Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 16

üzerinde araştırmalar yapmalı ve hangi gitaristin hangi pozisyonu ve parmak
                                     seçimini kullandığını öğrenmelidir. Hatta öğrenci, bir eseri farklı parmak seçi-
                                     mi anlayışıyla yazılmış notalardan çalışarak değişik fikirleri karma olarak kul-
                                     lanmalıdır. Böylece ileride kendisinin oluşturacağı yorumlama biçimine katkıda
                                     bulunacak çok farklı fikirler edinecektir.

                        Etkinlik     Farklı gitaristlerden dinlediğiniz eserin yorumlanmasındaki benzerlik ve farklı-
                                     lıkları belirtiniz. Yorum farklılıklarının oluşmasının gitar müziğini nasıl etkilediğini
                                     arkadaşlarınızla tartışınız.





                                     1. 2. TON VE RENK ÜRETİMİ











                                                         Naturel






                                               Ponticello         Tasto
                 Görsel 1.1: Gitarın
                      Ton Bölgeleri





                                     Gitarın üç ana ton bölgesi bulunmaktadır (Görsel 1.1). Alt eşikle rezonans deliği
                                     arasındaki bölgenin adı “ponticello”dur. Sağ el bu bölgede seslendirme yaptığı
                                     zaman gitardan sert ve metalik bir ton üretilir. Bu bölgenin de kendi içinde ton
                                     sertliği değişkenlik göstermektedir. Sağ el parmakları eşiğe doğru yaklaştıkça
                                     ton giderek sertleşip metalik bir ses elde edilir. Özellikle sert karakterli ifadeler-
                                     de bu bölge kullanılabilir. Ayrıca Romantik Dönem ile 20. ve 21. yüzyıl dönemi
                                     eserleri  seslendirilirken  yumuşak  ifadelerden  sonra  karşıtlık  gerektiren  cüm-
                                     lelerde bu bölge tercih edilebilir. Nota yazısında “sul ponticello”, “sul ponti.”,
                                     “ponticello”, “ponti.”, “metalico”, “metalic” gibi terimlerle ifade edilir. Bazı nota
                                     yazılarında ton seçimi tamamen yorumcuya bırakılır. Bu nedenle herhangi bir
                                     terim yazılmayabilir.
                                       Gitarın rezonans deliğinin sağ ve sol taraflarından yaklaşık bir cm dış tarafının
                                     olduğu alan natürel bölge olarak adlandırılır. Bu bölge, adından da anlaşılaca-
                                     ğı gibi gitarın doğal seslere sahip bölgesidir. Bu bölgeden elde edilen tonlar
                                     parlak ve hacimlidir. Gitarın temel ses rengi bu alandan elde edildiği için sağ el
                                     natürel bölgede konumlandırılır. Nota yazısında özellikle natürel bölge olarak
                                     belirtilmez ancak diğer bölgelerin kullanımından sonra yeniden bu bölgeye dö-
                                     nüş için “naturel”, “nat.” gibi terimlerle belirtilir.

                                       Gitarın XII ve XVII. perdelerinin kapsadığı alanın adı “tasto”dur. Bu bölge koyu
                                     tonların, yumuşak ve tatlı seslerin üretildiği bölümdür. Tasto bölgesi içinde de
                                     tonlar değişkenlik gösterir. Sağ el XII. perdeye doğru ilerledikçe sesler daha
                                     koyu ve yumuşak bir ton kazanır. Yumuşak, tatlı, sevimli bir ifade için tasto böl-






                      Gitarda Müzikal İfade 14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21