Page 28 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 28
1. ÜNİTE
19 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
? # œ œ œ œ œ œ œ œ
21 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
? # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
23 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
? # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
25 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
? # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ w
1.2. Karma Yay Teknikleri
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Georg Goltermann’ın (Corç Golterman) 4 Numaralı Çello Konçertosu-Rondo bölümünü dinleyiniz. Daha önce
öğrendiğiniz yay tekniklerinin neler olduğunu hatırlayarak nasıl çalındığına dair çellonuzda alıştırmalar yapınız.
Detache 1. Görsel
1.2.1. Çelloda Öğrenilen Karma Yay Teknikleri
- - - - - - - -
œ
? c œ œ œ œ œ œ œ
DETAŞE Cello
Görsel 1.3: Detaşe yay tekniği
Fransızcada kelime kökeni olarak "ayırma" ve "koparma" anlamına gelen detaşe (detache), yaylı çalgılarda ya-
yın her notada yön değiştirmesi anlamına gelir. Bu teknikte yay kullanılırken itme ve çekme hareketleri arasında
Legato 3. Görsel
duraksama olmadan çalınmalıdır (Görsel 1.3). Bu sırada sol elde parmak değişimleri, yay ile eş zamanlı ve uyumlu
olmalıdır. Sol el kalıbı korunmalıdır.
? œ œ œ œ œ œ
LEGATO Cello c œ œ
Görsel 1.4: Legato yay tekniği
İtalyanca "birbirine bağlı" anlamına gelen legato yay tekniği, notalar arası geçişin kesintisiz olması ve yay değişi-
minin fark edilmeden yapılmasıdır (Görsel 1.4). Yay akıcı bir şekilde hareket ettirilmelidir. Notalar arasında doğal bir
geçiş sağlamak için yayın baskısı dengeli kullanılmalıdır. Sol elde ise parmak değişimlerinin ve pozisyon geçişlerinin
pürüzsüz bir şekilde uygulanması sağlanmalıdır.
26 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
©
©

