Page 62 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 62

3. KLASİK BATI MÜZİĞİNDE DÖNEMLER-V 20 ve 21. YÜZYIL DÖNEMİ




                       Hazırlık      20 ve 21. Yüzyıl Dönemi’ne ait gitar eserlerini dinleyiniz, Romantik Dönem gitar
                    Çalışması        müziği ile karşılaştırarak aradaki benzerlik ve farklılıkları ders öğretmeniniz ve
                                     arkadaşlarınızla paylaşınız.







                                     3.1. 20 ve 21. YÜZYIL DÖNEMİ


                                     19. yüzyıl sonuna gelindiğinde besteciler virtüözite gerektiren eserlerle hem
                                     çalgıların müzikal sınırlarını hem de bu eserleri seslendirecek yorumcuların
                                     becerilerini zorlamıştır. Besteciler, kullandıkları armoni ile o güne kadar var
                                     olan klasik armoninin kurallarına bir anlamda başkaldırmış, duyguların ifade-
                                     sinde ise müzikal dinamikleri abartılı derecede kullanmışlardır. Bu durum 20.
                                     yüzyıla gelindiğinde, sanatta yeni arayışların ve akımların ortaya çıkmasını
                                     sağlamıştır. Bestecilere o güne kadar bilinen kurallar ve sistemler yetmemiş,
                                     daha  farklı  ifadelerle  ve  yepyeni  anlatımlarla  “yeni  müzik”  kavramı  ortaya
                                     çıkmıştır. Genel tanımıyla “yeni müzik”, yaklaşık 1600 - 1900 yılları arasında
                                     kullanılan “tonal müzik” ile tüm bağları koparmak ve müzik tarihinde ton dışı
                                     (atonal) dönemin sayfalarını çevirmek anlamına gelir. Bu durum, sanatta Ro-
                                     mantik Dönem’in sonu ve “Çağdaş Dönem” olarak da adlandırılan 20 ve 21.
                                     Yüzyıl Dönemi’nin başlangıcı olmuştur.

                                     Dönemin müzikal gelişmeleri şu şekilde özetlenebilir:
       Görsel 3.1: 20 ve 21. Yüzyıl Dönem   • 20. yüzyılda konu edinilen olay veya kavramın anlatımı değişmiş, yeni bir es-
          Müziğini Anlatan Bir Tablo, Pablo   tetik anlayış gelişmiştir. Çağdaş sanat artık herhangi bir olguyu sadece güzel
            Picasso (Pablo Pikasso), Yaşlı   bir şekilde değil, izleyen veya dinleyenin çirkin bulacağı bir şekilde de ele
                    Gitarist (1903-1904)
                                       almaktaydı.
                                     • Tonalite  kavramından  uzaklaşılarak  ton  dışı  (atonal)  müzikler  bestelenme-
                                       ye başlanmıştır. Atonal müzik besteleme çalışmaları doğrultusunda Arnold
                                       Schönberg (Arnold Şönberg) tarafından “12 ton müziği” adı verilen bir sistem
                                       oluşturulmuştur.
                                     • Armoni kuralları yıkılıp eserlerin daha özgün formlarda bestelenmesi tercih
                                       edilmiştir.
                                     • Sonat formu popülerliğini yitirmiştir.

                                     • Ritim  artık  yalnızca  tamamlayıcı  bir  unsur  değil,  tek  başına  da  kullanılan
                                       önemli bir öge hâline gelmiştir.
                                     • Daha  farklı  tınıların  aranması  ve  teknolojik  gelişmelerin  etkisiyle  elektronik
                                       müzik aletleri üretilmeye ve kullanılmaya başlanmıştır.
                                     • Amerika’da yaşayan Afrika kökenli Amerikalılar tarafından Avrupa armonisi
                                       ile yöresel ritimlerin sentezlendiği, “caz” adı verilen ve kısa sürede dünyada
                                       popüler olan bir müzik türü doğmuştur.

                                     20 ve 21. yüzyıl müziğinde daha önce var olan müzik formları yeni armoni ve
                                     müzikal anlayışla ele alınmıştır. Böylece formlar her bestecinin kendine özgü
                                     yorumu ile şekillenmiştir.










                   Gitarda Süsleme Teknikleri 60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67