Page 17 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 17
1. ÜNİTE UZUN HAVALAR
1.1.3. Maya Formundaki Halk Ezgileri
Tablo 1.1: TRT Türk Halk Müziği Uzun Hava Repertuvarında Yer Alan Maya Formundaki Örnek Eserler
Repertuvar Eser Adı Yöresi Kaynak Kişi Derleyen
No
AĞLA GÖNÜL YİNE BUGÜN AĞLAMANIN TRT MÜZİK DAİ. BŞK.
10 AĞLAMANIN ZAMANI GELDİ ADIYAMAN MEHMET ALİ ERDEM THM. MD.
19 AKŞAM OLUR GÜNEŞ GİDER AY GELİR SİVAS NURİ ÜSTÜNSES MUZAFFER SARIÖZEN
91 BİLMEM KADERDEN Mİ BİLMEM TECELLİ ŞANLIURFA MUSTAFA ŞAHİN ABUZER AKBIYIK
TRT MÜZİK DAİ. BŞK.
99 BİR GÜL İÇİN BÜLBÜL GİYMİŞ KARALAR ERZİNCAN HAFIZ ŞERİF TANINDI THM. MD.
101 BİR KARA KAŞ BİR KARA GÖZ SENDE VAR ELAZIĞ MUSTAFA KESER TRT MÜZİK DAİ. BŞK.
THM. MD.
TRT MÜZİK DAİ. BŞK.
246 HUMA KUŞU ERZURUM HULUSİ SEVEN THM. MD.
ABUZER AKBIYIK /
301 MARAŞ MARAŞ DERLER BU NASIL MARAŞ ŞANLIURFA MAHMUT GÜZELGÖZ OSMAN GÜZELGÖZ
349 SÜSEN AÇMAZ SÜMBÜL AÇMAZ ELAZIĞ HAFIZ OSMAN ÖĞE -
388 YAZ GELENDE ÇIKAM YAYLA SENİN BAŞINA ERZURUM FARUK KALELİ MUZAFFER SARIÖZEN
ABUZER AKBIYIK /
389 YAZ GELİNCE YAYLALARI GEZMELİ ŞANLIURFA MAHMUT GÜZELGÖZ OSMAN GÜZELGÖZ
TRT MÜZİK DAİ. BŞK.
542 DÜŞ MÜDÜR HAYAL MİDİR BİLMEDİM DİYARBAKIR CELAL GÜZELSES THM. MD.
618 GELİNİ GELİNİ KÖYÜN GELİNİ MALATYA FAHRİ KAYAHAN FAHRİ KAYAHAN
649 HUMAR GÖZLÜM BAKIŞINDAN DOYAMAM ELAZIĞ HAFIZ OSMAN ÖĞE ŞENEL ÖNALDI
652 İKİ BÜLBÜL FİGAN EDER BİR GÜLE ERZURUM HULUSİ SEVEN HULUSİ SEVEN
668 KEMEND ATTIM DALA BEN ERZİNCAN HAFIZ ŞERİF TANINDI HAFIZ ŞERİF TANINDI
736 YAKINA GEL YAKINA DOĞU ANADOLU SADETTİN KAYNAK SADETTİN KAYNAK
821 BENİM AŞMAM KEMER BAĞLAR BELİNE GAZİANTEP OSMAN KARGI FERRUH ARSUNAR
837 SU DEĞİLEM AKAM AKAM DURULAM ERZİNCAN HAFIZ ŞERİF TANINDI FAHRİ TAŞ
Mayalar, Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da yaygın olarak söylenir. Konusu itibarıyla hasret, aşk, ayrılık,
sitem gibi duyguları ele alır. Mayaların ses aralığı bir oktav içinde gelişir ve mayalara çoğunlukla
bağlama, zurna, klarnet, ut ve kanun gibi enstrümanlarla eşlik edilir. Mayanın en belirgin özelliği,
la-mi beşli sıçramasıdır. Dizi boyunca bu beşli seyir tınısını oluşturur. Esas olarak hüseyni makamı
şeklinde iki tür maya icra edilir.
1. a) Ayak: Sadece sazın ritmik müziği vardır ve sesin burada hiçbir rolü yoktur.
b) Ses: Ses icra edilir ve nefes alma kısmında saz girer.
2. a) Sadece saz başlar.
b) Şana saz eşlik eder.
c) Cümleler arasında ritmik bir melodi söylenir.
ç) Son mısra sadece bir şarkıdır, saz yoktur.
15

