Page 188 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 188

5. ÜNİTE



                Dinle, Eğlen, Öğren


                Aşağıda ünite ile ilgili bir çalma listesi verilmiştir. Bu listede adı geçen eserleri internetten araştırarak dinleyiniz.





































                5.2.2. Çağdaş Dönem Eserlerinin Biçimsel ve Müziksel Özellikleri

                Çağdaş Dönem müziğinde çellonun ses sınır ve tınıları,  doğal ve  doğal olmayan yöntemlerle sonuna kadar zorlan-
            mıştır. Ayrıca uyumsuz (disonans) seslerin bir arada kullanılması 20. yüzyıl müziğinin karakterinde olan bir durumdur.
            Besteci, alışagelmiş uyumlu (konsonans) seslerin oluşturduğu müzik stiline karşı duruş olarak eserlerinde anlatmak iste-
            diği ifadeyi atonal (ton dışı) ve uyumsuz seslerle ifade etmeye çalışmıştır. Besteciye göre dinleyicinin eseri beğenmesi ve
            hoş bulması gerekmez. Önemli olan bestecinin anlatmak istediği durum ya da duygudur.
                Çağdaş Dönem müziğinde bestenin mükemmel tınıda olması beklenmez. Çünkü dünyadaki  savaş ortamının oluş-
            turduğu  siyasi ve ekonomik olumsuzluklar, sanata da yansımıştır. Besteciler de bu olumsuzlukları mükemmel tınıda olan
            tonal ezgilerle değil, atonal ve uyumsuz seslerle dile getirmeye çalışmıştır.
                Çağdaş  Dönem  çello  tekniklerini  inceleyecek  olursak  geleneksel  çalma  tekniklerinin  dışına  çıkan  extended
            [ekstendıt (genişletilmiş)] tekniklerle sıkça karşılaşıyoruz.
                Sağ el yay tekniklerinde ponticello (pontiçello) tekniği, yayın alt eşiğe çok yakın çalınması ile ortaya çıkar ve puslu
            bir ses elde etmek için kullanılır. Bununla birlikte köprü ile alt eşik arasında olan kısma yayın sürtülmesi de bu dönem-
            de kullanılan genişletilmiş teknikler arasındadır. Çellonun yan ve üst gövdesine el ile vurularak yapılan ritimler çağdaş
            çello eserlerinde karşımıza çıkmaktadır. Bir başka yay tekniği olan ve  yayın kıllarını tellere vurarak ses çıkardığı col legno
            battutoyu (kol lenyo batuto) birçok çağdaş besteci tarafından kullanmıştır.

                Sol el çello tekniklerinde ise yay çalmaya devam ederken sol elde yapılan pizzicato çalımı ve basılan bir notanın dört
            ses üstündeki notaya parmağın dokunularak çalınmasıyla oluşan yapay harmoniklerin sıkça kullanıldığı görülmektedir.


                5.2.3. Çağdaş Dönem Eserlerini Seslendirme
                Klasik formların da kullanıldığı Çağdaş Dönem’de, daha özgün ve bir biçime ait olmayan büyük ve küçük formda eserler
            de görülmektedir.
                Çağdaş Dönem müziklerinde, parçanın müzikal yapısına odaklanmakla birlikte parçanın trafiğine hakim olmak ve
            atonal melodilerdeki nota geçişlerini kolaylaştırmak için kas hafızası kazanmak önemlidir.



        186 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193