Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 18

Okuma         Gitar Çalmada Tırnak ve Parmak Ucu Kullanımı
                       Parçası       Gitaristler arasında, gitarın tırnakla ya da parmak ucuyla çalınışı konusunda
                                     oldukça ciddi tartışmalar yaşanmıştır. Gitarın tırnakla mı, tırnaksız mı çalınması
                                     gerektiği konusu, yeni başlamış bir tartışma değildir. Geçmişte, gitarın tarihsel
                                     evrimi sırasında, gitarın ataları sayılan lut, vihuela (vihuela), chitarrone (kitaron)
                                     gibi bazı telli çalgıların nasıl çalınması gerektiği konusunda da aynı tartışma-
                                     lar yaşanmıştır. 20. yüzyılın önemli gitaristleri olan Emilio Pujol (Emilyo Pujol)
                                     ve Andreas Segovia (Andres Segovya) bu konuda farklı görüşleri savundukları
                                     için günümüzde tırnak ve parmak ucu kullanımında değişik yaklaşımlar olduğu
                                     gözlemlenmektedir. İki virtüöz gitaristten Emilio Pujol tırnaksız çalmayı (sadece
                                     parmak ucu ile), Andreas Segovia ise tırnağın da kullanılması gerektiğini sa-
                                     vunmuştur.
                                     Özetle uzadıkça dışa bükülen, uzadıkça içe bükülen ve düz şekilde uzayan üç
                                     tip tırnak olduğunu söyleyebiliriz. Tırnak sürekli değişen, kişiden kişiye farklılık
                                     gösteren fizyolojik bir etmendir. Sadece tırnak ile çalmak; gitarda belli bir ton
                                     oluşumuna zemin hazırlasa da bu şekilde çalan kişide zengin ton üretememe,
                                     her zaman aynı uzunlukta tırnak kullanamama ve sürekli bakım yapma zorun-
                                     luluğu gibi olumsuzluklardan dolayı çalma sırasında istediği tonu tutturamama
                                     gibi durumlar yaratabilir.

                                     Birçok kişinin ve hatta bazı gitar çalanların bildiğinin aksine, gitar tamamen
                                     tırnaklarla çalınan bir çalgı değildir. Tele ilk vuran ve çekiş hareketini sağlayan
                                     parmağın etli kısmı iken sesin rengini ve parlaklığını sağlayan tırnak, parmağın
                                     tele en son temas ettiği kısımdır. Sadece tırnaklar ile üretilen bir ses; zayıf, me-
                                     talik ve müziğe olumsuz olarak yansıyan tırnak sesleriyle oluşacaktır. Sadece
                                     parmaklarla tırnaksız elde edilen seste ise donuk, renksiz ve güçsüz bir ton
                                     elde edilecektir. Bu nedenle gitardan çıkan kaliteli ses, parmağın etli kısmı ve
                                     tırnağın birlikte ürettiği bir biçimde oluşmalıdır.

                                     Gitardan uygun tonu elde etmek için tırnak şeklinizi sürekli değiştirerek dene-
                                     meler yapmalı ve en uygun şekli bulana kadar ton arayışınızı sürdürmelisiniz.

                                     Dikkat edeceğiniz önemli olan konu tırnağın telden ayrıldığı noktadır. Bu bölü-
                                     mü mümkün olduğunca köşeli yapmamaya çalışınız ve yumuşak törpü veya su
                                     zımparası ile yuvarlamaya özen gösteriniz. Tırnak boyu kişiden kişiye değiş-
                                     kenlik gösterebilir ancak ortalama 2-2,5 milimetreyi geçmemelidir.










           Görsel 1.3: Parmağın Göz
                Hizasında Görünümü




                                                                                                Efgan Rende


                    Uygulama         17-20. sayfalarda verilen eserlerden birini öğretmeniniz rehberliğinde seçiniz.
                                     Gitarın üç ana ton bölgesini ve sağ el parmağınızın renk oluşturma alanlarını
                                     kullanarak seçtiğiniz eseri yorumlamaya çalışınız. Müzikal cümleleri farklı ton
                                     ve renk seçenekleriyle seslendiriniz. Bu seçenekleri seslendirerek öğretmenini-
                                     ze danışınız ve en uygun olanlarını seçiniz.





                      Gitarda Müzikal İfade 16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23