Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 14
Benzer şekilde bir halk şarkısı çalınıyorsa şarkının yöresi ve icra özellikleri bilinmeli bu özelliklere
göre bir yorum ortaya konulmalıdır.
Seslendirilecek eserin dönemi ve türünden başka, eserin besteleniş öyküsünün, bestecinin eseri
yazma nedeni ya da eseri ortaya çıkaran sebeplerin de bilinmesi yorumlamayı geliştirecek ve güçlen-
direcek bilgiler içermektedir. Söz gelimi bir besteci, hayatında acı bir olay yaşayıp bir eser yazmışsa
seslendirmeyi yapacak gitaristin eseri bu bilgiye sahip olmayan gitaristten daha iyi yorumlaması ka-
çınılmazdır.
İyi bir yorumlama, çalınan eserin stilinin en doğru şekilde yansıtılmasıyla oluşabilir. Bunun için
yukarıda dile getirilen dönem ve tür gibi unsurlara dikkat edilmesinin önemi kadar o performansa iliş-
kin tüm bileşenlerin olması gerektiği miktarda ve özellikte uygulanması da önem taşır. Yorumlamada
sadece bu bileşenlerin değil, çeşitli teknik sorunların giderilmesi de önemlidir. İyi yorumlanmış bir
seslendirmede gitaristin herhangi bir zafiyet gösterdiği herhangi bir sorun bulunmaz. İyi bir gitarist,
nitelikli ton üretir ve bütün artikülasyon hareketleri karakteristiktir. Bunun için bir gitaristin teknik alt-
yapısını kurmak üzere çeşitli teknikleri geliştirici etütler, gamlar çalışması ve günlük çalışmalarını dik-
katle izliyor olması, müzikal performansına önemli ve olumlu katkılar sağlayacaktır.
Etkinlik rumlamanın özelliklerini belirtiniz.
Bir eserin seslendirme ve yorumlama sürecini açıklayarak iyi bir seslendirme ve yo-
1.2. Farklı Seslendirme ve Yorumlama Biçimleri
Müziği dilsel bir anlatıma benzetirsek kelimeler nasıl ki düşüncelerimizde imgeler yaratıyorsa aynı
şekilde müzikal sesler de ustaca icra edildiğinde dinleyicide imgeler yaratır. Bunlar görsel imgeler ka-
dar açık ve anlaşılırdır. Bir gitarist bu imgeleri gitarından elde edeceği seslerle sağlamak zorundadır.
Gitar, sağ el parmakları ile doğrudan tellere temas edilerek çalındığı için gitaristler arasında belirgin
olarak çalım tekniği farkları gözlenmektedir. Her gitaristin farklı anatomik yapısı, farklı tırnak yapısı,
farklı tırnak boyu tercihi gibi değişkenlerden dolayı bu durum oldukça doğaldır. Tüm bu değişken-
ler eserlerin yorumlama biçimlerine de etki edebilir. Bu nedenle usta bir gitarist kendi tınısını, kendi
müzikal anlayışını, seslendirme ve yorumlama biçimini oluşturabilmektedir. Bir gitar öğrencisi, usta
gitaristlerin oluşturduğu farklı seslendirme ve yorumlama biçimlerini araştırarak, çalmayı deneyerek
yorumlama biçimlerinin zenginliğini tanımalıdır. Daha sonra bu zenginliği kendi becerisi ile birleştirip
kendi yorumlama biçimini oluşturmak için çaba harcamalıdır.
Biyografi
A YŞEGÜL KOCA (1989 - ...)
1989 yılında Ankara’da dünyaya gelen sanatçı müziğe 8 yaşında
gitar çalarak başladı. 2001 yılında Bilkent Üniversitesi Müzik Hazırlık
İlköğretim Okulunun klasik gitar bölümünü burslu olarak kazanan Ayşegül
Koca, Kürşad Terci’den gitar eğitimi aldı. Daha sonra Kağan Korad’ın
öğrencisi olan sanatçı 2006’da orta öğrenimini tamamladı. Hollanda’da
Maastricht (Mastriht)Konservatuvarının sınavlarını kazanarak Carlo
Marchione (Karlo Markiyone) ile çalışma şansı yakaladı. 2008’de lisans
eğitimini tamamladı. Daha sonra çalışmalarını ünlü virtüöz Aniello
Desiderio (Aniyello Desideryo) ile Avrupa’nın sayılı gitar akademilerinden
biri olan Koblenz Gitar Akademisinde sürdürdü. 2010 yılında bu
Görsel 1.1 kurumdan “Artist ve Solist” diplomalarını alarak mezun oldu. 2013-
2015 yılları arası Avusturya’da Kunst Universität Graz’da Paolo Pegoraro
(Paulo Pegoraro) ile çalıştı ve burada “Çağdaş Müzik Performansı” ve “Film Müziği” konuları üzerine yoğunlaşarak
Avusturya’da çeşitli topluluklarla birlikte konserler verdi; kayıtlar yaptı. Eğitim hayatı boyunca yurt içi ve yurt
dışında düzenlenen çeşitli gitar yarışmalarına katılan gitarist, alanında birçok ödül kazanmıştır. (Görsel 1.1)
Komisyon tarafından düzenlenmiştir.
13 13