Page 67 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 67

20 ve 21. Yüzyıl Dönemi Eserlerini Yorumlarken Dikkat Edilmesi
            Gereken Unsurlar
            Romantik Dönem’de gelişen yeni tını ve ifade arayışı aynı şekilde 20 ve 21.
            Yüzyıl Dönemi’ne de yansımıştır. “Çağdaş”, “modern” ya da “20 ve 21. Yüzyıl
            Dönemi” gibi isimlerle anılan bu dönem, Romantik Dönem’den farklı olarak
            armoni kurallarının sorgulandığı, yeni ton, yeni renk ve yeni tınıların denendi-
            ği, ayrıca müzikal ifadelerin cesur ve özgür bir anlayışla değerlendirildiği bir
            dönem olmuştur. Böyle bir sanat atmosferinde birçok besteci deneysel ça-
            lışmalar yapmış, geleneksel müzikal form, biçim ve türler bu dönemin estetik
            anlayışına göre içerik bakımından değişmiştir. 20 ve 21. Yüzyıl Dönemi’nde
            ortaya çıkan sanat akımlarının müzik alanında karşılıkları aranmış ve daha
            önceki dönemlerdeki güzellik ve estetik anlayışı sorgulanmıştır. Örneğin 20.
            yüzyıl öncesi müzik sanatında “çirkin” ya da “kötü” bulunan ton dışı ses-
            ler sorgulanmış, bu sesler besteciler tarafından yeni bir estetik anlayışıyla
            bir kompozisyonun içinde kullanılarak anlamlı hâle getirilmiştir. Hatta atonal
            (ton dışı) müzik, dönemin hemen başında bir önceki dönemden ayrılan be-
            lirleyici bir özellik olarak dikkat çekmiştir. Romantik Dönem’de müzik, bes-
            teci ve yorumcuların duygularını temel alarak icra edilirdi. 20 ve 21. Yüzyıl
            Dönemi’nde ise müzik daha çok sanatın ve felsefenin kesiştiği bir alan olan
            estetiğe dayalı olarak, bestecinin isteği ve düşüncelerine bağlı icra edilme-
            ye başlamıştır. Bu nedenle bazı bestecilere geleneksel nota yazıları yetme-
            miş; ya yazdıkları nota üzerinde açıklamalar yapmışlar ya da kendilerini ifade
            edebilecekleri yeni nota yazım şekilleri üretmişlerdir.

            Tüm bu gelişmeler ışığında 20 ve 21. Yüzyıl Dönemi gitar eserleri nasıl yo-
            rumlanmalıdır? Her ne kadar bu dönem, müziğe yeni bir bakış açısı getirmiş
            olsa da müziğin temel bileşenleri olan ezgi, ritim, eşlik, bas gibi unsurlar ve
            kompozisyonun temel yapı taşları olan figür, motif, cümle, bölüm gibi unsur-
            lar hâlâ benzer işlevlere sahiptir. Ancak tüm bu bileşenlerin biçimleri büyük
            ölçüde değişmiştir. Bu nedenle Ünite 2’de verilen Romantik Dönem eserle-
            rini yorumlarken dikkat edilmesi gereken unsurlar konusunun tamamı 20 ve
            21. Yüzyıl Dönemi için de geçerlidir. Sadece yeni estetik yaklaşım hakkında
            seslendirme yapacak müzisyenlerin benzer dönem müziklerini dinleyerek stil
            farkındalıklarını  geliştirmeleri  gerekmektedir.  Her  döneme  ait  gitar  parça-
            larında  olduğu  gibi  eserlerin  önce  çözümü  yapılmalı;  figür,  motif  ve  müzi-
            kal  cümleler  belirlenmeli,  ayrıca  soru-cevap  ilişkisi  netleştirilmelidir.  Diğer
            dönemlerden farklı olarak atonal akor ve ezgilerin nasıl seslendirileceğine
            yönelik çalışmalar yapılması gerekmektedir. Bu dönemde yazılan her eser
            kendine özgü olduğu için seslendirme ilkelerini genelgeçer kurallarla belirt-
            mek mümkün değildir. Bir kompozisyonda çakışan atonal sesler hem vur-
            gulu hem de hafif seslendirilebilir. Bu nedenle öğretmen rehberliğinde eser
            incelenmeli, nota üzerindeki nüans ve ifade terimlerine -varsa açıklamalara-
            bakılmalıdır. Ayrıca eserin usta gitaristler tarafından seslendirilen yorumları
            titizlikle incelenmelidir.






















                                                                                                          65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72