Page 36 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 36

1.8. HOYRAT


                  1.8.1. Hoyrat Kavramı

                  Hoyratlar, Doğu ve Güneydoğu Anadolu yörelerinde özellikle Diyarbakır, Elazığ, Şanlıurfa gibi şehirlerde
               ve Türkmenlerin yaşadığı Irak’ın Kerkük şehrinde icra edilen uzun havalardır. Ayrıca az da olsa Erzurum,
               Erzincan ve Sivas yörelerinde de söylenmektedir. Hoyratlar yöresel olarak “horyat”, “koyrat”, “koryat” ve
               ‘‘yüksek hava’’ şeklinde de adlandırılır.
                  Hoyratlar; sohbet toplantılarında, kır eğlencelerinde, kına geceleri ve düğünlerde, bağ ve bahçelerde
               çalışırken vb. ortamlarda seslendirilmektedir. Bu ortamlarda karşılıklı hoyrat söyleme geleneği de vardır.


                  1.8.2. Hoyratların Makamsal Yapısı

                  Hoyratlar, sert ve kuvvetli bir ifadeyle okunur. Ses genişliği değişebilen hoyratların bazıları 4-5 ses içeri-
               sinde dolaşırken bazıları ise 11’li ses aralığına ulaşmaktadır. Geniş ses aralığında olanlar “kalkma”, “aşma”,
               “çıkma”, “yıkma” ya da “ezme” adlarını taşıyan birkaç mertebeden ibaret ezgilerle icra edilir.
                  Hoyratlar  ut,  cümbüş,  kanun,  keman,  klarnet,  bağlama  vb.  çalgılar  eşliğinde  seslendirilir.  Kerkük’te
               muhalif, beşiri, muçula, yetimi, yolçı, mazan; Şanlıurfa’da beşiri, ibrahimi, acem, kürdi ve kesik hoyrat;
               Harput’ta şirvan, bağrıyanık, kürdili, kesik, beşiri ve varsak hoyrat en çok bilinen ve en yaygın söylenen
               hoyratlardandır (Ekici, 2009: 31). Harput’ta bayati, uşşak ve hüseyni makamlarıyla seslendirilen hoyratlara
               “şirvan hoyratı”, hüseyni ve bayati makamlarıyla seslendirilenlere “bağrıyanık hoyrat”, hüseyni makamıyla
               seslendirilenlere “kürdili hoyrat”, muhayyer makamıyla seslendirilenlere “kesik hoyrat”, rast makamıyla ses-
               lendirilenlere ise “beşiri hoyrat” denir (Emnalar, 1998: 360).



                  1.8.3. Hoyratların Sözel Yapısı

                  İsimlerini genellikle yer, memleket, kişi, meslek adları ve kişi durumunu belirten sıfatlardan alan hoyrat-
               lar; yiğitlik, sevgi, sevgili, gurbet, keder, yas, umut, özlem, nasihat, doğa vb. konuları işler. Sözler (4+3),
               (3+4), (5+2) veya (2+5) iç yapılanmalı 7’li hece ölçüsünde yazılmıştır. “Ağam”, “baba bugün”, “oğul”, “vala
               gurban”, “aman zalım”, “zalım ah”, “hele zalım”, “ah hele” gibi katma sözler sıkça kullanılır. Başta, ortada ve
               sonda eklenen bu katma sözlerle 7’li hece ölçüsü bozulur.
                  Hoyratların en önemli özelliği “cinaslı uyak” ile yazılmış olmalarıdır. Diğer bir ifadeyle, hoyratlar cinaslı
               manilerin uzun hava olarak ezgilendirilmiş şeklidir. Hoyratların büyük çoğunluğu dört dizeden oluşmakta
               olup ilk dizesi eksik hecelidir. Bu dize kendinden sonraki dizelere ayak vermektedir. Ayaklar, söylenişi aynı
               veya birbirine yakın, ancak anlamları farklı olan kelimelerden seçilir. Hoyratların 1, 2 ve 4. dizeleri kafiyeli,
               3. dizesi ise serbesttir.


                  Dört dizeli hoyrat sözlerine örnekler:

                  Yaradan var                                             Eski sini
                  Yeri göğü yaradan var                                   Yeni kap eski sini
                  Tabip yaram değme                                       Uyma eller sözüne
                  Bende her yaradan var                                   Sev dostun eskisini
                                        (Anonim)                                          (Anonim)




                                              Kara gözler                           Yara sızlar
                                              Bu mudur kara gözler                  Ok değmiş yara sızlar
                                              Gemim deryada kaldı                   Yaralının hâlinden
                                              Yelkenim kara gözler                  Ne bilsin yarasızlar

                                                                  (Anonim)                               (Anonim)




                                                             34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41