Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 14

1. GİTARDA MÜZİKAL İFADE




                       Hazırlık      Bildiğiniz bir gitar eserini farklı gitaristlerden dinleyiniz. Yorum farklarını sınıfta
                    Çalışması        arkadaşlarınızla tartışınız.




                                     Birçok genç müzisyen müzik eserini seslendirmede; eserin üzerinde belirtilen
                                     nota, hız terimi, gürlük işaretleri, ritmik değerler gibi çeşitli unsurlara uymanın
                                     yeterli olduğunu düşünmektedir. Elbette bir müzik eserinin doğru ve etkili yo-
                                     rumlanması için besteci, notaların üzerine yazdığı birçok işaret ve müzik teri-
                                     miyle yorumcuyu yönlendirmiştir. Ancak bir parçanın seslendirilmesi, notanın
                                     üzerinde belirtilmeyen başka unsurların uygulanmasını da gerektirir. Örneğin
                                     bir staccato notanın veya aksanın ne derece kesik veya keskin yapılacağının
                                     yorumcu tarafından bilinmesi önemlidir. Dolayısıyla seslendirme ve yorumlama
                                     aslında benzer bir anlayışı temsil eder. Seslendirme ve yorumlama, bir müzik
                                     eserinin en müzikal hâliyle yeniden yaşatılmasıdır.
                                     Her yorumcu, çaldığı eserin bir veya daha fazla bileşeninden dolayı farklı şekil-
                                     lerde seslendirebilir. Ancak yine de eserler için belli bir çerçeve olduğu akılda
                                     tutulmalıdır. Örneğin adagio tempoda yazılmış bir eseri, allegro tempoda çal-
                                     mak kabul gören bir yorumlama yaklaşımı değildir.

                                     Bir müzik eserinin müzikal olarak seslendirilmesi için birçok bileşenin uygulan-
                                     ması gerekir. Gürlük ve gürlük değişiklikleri, boğumlama (artikülasyon) hareket-
                                     leri, ritmik değerlerin doğru şekilde uygulanması, temponun doğru yönetilmesi,
                                     müzik cümlelerinin bütünlükle ifadelenmesi gibi çok sayıda bileşen doğru şekil-
                                     de uygulandığında nitelikli bir müzikal yorumlamaya ulaşılacaktır.
                                     Bunların yanında mutlaka akılda tutulması gereken önemli bir ayrıntı da teknik
                                     sorunların üstesinden gelindikten sonra müzikalitenin daha olgun ve rahat bir
                                     şekilde  gerçekleştirileceği  konusudur.  Örneğin  bir  gitarist,  karakteristik  gitar
                                     tınısı veya tonu üretebilmek ve kaliteli ses elde etmek için sağ ve sol elini klav-
                                     yede ideal bir şekilde konumlandırarak parmaklarını doğru açılarla kullanma-
                                     lıdır. Bunun için sol kolunu, dirseğini temel ilkelere bağlı olarak kullanmalı ve
                                     gitarını  yine temel ilkelere göre yerleştirmelidir. Bu tür temel teknik sorunlar
                                     giderildikten sonra müzikal yorumlamaya ilişkin sorunlarla baş etmek daha ye-
                                     rinde olacaktır.



                                     1.1. SESLENDİRMEDE YORUMLAMA



                                     Gitarda bir eserin seslendirilme ve yorumlanma süreci, gitaristin tüm bileşenle-
                                     rin doğru bir şekilde birleştirilmesine yönelik kararlarını ve uygulamalarını içe-
                                     rir. Bu süreçte bir gitar yorumcusu eserin dönemine ve türüne özellikle dikkat
                                     etmelidir.


                                     1. Eserin Dönemi
                                     Çalınacak eserin döneminin bilinmesi, çalma stiline karar verilmesinde önemli
                                     aşamalardan biridir. Örneğin eser Barok Dönem eseri ise seslerin daha keskin
                                     çalınması gerektiği akılda tutulmalıdır. Ayrıca dönemin özelliği gereği seslendir-
                                     mede piano ve forte nüanslarının belirgin bir şekilde ortaya konması gerektiği
                                     unutulmamalıdır. Dönemin süsleme çalma teknikleri eserde aynen uygulanma-
                                     lıdır. Ayrıca Barok Dönem’den sonra ortaya çıkmış örneğin “glissando” tekniği
                                     gibi bazı teknikler bu dönem eserlerinde uygulanmamalıdır. Aksi hâlde döneme
                                     uygun bir yorumlama gerçekleşmemiş olur.



                      Gitarda Müzikal İfade 12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19