşturur. Ciddi bir ortam, neşeli ve dost bir dünyaya dönüşür.


 74                                                                                                     75
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81