Page 39 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 39

10    Ï . Ï  Ï                                 U             . Ï

             &   %           . Ï  Ï  . Ï  Ï  . Ï  Ï  . Ï  Ï  . Ï  Ï  .. Ï Ï  Ï  Ï  Ï  Ï   . Ï  Ï  Ï  Ï  Ï
                                                                                                     J
                  TÜM EY       EY                               VAL LAH  FE   LEK  ÇAR      KIN


             11                           r K
                                                                                             Ï
             &   %  Ï  Ï  Ï  Ï  . Ï  Ï  Ï  Ï  . Ï  Ï  . Ï  Ï  Ï  Ï Ï  Ï   Ï . Ï  Ï Ï  Ï  Ï Ï  Ï Ï   .. Ï  Ï
                                                              J                                        J
                   KI RIL  SIN EY          EY                    DE  Dİ  ĞİN A   NAM


             12
             &   %  Ï   Ï  Ï  Ï        Ï         Ï     . Ï  Ï   Ï           . Ï  Ï     . Ï  Ï  Ï  Ï   Ï  . .
                                       J

                  GÜ   NE             DÜŞ       TÜM   EY                  EY




                                             BÖYLE BAĞLAR
                                                    ^
                                             ANAM YAR BAŞIN EY EY BÖYLE BAĞLAR
                                             VALLAH KUŞ UÇMAZ BÜLBÜL ÖTMEZ
                                             YIKILSIN ANAM BÖYLE BAĞLAR EY EY
                                             YENİDE Mİ VAY VAY EY EY

                                             GÜNE DÜŞTÜM
                                             ANAM GÖLGEDEN GÜNE DÜŞTÜM EY EY
                                             VALLAH FELEK ÇARKIN KIRILSIN EY EY
                                             DEDİĞİN ANAM GÜNE DÜŞTÜM EY EY
                                             YENİDE Mİ VAY VAY EY EY












               1.9. MAYA


               1.9.1. Maya Kavramı

               Türk halk müziğinde maya, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde özellikle Diyarbakır, Elazığ (Har-
            put), Erzincan (Kemaliye), Erzurum, Sivas ve Şanlıurfa yörelerinde icra edilen bir uzun hava türüdür.



               1.9.2. Mayaların Makamsal Yapısı

               Maya formundaki uzun havalar genellikle hüseyni makamındadır. Ses aralığı çoğunlukla bir oktavdan
            azdır. Hatta la-mi aralığını aşmamaktadır. Maya uzun havalara başta bağlama olmak üzere, mey, klarnet
                                                          - 2 -
            ve zurna gibi çalgılar eşlik eder.
               Elazığ yöresinin mayalarında diğer yörelerin mayalarına göre farklılık bulunmaktadır. Başlangıçta ve
            söz aralarında “ayak” adı verilen, çalgılar tarafından icra edilen usullü, ritmik ezgi bölümleri vardır. Ayrıca
            Elazığ’da “cılgalı” ya da “cığalı maya” olarak adlandırılan uzun havaların ses genişlikleri de bir sekizliden
            fazladır. Elazığ’da aynı makamdan türküler ayak sayılarak türkünün dörtlükleri arasında maya söylemek de
            bir gelenektir (Emnalar, 1998: 367).




                                                          37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44