Page 184 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 184

5. ÜNİTE


            5.2. Çello Müziğinde Çağdaş Dönem



                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                 Sergei Prokofiev’ in (Sergey Prokofiyev) 1933 ve 1938 yılları arasında bestelediği Mi Minör Çello Konçertosunu
              (Op.125) dinleyiniz. Bu eserin Romantik Dönem eserleri ile tınısal farklılıklarını hissediniz.


                Çağdaş Dönem müziği, diğer isimleri ile “modern müzik” ya da “yeni müzik” 19. yüzyılın sonlarından 20. yüzyılın or-
            talarına kadar ulaşan müzik akımıdır. Daha önceki dönemlerde belli bir geçerlilikle karakter ve eğilimi belirten kavramlar
            varken (örn. hümanizm ve rönesans), 20. yüzyılda böyle sınıflandırmalardan kaçınılmıştır. 19. yüzyılın sonlarından itibaren
            dünyada var olan siyasi, toplumsal ve teknolojik değişiklikler her sanat dalını etkilediği gibi müziği de etkilemiştir. Çalgı
            ve vokal müziğinin, orkestrayla oda müziğinin, dünyevi ve dinsel müziğin, opera, oratoryo, senfoni, konçerto gibi türlerin,
            sonat, rondo gibi formların birbirinden norm olarak ayrılması 20. yüzyılda devam etmez. Her yerde istisnalar kombinas-
            yonlar ve bütünüyle yeni oluşumlar bulunur. Çalgı  Barok, Klasik ve Romantik Dönem müzik eserlerinin ortak özelliği olan
            tonal armoni müzik sisteminden uzaklaşarak ton dışı müzik sistemlerinin görülmeye başlaması Çağdaş Dönem müziğinin
            en belirgin özelliklerindendir. Romantik Dönem’in pürüzsüz ve yumuşak dokusuna karşı; duruş olarak sert, gürültülü ve
            karmaşık bir müzik anlayışı gelişmiştir. Igor Stravinsky (İgor Sıtravinski), Claude Debussy (Kılod Döbisi), Béla Bartók (Bela
            Bartok), Anton Webern (Anton Vebern) ve Gustav Mahler (Gustav Mahler) bu evrenin ünlü bestecileri aralarında görülebilir.



                İnceleme - Yorumlama

                 Soyut ve dışa vurumcu tablolarıyla tanınan ünlü Rus ressam Vasiliy Kandinsky’ nin (Vasili Kandinski) ‘‘İzlenim III
               – Konser’’ adlı tablosunu stil ve kompozisyon açısından inceleyiniz (Görsel 5.6).
                 Arnold  Schoenberg’in  (Arnold  Şön-
               berg)  Üç  Piyano  Parçası  Op.  11  adlı
               eserini  dinleyiniz.  Kandinsky  1911’  de
               Üç Piyano Parçası Op. 11 adlı eserinden
               etkilenerek bu tabloyu çizmiştir.

                 Çağdaş  dönem  bestecilerinden  biri
               olan  Schoenberg  bestecilik  stili  olarak
               atonal ve dışa vurumcu eserler yazmakta-
               dır. Bu stilde bir eser olan ‘‘ Üç Piyano Par-
               çası’nı’’  dinleyen  Kandinsky,  sıradan  bir
               konser anı çizmek yerine eserin kendin-
               de hissettirdiği duyguları ve izlenimi zih-
               ninde  renklendirerek  tuvale  aktarmıştır.
                 Her iki eseri de, Çağdaş Dönem stilinin
               özgür  tarzını  göz  önüne  alarak  inceleyi-
               niz.  İnsan  duygularının  karmaşıklığı  ve   Görsel 5.7: Vasiliy Kandinsky, "İzlenim III – Konser"
               ifade edilmesi açısından değerlendiriniz.


               Eserler hakkında ulaştığınız sonuçları not alıp arkadaşlarınız ve öğretmeninizle paylaşınız:
               ........................................................................................................................................................
               ........................................................................................................................................................

               ........................................................................................................................................................
               ........................................................................................................................................................






        182 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189