Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 12
P. 11
KİTAP TANITIMI
Ünite ile ilgili e-içeriklere yönlendiri-
len karekodlardır.
Daha fazla etkinliğe karekodu okutarak yada aşağıdaki
bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resour-
ceId=749c3ad819f40efb833e50e17a8f2b45&resourceTy-
pe=1&resourceLocation=2
1 1. ÜNİTE. ÜNİTE Ünite tanıtım karekodudur.
Ünite numarası
Ünite adı TAKSİMTAKSİM
Ünitede öğrenilmesi hedeflenen
Ünite ile ilgili öğrenilmesi Ünite Konuları konu başlıklarını gösterir.
1.1. Tambur İcrasında Taksim
hedeflenen kavram ve terimleri Kavramlar
gösterir. Taksim
Makam bilgisi
Neler Öğreneceksiniz?
Ünite konularına bağlı alt Taksim formu
konu başlıklarını gösterir. Taksim yaparken izlenecek yol
Makam bilgisinin taksim yapmaya etkisi
Öğrencilerin konuya hazır
bulunuşluğunu kontrole Konuyla ilgili nota çalışmalarına
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
alacak ve ilgisini çekecek 1.TAKSİM Taksim Türleri A) 1-4. soruların cevaplarını altlarında verilen boşluklara yazınız.
UYGULAMALAR
yönlendiren etkinliktir.
çalışmalları içerir. Hazırlık Çalışmaları Uygulama-1: Önceki sayfada verilen rast makamında taksim çalışması başlığı altındaki adımları takip 1. Taksim formunu birkaç cümle ile açıklayınız.
ederek rast makamında taksim denemeleri yapınız.
1. Tambur taksim kayıtlarından örnekler dinleyiniz. Uygulama-2: Yaptığınız taksimi kaydederek icranızı değerlendiriniz.
2. Tamburî Cemil Bey’in tambur taksimlerinden örnekler dinleyiniz.
Uygulama-3: Rast makamında yaptığınız taksimin notalarını aşağıdaki portelere yazınız.
1.1. Tambur İcrasında Taksim
1.1.1. Taksim Formu
2. Taksim yaparken nelere dikkat etmek gerektiğini yazınız.
Taksim, Türk müziğinde önemli bir yere sahip ve temeli doğaçlamaya dayanan özgün bir enstrüman-
tal formdur. Taksim kelimesi, Arapça kökenli olup manası bölüştürme, paylaştırma anlamına gelse de
Konunun öğrenciyi ön müzik biliminde Arap mûsikisi ve klasik Türk mûsikisinde bir doğaçlama biçiminin adıdır.
Müzikal doğaçlama, müzisyenin anlık olarak müzik üretmesi ve çalmasıdır. Müzisyen, doğaçlama sıra-
sında melodi, armoni, ritim ve diğer müzikal unsurları rastgele biçimde oluşturur. Diğer bir deyişle o
bilgilerle harekete anda beste yapar.
Birçok farklı müzik türünde doğaçlama bulunur. Caz, klasik müzik, blues, rock, elektronik müzik,
geçirerek sezdirildiği Türk halk müziği ve daha birçok türde doğaçlamaya rastlanabilir. Her türde doğaçlamanın kendine 3. Makam bilgisi zayıf bir sazende tarawwwfından taksim yapılırken ne gibi zorluklar yaşanabilir? Yazınız.
özgü bir tarzı ve kuralları vardır.
Türk müziği geleneğinin enstrümantal doğaçlama biçimi olan taksim formu, bir enstrümanın genellik-
bölümdür. le solo olarak duygusal bir ifadeyle çalındığı performanstır. Taksimler, sanatçının duygusal ifadesinin
yanı sıra teknik becerileri yaratıcılığına odaklanan serbest bir tarzda icra edilir.
Taksimler genellikle belirli bir makam içinde başlar, ancak sanatçı daha sonra bu çerçeveyi genişle-
terek kendi duygusal ifadesini ve yaratıcılığını serbestçe ortaya koyar. Türk müziğinde farklı makam-
lar ve usuller üzerinden yapılan taksimler, müziğin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtarak dinleyiciye
derin bir deneyim sunar. 4. Taksim yapabilmek için icracıda ne gibi özellikler bulunmalıdır? Yazınız.
Amacı kendinden sonra çalınacak sözlü veya sazlı eserin makamını tanıtmak olan taksim, zamanla
gelişerek Türk sazendelerinin müzikal ve sanatsal ifade şekillerinin en önemli formu hâline gelmiştir. Uygulama esnasındaki
Taksim, Türk mûsikisinde uzun bir tarihsel sürece dayanmakta ve mûsiki icrasında önemli bir yer
teşkil etmektedir. Taksimin tarihsel süreçteki ilk izlerine 10. yüzyılda Fârâbî’nin eserlerinde rast-
lanmıştır. 15. yüzyıldan itibaren taksimle ilgili bilgiler içeren pek çok belge ele geçmiş ve 15 ile 19. alternatifleri belirlemek
yüzyıllar arasında yaşamış Türk mûsikisi kuramcılarının eserlerinde çalgısal taksim hakkında yazı ve
açıklamalara yer verilmiştir.
Taksim formu, geçmişten günümüze önemini ve özelliğini kaybetmemiştir. Bugün de çalgı icracıları üzere notaları içeren
için yeteneklerini, çalgılarına hâkimiyetlerini, bilgilerini gösterebilecekleri bir özgürlük alanı olmayı Rast taksim örneği
sürdürmektedir. Bu sayede icracılar yaptıkları çalışmalarla müzikal kimliklerini ortaya koyabilmekte için karekodu okutarak yada aşağıdaki bölümdür.
ve kendilerini ifade etmektedirler. bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceI-
d=23784b86774d87a9455dde4a7c103c7a&resourceTy-
pe=1&resourceLocation=2
12 18
9

