Page 50 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 50

2. ÜNİTE




               2. ÜNİTE          ÇELLODA V. POZİSYON VE UYGULAMALAR



            2.1. Çelloda V. Pozisyon


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                  Daha  önce  öğrenmiş  olduğunuz  pozisyonları  hatırlamaya  yönelik  J.S.Bach'ın  (Bah)  çelloya  uyarlanmış  olan
              Do Minör Gavotte (Do minör Gavot) adlı eserini dinleyiniz.



                2.1.1. Çelloda V. Pozisyon Kavramı
                Çelloda ilk dört pozisyondaki standart tutuşun ardından, yeni bir sol el duruşu ve tutuş tekniği ile V. pozisyon gelmek-
            tedir. V. pozisyon, IV. pozisyonda ikinci ve üçüncü parmakla çalınan notaların birinci parmakla alınmasıdır. Bu pozisyonda
            sol elin değişen pozisyonuna uyum sağlamak amacıyla dördüncü parmağın kullanılmasının yanı sıra ilk üç parmağın daha
            sık kullanıldığı bir sistem ile karşılaşılmaktadır (Görsel 2.1).
                I ve IV. pozisyon arasında kalan pozisyon uygulamalarında genel olarak I. pozisyondaki sol el, ön kol, parmak ve dirsek
            duruşu aynı şekilde kullanılmaktadır. Sol el kalıbında başparmak ikinci parmağı karşılar durumda olmalı ve C şekli bozul-
            mamalıdır. V. pozisyondan itibaren dirsek ve ön kol aynı şekilde kullanılır. Ancak sol el kalıbının C şekli, başparmağın sabit
            duruşu ve diğer parmakların tiz notalara ilerleyişi sebebiyle bozulur.

                V. pozisyonda sol elin başparmağı genellikle çellonun boyun kısmının son sınırı ile üst gövdenin başlangıcı olan eğimli
            bölgede sabit durur. Kullanılacak olan diğer üç parmak ise V. pozisyon konumuna göre hamleler yapar.














































            Görsel 2.1: Üç parmak pozisyonu



          48 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55