Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 12
P. 11

KİTAP TANITIMI





                                                                                          Ünite ile ilgili e-içeriklere yönlendiri-
                                                                                          len karekodlardır.
                                                           Daha fazla etkinliğe karekodu okutarak yada aşağıdaki
                                                              bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
                                                           https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resour-
                                                           ceId=749c3ad819f40efb833e50e17a8f2b45&resourceTy-
                                                                   pe=1&resourceLocation=2
                                        1 1. ÜNİTE. ÜNİTE                                      Ünite tanıtım karekodudur.
          Ünite numarası



              Ünite adı                 TAKSİMTAKSİM













                                                                                        Ünitede öğrenilmesi hedeflenen
    Ünite ile ilgili öğrenilmesi                    Ünite Konuları                      konu başlıklarını gösterir.
                                                    1.1. Tambur İcrasında Taksim
    hedeflenen kavram ve terimleri                  Kavramlar
    gösterir.                                       Taksim
                                                    Makam bilgisi
                                                    Neler Öğreneceksiniz?
    Ünite konularına bağlı alt                      Taksim formu
    konu başlıklarını gösterir.                     Taksim yaparken izlenecek yol
                                                    Makam bilgisinin taksim yapmaya etkisi







      Öğrencilerin konuya hazır
      bulunuşluğunu kontrole                                                                 Konuyla ilgili nota çalışmalarına
                                                                                               ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
      alacak ve ilgisini çekecek         1.TAKSİM         Taksim Türleri                 A) 1-4. soruların cevaplarını altlarında verilen boşluklara yazınız.
                                                             UYGULAMALAR
                                                                                            yönlendiren etkinliktir.
      çalışmalları içerir.    Hazırlık Çalışmaları           Uygulama-1: Önceki sayfada verilen rast makamında taksim çalışması başlığı altındaki  adımları takip   1. Taksim formunu birkaç cümle ile açıklayınız.
                                                             ederek rast makamında taksim denemeleri yapınız.
                               1. Tambur taksim kayıtlarından örnekler dinleyiniz.  Uygulama-2: Yaptığınız taksimi kaydederek icranızı değerlendiriniz.
                               2. Tamburî Cemil Bey’in tambur taksimlerinden örnekler dinleyiniz.
                                                             Uygulama-3: Rast makamında yaptığınız taksimin notalarını aşağıdaki portelere yazınız.
                              1.1. Tambur İcrasında Taksim
                              1.1.1. Taksim Formu
                                                                                         2. Taksim yaparken nelere dikkat etmek gerektiğini yazınız.
                               Taksim, Türk müziğinde önemli bir yere sahip ve temeli doğaçlamaya dayanan özgün bir enstrüman-
                               tal formdur. Taksim kelimesi, Arapça kökenli olup manası bölüştürme, paylaştırma anlamına gelse de
      Konunun öğrenciyi ön     müzik biliminde Arap mûsikisi ve klasik Türk mûsikisinde bir doğaçlama biçiminin adıdır.
                               Müzikal doğaçlama, müzisyenin anlık olarak müzik üretmesi ve çalmasıdır. Müzisyen, doğaçlama sıra-
                               sında melodi, armoni, ritim ve diğer müzikal unsurları rastgele biçimde oluşturur. Diğer bir deyişle o
      bilgilerle harekete      anda beste yapar.
                               Birçok farklı müzik türünde doğaçlama bulunur. Caz, klasik müzik, blues, rock, elektronik müzik,
      geçirerek sezdirildiği   Türk halk müziği ve daha birçok türde doğaçlamaya rastlanabilir. Her türde doğaçlamanın kendine   3. Makam bilgisi zayıf bir sazende tarawwwfından taksim yapılırken ne gibi zorluklar yaşanabilir? Yazınız.
                               özgü bir tarzı ve kuralları vardır.
                               Türk müziği geleneğinin enstrümantal doğaçlama biçimi olan taksim formu, bir enstrümanın genellik-
      bölümdür.                le solo olarak duygusal bir ifadeyle çalındığı performanstır. Taksimler, sanatçının duygusal ifadesinin
                               yanı sıra teknik becerileri yaratıcılığına odaklanan serbest bir tarzda icra edilir.
                               Taksimler genellikle belirli bir makam içinde başlar, ancak sanatçı daha sonra bu çerçeveyi genişle-
                               terek kendi duygusal ifadesini ve yaratıcılığını serbestçe ortaya koyar. Türk müziğinde farklı makam-
                               lar ve usuller üzerinden yapılan taksimler, müziğin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtarak dinleyiciye
                               derin bir deneyim sunar.                                  4. Taksim yapabilmek için icracıda ne gibi özellikler bulunmalıdır? Yazınız.
                               Amacı kendinden sonra çalınacak sözlü veya sazlı eserin makamını tanıtmak olan taksim, zamanla
                               gelişerek Türk sazendelerinin müzikal ve sanatsal ifade şekillerinin en önemli formu hâline gelmiştir.  Uygulama esnasındaki
                               Taksim, Türk mûsikisinde uzun bir tarihsel sürece dayanmakta ve mûsiki icrasında önemli bir yer
                               teşkil etmektedir. Taksimin tarihsel süreçteki ilk izlerine 10. yüzyılda Fârâbî’nin eserlerinde rast-
                               lanmıştır. 15. yüzyıldan itibaren taksimle ilgili bilgiler içeren pek çok belge ele geçmiş ve 15 ile 19.   alternatifleri belirlemek
                               yüzyıllar arasında yaşamış Türk mûsikisi kuramcılarının eserlerinde çalgısal taksim hakkında yazı ve
                               açıklamalara yer verilmiştir.
                               Taksim formu, geçmişten günümüze önemini ve özelliğini kaybetmemiştir. Bugün de çalgı icracıları   üzere notaları içeren
                               için yeteneklerini, çalgılarına hâkimiyetlerini, bilgilerini gösterebilecekleri bir özgürlük alanı olmayı   Rast taksim örneği
                               sürdürmektedir. Bu sayede icracılar yaptıkları çalışmalarla müzikal kimliklerini ortaya koyabilmekte   için karekodu okutarak yada aşağıdaki   bölümdür.
                               ve kendilerini ifade etmektedirler.  bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
                                                               https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceI-
                                                               d=23784b86774d87a9455dde4a7c103c7a&resourceTy-
                                                               pe=1&resourceLocation=2
                              12                             18
                                                                                                               9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16