Page 39 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 39
10 Ï . Ï Ï U . Ï
& % . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï .. Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï
J
TÜM EY EY VAL LAH FE LEK ÇAR KIN
11 r K
Ï
& % Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï .. Ï Ï
J J
KI RIL SIN EY EY DE Dİ ĞİN A NAM
12
& % Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï . .
J
GÜ NE DÜŞ TÜM EY EY
BÖYLE BAĞLAR
^
ANAM YAR BAŞIN EY EY BÖYLE BAĞLAR
VALLAH KUŞ UÇMAZ BÜLBÜL ÖTMEZ
YIKILSIN ANAM BÖYLE BAĞLAR EY EY
YENİDE Mİ VAY VAY EY EY
GÜNE DÜŞTÜM
ANAM GÖLGEDEN GÜNE DÜŞTÜM EY EY
VALLAH FELEK ÇARKIN KIRILSIN EY EY
DEDİĞİN ANAM GÜNE DÜŞTÜM EY EY
YENİDE Mİ VAY VAY EY EY
1.9. MAYA
1.9.1. Maya Kavramı
Türk halk müziğinde maya, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde özellikle Diyarbakır, Elazığ (Har-
put), Erzincan (Kemaliye), Erzurum, Sivas ve Şanlıurfa yörelerinde icra edilen bir uzun hava türüdür.
1.9.2. Mayaların Makamsal Yapısı
Maya formundaki uzun havalar genellikle hüseyni makamındadır. Ses aralığı çoğunlukla bir oktavdan
azdır. Hatta la-mi aralığını aşmamaktadır. Maya uzun havalara başta bağlama olmak üzere, mey, klarnet
- 2 -
ve zurna gibi çalgılar eşlik eder.
Elazığ yöresinin mayalarında diğer yörelerin mayalarına göre farklılık bulunmaktadır. Başlangıçta ve
söz aralarında “ayak” adı verilen, çalgılar tarafından icra edilen usullü, ritmik ezgi bölümleri vardır. Ayrıca
Elazığ’da “cılgalı” ya da “cığalı maya” olarak adlandırılan uzun havaların ses genişlikleri de bir sekizliden
fazladır. Elazığ’da aynı makamdan türküler ayak sayılarak türkünün dörtlükleri arasında maya söylemek de
bir gelenektir (Emnalar, 1998: 367).
37