Page 50 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 50
2. ÜNİTE
2. ÜNİTE ÇELLODA V. POZİSYON VE UYGULAMALAR
2.1. Çelloda V. Pozisyon
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Daha önce öğrenmiş olduğunuz pozisyonları hatırlamaya yönelik J.S.Bach'ın (Bah) çelloya uyarlanmış olan
Do Minör Gavotte (Do minör Gavot) adlı eserini dinleyiniz.
2.1.1. Çelloda V. Pozisyon Kavramı
Çelloda ilk dört pozisyondaki standart tutuşun ardından, yeni bir sol el duruşu ve tutuş tekniği ile V. pozisyon gelmek-
tedir. V. pozisyon, IV. pozisyonda ikinci ve üçüncü parmakla çalınan notaların birinci parmakla alınmasıdır. Bu pozisyonda
sol elin değişen pozisyonuna uyum sağlamak amacıyla dördüncü parmağın kullanılmasının yanı sıra ilk üç parmağın daha
sık kullanıldığı bir sistem ile karşılaşılmaktadır (Görsel 2.1).
I ve IV. pozisyon arasında kalan pozisyon uygulamalarında genel olarak I. pozisyondaki sol el, ön kol, parmak ve dirsek
duruşu aynı şekilde kullanılmaktadır. Sol el kalıbında başparmak ikinci parmağı karşılar durumda olmalı ve C şekli bozul-
mamalıdır. V. pozisyondan itibaren dirsek ve ön kol aynı şekilde kullanılır. Ancak sol el kalıbının C şekli, başparmağın sabit
duruşu ve diğer parmakların tiz notalara ilerleyişi sebebiyle bozulur.
V. pozisyonda sol elin başparmağı genellikle çellonun boyun kısmının son sınırı ile üst gövdenin başlangıcı olan eğimli
bölgede sabit durur. Kullanılacak olan diğer üç parmak ise V. pozisyon konumuna göre hamleler yapar.
Görsel 2.1: Üç parmak pozisyonu
48 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12

