Page 65 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 65
vermiş, büyük beğeni toplamış ve başarı kazanmıştır. Beethoven ve Bach’ın
eserlerini gitara uyarlamıştır. Besteci; edebiyat, felsefe ve matematiğe de
oldukça meraklıdır. Eserlerinde Romantik Dönem anlayışı ile armoniler kul-
lanması dikkat çekicidir. Kendi plak kayıtlarını yapmış olmasıyla da bilinen
Mangore, ilerleyen yıllarda kültürüne daha fazla önem vermiş ve yöresel kı-
yafetleriyle sahneye çıkmıştır (Görsel 3.19).
Manuel Maria Ponce (Manüel Mariya Ponse) (1885 – 1948): Meksikalı bes-
tecinin yeteneğini ailesi küçük yaşta keşfetmiştir. Ablası gibi o da piyano
dersleri alarak müzikle tanışmıştır. Piyanist ve besteci olarak müzik hayatına
başlayan Ponce’nin en ünlü eseri, alışılmadık bir aşk şarkısı olan “Estrellita”-
dır (Küçük Yıldız). Çok sayıda solo gitar eserinin yanı sıra gitar müziği dışında Görsel 3.20: Manuel
da birçok eser bestelemiştir. “Concierto Del Sur” adındaki gitar konçerto- Maria Ponce
sunu, uzun yıllar arkadaşlık ettiği Andres Segovia’ya ithaf etmiştir. Meksika
halk müziğini her zaman önemsemiş ve buna yönelik çalışmalar yapmıştır
(Görsel 3.20).
Emilio Pujol (Emilyo Pujol) 1886 - 1980: Müzik hayatına Tarrega’dan gitar
dersleri alarak başlayan Katalan besteci, çok sayıda gitar eseri bestele-
miş ve düzenlemeler yapmıştır. Pujol, besteci kimliğinin yanı sıra iyi bir gitar
öğretmeni kimliğine de sahiptir. Lisbon Konservatuvarında uzun yıllar gitar
dersleri vermiş ve Tarrega’nın geliştirdiği modern gitar çalma tekniğine da-
yanan 5 ciltlik metot yazmıştır. Vihuela ve lavta dersleri de veren sanatçı,
yayımlanmış vihuela kitapları üzerine uzun yıllar çalışmıştır. Yapmış olduğu
uluslararası gitar kursu organizasyonu, oldukça beğeni toplamış ve dünya-
nın birçok ülkesinden öğrenci ve öğretmenlerin katılımını sağlamıştır. Savaş
yıllarına denk geldiği için çok seyahat edememiş fakat birçok ülkede ses ge- Görsel 3.21: Emilio Pujol
tiren konserler vermiştir (Görsel 3.21). ir. (Görsel 6.45)
Heitor Villa - Lobos (Heytor Villa - Lobus) (1887 – 1959): Çocuk yaşta ünlü
bestecilerin eserleriyle gitar çalmaya başlayan Brezilyalı besteci, daha son-
ra armoni ve kontrpuana yönelerek besteci kimliğini kazanmış, geliştirdiği
gitar çalma tekniğini Brezilya özgün müziğiyle birleştirmiştir. 1924 yılında
Paris konserleri sırasında Segovia ile tanışmıştır. Her iki besteci de birbir-
lerinden yararlanmıştır. Villa - Lobos, 1929 yılında Segovia’ya ithafen on iki
alıştırma bestelemiştir. Günümüzde bazı yarışma ve sınavlarda baraj eser
olarak bu alıştırmaların çalınması zorunludur (Görsel 6.22).
Andres Segovia (Andre Segovya) (1893 – 1987): İspanyol besteci, 20. yüzyılın
en önemli gitar virtüözlerindendir. Müziğe küçük yaşta, piyano ve viyolon-
sel çalarak başlamıştır. Sonrasında, ailesinin onaylamamasına rağmen gitar Görsel 3.22: Heitor Villa -
çalmaya da başlamıştır. Kendi çabalarıyla çalışmış ve kendine özgü bir tek- Lobos
nik geliştirmiştir. Birçok ülkede konser veren, çok sayıda etüt ve eser bes-
teleyen sanatçı, adını tüm dünyaya duyurmuştur. Döneminin pek çok gitar
sanatçısıyla tanışmış, arkadaşlık etmiş ve onlara ilham vermiştir. Bunlardan
büyük bir kısmı, onun için eserler bestelemiş ve gitar repertuvarına büyük
katkıda bulunmuştur. Lavta, vihuela ve klavsen için yazılmış yüz elliyi aşkın
eseri gitara uyarlamıştır (Görsel 6.23).
Joaquin Rodrigo (Hoakin Rodrigo) (1901 – 1999): İspanyol besteci, hak et-
tiği ilgiyi biraz geç yakalamış olsa da eserleriyle büyük ün yapmıştır. Difte-
ri hastalığı nedeniyle küçük yaşta görme duyusunu kaybetmiştir. Eserlerini
yazmak için Braille alfabesini kullanmıştır. Rodrigo, gitar müziği ile tanınmış,
önemli eserler bestelemiş olmasına karşın pratik olarak gitar ya da başka
bir enstrüman çalma çabası içerisinde olmamıştır. Başka müzisyenler gö-
zetiminde, teorik çalışmalar yaparak müzikoloji ve müzik tarihi alanlarında Görsel 3.23: Andres Segovia
akademik kariyer yapmıştır. 1983 yılında İspanya’nın en büyük ödülü olan
63