Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 11
3. Pizzicato
Ünite Adı tekniğini belirtmek için kullanılmaktadır. Gitarda benzer tınıyı oluşturmak için sağ
elin dış kenarı alt eşiğin üstüne getirilir ve tellerin üzerine yaslanır. Bu pozisyon-
da “p” parmağı istenen notayı seslendirir. Sağ elin dış kenarı telleri perdelediği
için koyu, puslu bir ton ortaya çıkar. Bas tellerde uygulandığında kontrbas veya
Hazırlık Çalışması -
“pizz.”, “mute” terimleriyle ifade edilir. Bu teknikten sonra yeniden doğal seslere
dönüş için “naturel” ya da kısaltması olan “nat.” terimi kullanılır.
Aşağıda verilen üç oktav mi majör diziyi pizzicato tekniğiyle seslendiriniz. Sağ Uygulama
elinizin dış tarafını tüm tellere dayayarak “p” ile seslendirme yapınız. Koyu ve
Ünite Konuları puslu bir ton elde etmeye dikkat ediniz. Çalışmanız ilerledikçe metronom de-
ğerini artırınız.
İçerik Destekleyici
Görseller
Uygulamalar
4. Vibrato
sağlamaya vibrato tekniği denir. Bu tekniği uygulamak için sol el parmağı, bas-
kı noktasını kaydırmadan hızlıca sağa ve sola doğru titreştirilir. Bu hareket sol
Konu Anlatımı duygusal anlatım içeren notaların ifadesinde kullanılır. Keman, viyola, viyolon-
sel gibi perdesiz enstrümanlarda çok sık kullanılan bir teknik olsa da gitar eser-
İçin Ayrılan Alan to tekniği genellikle yorumcuya bırakılan bir tekniktir. Ancak besteci özellikle -
belirtmek isterse nota yazısında vibrato çalınması istenen bölüme “vibrato” ya
- da kısaltması olan “vib.” terimi yazılabilir.
-
- vaş salınmasıyla geniş ve yayvan bir vibrato, hızlı salınmasıyla sık ve yoğun bir
vibrato karakteri üretilir.
-
Başlangıçta sol eli yavaş bir hızla sağa ve sola doğru salındırarak geniş bir Uygulama
vibrato elde etmeye çalışınız. Sol elin tüm parmaklarına vibrato tekniğini uygu-
layınız. Geniş karakterli vibrato tekniği tam olarak yerleştikten sonra metronom
hızını artırmadan, aynı hızda daha yoğun, orta düzeyde bir vibrato elde etmeye
çalışınız. Çok yoğun bir vibrato elde etmek için ise sol elinizi çok hızlı ve sık
aralıklarla sağa ve sola doğru salındırınız. Böylece geniş, orta ve sık yoğunlukta
üç farklı düzeyde vibrato elde etmiş olursunuz. Bu vibrato türleri uygun müzikal
Ünite Adı cümlelere göre seçilip uygulanabilir. 25
Konu İçeriklerini
Destekleyici Ek K o n ç İ u i r e l k i r e
Bilgiler İçin Ayrılan İçin Ayrılan Sayfa
Sayfa Bölümü Bölümü
Ölçme ve Değerlendirme Ölçme ve Değerlendirme
Dereceli Puanlama Anahtarı Müzikal İfade Belirleme Çalışması
Adı-Soyadı :
Sınıfı : Aşağıda farklı dönemlerden dört farklı bestecinin eserleri verilmiştir. Bu eserleri Julian Bream (Julyın Brim),
John Williams (Con Vilyıms), Manuel Barrueco (Manuel Barrueko), David Russell (Deyvid Rassıl), Pepe Ro-
mero (Pepe Romero), Ana Vidovic (Ana Vidoviç), Xuefei Yang (Şufeyi Yang) gibi usta gitaristlerden bilişim
teknolojileri yoluyla dinleyiniz. En az iki yorumu tını, hız, ifade, anlatım gibi özelliklere dikkat ederek birbirleriyle
Aşağıdaki tablo, öğrencinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır. karşılaştırınız. Saptadığınız yorum farklılıklarını sayfa 34’te hazırlanmış etkinlik formlarına yazınız.
-
Besteci Eser Dönemi
Kabul edilebilir Johann Sebastian Bach Cello Suite No.1 – Prelude (BWV 1007) Barok
(Çello Süiti – Prelüt)
Çok iyi İyi Orta (Mozart Teması Üzerine Çeşitlemeler)
ÖLÇÜTLER Çok zayıf Fernando Sor Variations on a Theme by Mozart (Op.9) Klasik
5 4 3 2 1 Francisco Tarrega Capricho Arabe Romantik
(Arap Kapriçyosu)
1 uyguladı.
Heitor Villa-Lobos Prelude No.1 20. Yüzyıl
(Prelüt No.1)
Sağ el parmaklarının açılarını değiştirerek oluşturduğu
2 renkleri müzikal cümlelere başarıyla uyguladı.
Sonraki sayfada sunulan formlardan önce analiz yapacağınız eserlerin değerlendirme ölçütlerini hazırlayınız.
- Farklı seslendirme ve yorumlama biçimleri konusu kapsamında aşağıda listelenen davranış ve becerilerden
3 rının açılarıyla oluşturduğu renkleri kullanarak etkili bir ifade kazandıklarınız için EVET, kazanamadıklarınız için HAYIR kutucuğuna (X) işareti koyarak kendinizi değerlen-
ve yorumlama temeli oluşturdu. diriniz. Ardından formlarda belirtilen eseri iki farklı yorumcudan dinleyerek yorum farklarını ve benzerliklerini
belirterek size ayrılan bölüme yazınız.
4 Non legato tekniğini başarılı bir şekilde uyguladı.
5 Staccato tekniğini başarılı bir şekilde uyguladı.
ÖLÇÜTLER Evet Hayır
6 Staccato tekniğiyle birlikte yazılan doğal sesleri başarılı bir
şekilde seslendirdi.
1 Araştırılacak konuyu tespit ettiniz mi? (Eserlere ve yorumculara ulaştınız mı?)
7 Pizzicato tekniğini başarılı bir şekilde uyguladı. Konu hakkında literatür taraması yaptınız mı? (Eserlerin dönemi ve türü hak-
2 kında literatür taraması yaptınız mı?)
8 Vibrato tekniğini geniş, orta ve sık yoğunlukta başarıyla Konunun değişkenlerini tespit ettiniz mi? (Yorumcuların kullandığı sağ el / sol
uyguladı.
3 el tekniklerini, tercih ettikleri müzikal dinamikleri, parmak-tel pozisyon seçimi-
ni vb. tespit ettiniz mi?)
9 Tambora tekniğini başarıyla uyguladı.
Değişkenlere uygun sorular yazdınız mı? (A yorumcusu 1 numaralı eserde
Tambora tekniğini uygularken ezgi ve eşlik seslerini başa- 4
10 tirando tekniği kullanırken B yorumcusu hangi tekniği kullanmıştır?)
rıyla seslendirdi.
5 Değişkenlere göre uygun sorular yazarken sorular arasında ilişki kurdunuz
11 başarıyla seslendirdi. mu?
Değerlendirme
TOPLAM
Değerlendirme sonunda “Hayır” şeklindeki cevaplarınızı bir kez daha gözden geçiriniz. Kendinizi yeterli gör-
Değerlendirme - müyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ediniz. Bütün cevaplarınız “EVET” ise seçtiğiniz eserleri belirlediğiniz iki
- yorumcudan dinleyerek formları doldurunuz.
rınız, yeterli düzeyde demektir. 44 ve altında bir puan aldıysanız eksik olduğunuz
konuları değerlendirme anahtarından belirleyerek ilgili öğrenmeleri tekrar ediniz.
32
33
Kitapta Kullanılan
Renklerin Anlamları Ünite 1
Ünite 2 Etkinlik Dikkat
Ünite 3 Hazırlık Çalışması Hatırlatma
Kitap İçerisinde Kullanılan Ünite 4 Alıştırma Okuma Parçası
Bilgilendirici Bölümler ve
Önemli Başlıklar İçin Farklı
Renkler Kullanılmıştır. Ünite 5 Değerlendirme
9