Page 28 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 28

1. ÜNİTE




                19               œ œ œ œ   œ œ œ œ  œ œ œ œ     œ œ œ œ             œ œ œ œ    œ œ œ œ
                 ? #   œ œ œ œ                                            œ œ œ œ





                21               œ œ œ œ   œ œ œ œ   œ œ œ œ     œ œ œ œ
                 ? #   œ œ œ œ                                             œ œ œ œ   œ œ œ œ   œ œ œ œ





                23                œ œ œ œ   œ œ œ œ    œ œ œ œ
                 ? #   œ œ œ œ                                    œ œ œ œ   œ œ œ œ   œ œ œ œ  œ œ œ œ





                25              œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ œ
                 ? #   œ œ œ œ                              œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ œ w







            1.2. Karma Yay Teknikleri



                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                  Georg Goltermann’ın (Corç Golterman) 4 Numaralı Çello Konçertosu-Rondo bölümünü dinleyiniz. Daha önce
              öğrendiğiniz yay tekniklerinin neler olduğunu hatırlayarak nasıl çalındığına dair çellonuzda alıştırmalar yapınız.
                                                        Detache 1. Görsel


                1.2.1. Çelloda Öğrenilen Karma Yay Teknikleri


                                            -      -       -      -       -      -       -      -
                                                                                 œ
                                      ?  c œ       œ       œ      œ       œ              œ      œ
                DETAŞE         Cello
                                                                                        Görsel 1.3: Detaşe yay tekniği

                Fransızcada kelime kökeni olarak "ayırma" ve "koparma" anlamına gelen detaşe (detache), yaylı çalgılarda ya-
              yın her notada yön değiştirmesi anlamına gelir. Bu teknikte yay kullanılırken itme ve çekme hareketleri arasında
                                                         Legato 3. Görsel
              duraksama olmadan çalınmalıdır (Görsel 1.3). Bu sırada sol elde parmak değişimleri, yay ile eş zamanlı ve uyumlu
              olmalıdır. Sol el kalıbı korunmalıdır.




                                      ?                    œ      œ       œ      œ       œ      œ
                LEGATO         Cello     c œ       œ

                                                                                        Görsel 1.4: Legato yay tekniği
                İtalyanca "birbirine bağlı" anlamına gelen legato yay tekniği, notalar arası geçişin kesintisiz olması ve yay değişi-
              minin fark edilmeden yapılmasıdır (Görsel 1.4). Yay akıcı bir şekilde hareket ettirilmelidir. Notalar arasında doğal bir
              geçiş sağlamak için yayın baskısı dengeli kullanılmalıdır. Sol elde ise parmak değişimlerinin ve pozisyon geçişlerinin
              pürüzsüz bir şekilde uygulanması sağlanmalıdır.




          26  ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12























                                                                    ©
















                                                                    ©
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33