Page 17 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 17

İlahiler tarikatlara göre değişik adlarla anılmıştır. Mevleviler ayin (Görsel 1.2); Bektaşiler nefes; Gülşe-
               niler tapuğ; Halvetiler durak; Aleviler deme, deyiş ve kelam; Yeseviler hikmet, diğer tarikatlar ise cumhur
               ya da genel olarak ilahi adını kullanır. Genelde hece vezniyle yazılsa da aruz vezni ile yazılmış ilahiler de
               vardır. Hece ölçüsü ile yazılanlar üç ile yedi dörtlükten oluşur. 8’li ve 11’li hece ölçüsünde olanlar yoğun
               olarak kullanılır. Yarım ve tam uyağın yanı sıra redif e de ahenk sağlanır. 7’li, 14’lü ve 16’lı hece ölçüsünde
               olanları da vardır. 8’li hece ölçüsüne “Şol Cennetin Irmakları” dizesiyle başlayan ilahi; 11’li hece ölçüsüne
               “Açıver Lütfedip Doğru Yolunu” dizesiyle başlayan ilahi örnek olarak gösterilebilir.






























                                                         Görsel 1.2
                                                    Mevlevi ayini görseli




                   Tasavvuf  halk müziği içinde yer alan ilahiler, özellikle şehir merkezlerinde geleneksel Türk sanat müzi-
               ğindeki gibi ezgisel bir anlayış, makam, usul, çalgı, form ve edebî özellikler bakımından sesçe geniş olarak
               bestelenip icra edilmektedir. Günümüzde bazı bölgelerde ney ve udun ilahilerde kullanıldığı görülmektedir
               (Görsel 1.3).
                   İlahiler “zemin/nakarat/meyan/nakarat” şeması ile bestelenir. Bunun yanı sıra köylerde yaşayan Bektaşi
               toplulukları, eskilerden aktarılan ezgi kalıplarını kullanır ve tekke müziği geleneğine bağlı değildir.























                                                        Görsel 1.3
                                                     Ney ve ut görseli



              16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22