Page 20 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 20

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                                UZUN HAVALAR



            1.2. Barak




            1.2.1. Barak Kavramı


            Orta Asya’dan Anadolu’ya göç eden Türkmenlerin bir kısmı yerleşik hayata geçerek tarımla geçinmeye
            başlamışlar, diğer kısmı da göçebe yaşam sürmeye devam etmişlerdir. Yerleşik hayatı benimseyen

            Türkmenlere Barak adı verilmektedir. Baraklar, Anadolu’da farklı yerlere yerleşmişlerdir. Günümüzde
            en  çok  Gaziantep  (Nizip,  Oğuzeli,  Karkamış),  Urfa,  Kahramanmaraş  ve  Adana  dolaylarında
            hayatlarını sürdürmektedirler. Baraklar tarafından çoğunlukla uzun hava tarzında söylenen türkülere
            Barak türküleri adı verilmektedir.



             Türk halk müziğinde özellikle Gaziantep (Nizip, Oğuzeli, Karkamış) dolaylarında rastlanan Barak
            türküleri; iskân türküleri, kahramanlık türküleri ve sevda türküleri olarak üç gruba ayrılır.



            Bölgede “yüksek hava” olarak bilinen uzun havalar, oldukça tiz seslerden başlanarak pes seslere
            doğru gitmekte ve hüzün, isyan ve sitem dolu bir biçimde icra edilmektedir.


            İskân  türkülerinde  genellikle  Barakların  Orta Asya’dan Anadolu’ya  nasıl  geldikleri  ve  sonrasında
            yerleşik hayata geçmeleri konusunda yapılan zorlamalara karşı çıkardıkları isyanlar, onlardan önce

            Anadolu’ya yerleşmiş diğer aşiretler ile aralarındaki çatışmalar anlatılmaktadır.


             1.2.2. Barak Formundaki Halk Ezgilerinin Makamsal Özellikleri



                                                          Barak formundaki halk ezgilerinin makam yapısına
                                                          bakıldığında  genel  olarak  hicaz,  saba,  uşşak  ve

                                                          segâh gibi makamların etkili bir şekilde kullanıldığı
                                                          göze çarpar. Bu durum, baraklarda hem  heyecanlı
                                                          ve dinamik hem de kederli ve duygusal ifadelerin bir

                                                          arada bulunmasını sağlar.
                                                          Barakların ritimsel yapısı genelde serbest ve akıcı
                                                          olmakla beraber belirli bir metrik yapıyı takip etmez.
                                                          Bu, parçanın doğaçlamasını güçlendirir ve icracının
                                                          kişisel yorumunu vurgular.



                                                          Barak şeklinde oluşturulan uzun havalara genellikle
                                                          bağlama,  keman,  zurna  gibi  çalgılar  eşlik  eder.

                                                          Baraklar; Bayındırlı Gazi, Şerif Akbağ (Görsel 1.3),
            Görsel 1.3: Şerif Akbağ                       Hanifi  Açıkgöz,  Halit  Araboğlu,  Asım  Kuzuluk  gibi
                                                          sanatçılar tarafından seslendirilmiştir.





         18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25