Page 15 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 15

1. ÜNİTE                                                                                  UZUN HAVALAR





              1. ÜNİTE: UZUN HAVALAR



                                      HA
                                      HAZIRLIK ÇALIŞMALARIZIRLIK ÇALIŞMALARI

               1. Uzun hava, bir olayın hikâyesini ya da bir duyguyu anlatmada neden tercih edilir?
                   Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

               2. Konuşma dili ile müzik arasındaki benzerlikler ve farklılıklar neler olabilir? Düşüncelerinizi
                   arkadaşlarınızla paylaşınız.
               3. Farklı yörelerin uzun havalarını dinlediğinizde o yörenin kültürünü ve yaşam tarzını

                   hissedebiliyor musunuz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
               4.  Bir müzik türünün toplumsal olaylar ve duygular üzerinde nasıl bir etkisi olabilir? Düşüncelerinizi
                   arkadaşlarınızla paylaşınız.
               5. Türk halk müziği, günlük hayatınıza hangi katkıları yapmaktadır? Açıklayınız.
               6. Uzun havayı diğer halk müziği türlerinden farklı kılan özellikler hangileridir? Düşüncelerinizi

                   arkadaşlarınızla paylaşınız.

            Uzun havalar; ritmik yapısı serbest, belirli bir makam dizisine sahip halk ezgileridir. Türk halk müziğinin
            bu eşsiz biçimi, konuşma dilini anımsatan bir üslupla sunulan melodiler olarak tanımlanabilir. “Uzun

            hava” adı, Türk halk müziği çalışmalarının başlangıcında kullanılmaya başlanmış ve “yüksek hava”,
            “düz hava”, “avaz”, “ova havası”, “engin hava” gibi farklı isimlerle anılmıştır.



            Halk arasında uzun hava söylenmesi; “hava yakmak”, “yakım
            yakmak”, “hava asılmak”, “hava ekmek”, “çıkışmak”, “koşma
            koşmak”  gibi  değişik  biçimlerde  ifade  edilir.  Bu  müzik  türü,
            Cumhuriyet Dönemi’nde ilk resmî derlemeyi yapan Seyfettin
            Asaf  ile  Sezai  Asaf  tarafından  Avrupa  müziğinde  bulunan

            resitatife benzetilmiş ve “usul ile çalınmayan bir form” olarak
            tanımlanmıştır. Müzikolog Mahmut Ragıp Gazimihal (Görsel
            1.1),  uzun  havayı  “usulsüz  müzikler”  şeklinde  ifade  etmiş;

            besteci ve müzik eğitimcisi Ahmet Adnan Saygun da “tamamen
            serbest ritimli, konuşma diline yakın, serbest tartımlı türküler”
            biçiminde tanımlamıştır.                                     Görsel: 1.1:  Mahmut Ragıp Gazimihal

            Türk halk müziğinin öncü isimlerinden Muzaffer Sarısözen, uzun hava türünü “ölçü ve ritim açısından

            serbest fakat dizideki seyri belli kalıplara bağlı olan ezgi” şeklinde ifade etmiştir.


            Uzun havalar, ritimsel yapı bakımından serbesttir. Bu, uzun havaların en belirgin özelliğidir fakat uzun

            havalar tamamen ritimsiz de sayılmaz. Bazılarında ritimli saz bölümleri olabilir. Türk halk müziğinde
            bulunan ve ritimli ve sözlü ezgileri olan “kırık havalar”ın da usulsüz olan cümleleri veya bölümleri
            olabilir.



                                                                                                              13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20