Page 40 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 40
1.9.3. Mayaların Sözel Yapısı
Maya formundaki uzun havalar aşk, sevda, ayrılık, gurbet vb. unsurları konu edinir. Mayalarda 11’li hece
ölçüsü kullanılmakta olup genellikle (4+4+3) duraklıdır. Dörtlüklerden oluşan mayaların uyak düzeni a a a
b şeklindedir. Sözleri çoğunlukla anonimdir, bazıları ise saz şairlerine aittir. Sözlerin başında veya sonunda
“yavri yavri”, “oğul oğul”, “gülüm eğlen” gibi katma sözler kullanılmaktadır.
Maya formundaki uzun havaların en önemli icracıları Ali Ekber ÇİÇEK, Celal GÜZELSES, Hafız Şerif
TANINDI, Hulusi SEVEN, Mükerrem KEMERTAŞ vb. sanatçılardır (Görsel 1.8).
Görsel 1.8: Maya formundaki uzun havaların en önemli icracılarından Mükerrem KEMERTAŞ
Bir Gül Için Bülbül Geymiş Karalar
(Yavri yavri) Bir gül için bülbül geymiş karalar
Göz göz olmuş sinemdeki yaralar
(Yavri gurban) İflah etmez bu dert beni paralar (yâr)
Neşter alıp (gülüm eğlen eğlen) delen yok deldiren yok
(Yavri yavri) Sen bağ ol ki ben bahçende gül olim
Layık mıdır yanıp yanıp kül olim
(Yavri gurban) Sen efendim ben kapında kul olim (yâr)
Goy desinler (gülüm eğlen eğlen) bu da bunun kuludur
(Hafız Şerif TANINDI / Erzincan)
Maya uzun havalara örnekler:
• Akşam Olur Güneş Gider Ay Gelir (Sivas)
• Ağgül Seni Camekânda Görmüşler (Sivas- Divriği)
• Bilmem Kaderden mi Bilmem Tecelli (Şanlıurfa)
• Bir Kara Kaş Bir Kara Göz Sende Var (Erzincan- Kemaliye)
• Bir Melek Simadır Aklımı Alan (Erzurum)
• Deli Gönül Melül Olup Ağlama (Diyarbakır)
• İki Bülbül Figen Eder Bir Güle (Erzurum)
• Kar mı Yağmış Diyarbakır’ın Dağına (Diyarbakır)
• Maraş Maraş Derler Bu Nasıl Maraş (Şanlıurfa)
• Yaz Gelende Çıkam Yayla Senin Başına (Erzurum)
38