Page 16 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 16

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                                UZUN HAVALAR



            Uzun havalara ait diğer önemli özellik ise içinde oluştukları bölgenin yöresel ağzıyla söylenmeleridir.

            Türkiye’nin  farklı  yörelerinde  birbirinden  değişik  yöresel  ağızlar  bulunmaktadır.  Bu  durum,  uzun
            havaları yorumlarken önem kazanmaktadır. Her yörenin özelliklerini taşıyan bu kültürel miras, Türk
            halk müziğinin ne derece zengin ve derin olduğunu göstermektedir.


            1.1. Maya



            1.1.1. Maya Kavramı



                                                       Maya;  Türk  halk  müziğinde,  Doğu  ve  Güneydoğu
                                                       Anadolu  bölgelerinde  Diyarbakır,  Elazığ,  Erzincan,
                                                       Erzurum, Sivas ve Şanlıurfa gibi belli yörelerde görülen,
                                                       bu bölgelere özgü, serbest ritme sahip halk ezgilerinin
                                                       oluşturduğu bir uzun hava türüdür. Mayalar; çoğunlukla

                                                       aşk,  sevgi,  sevgili,  ayrılık,  gurbet  gibi  konular  üzerine
                                                       söylenir.  Genellikle  ilk  söyleyeni  belli  olmasa  da  saz
                                                       şairlerine ait olanları da vardır.



                                                       Maya  formundaki  uzun  havaları  icra  etmeleri  ile
                                                       tanınan sanatçılar; Celal Güzelses, Hafız Şerif Tanındı

             Görsel 1.2: Hafız Şerif Tanındı           [Erzincanlı  Şerif  (Görsel  1.2)],  Hulusi  Seven,  Mahmut
                                                       Güzelgöz ve Mustafa Keser’dir.




            1.1.2. Maya Formundaki Halk Ezgilerinin Makamsal Özellikleri


            Maya formundaki uzun havalar, çoğunlukla hüseyni makamında olan ve bir oktavdan daha dar bir
            ses aralığında bulunan ezgilerdir. Maya formundaki uzun havalara çoklukla bağlama, mey, klarnet ve
            zurna gibi çalgılar eşlik eder.



            Elazığ yöresine ait mayalar, diğerlerine göre farklılıklar gösterir. Bu mayalarda başlangıçta ve söz
            aralarındaki ritmik “ayak” bölümleri kendine has bir form taşır. Bu bölümler, çalgılar aracılığıyla verilir
            ve eserin dinamik bir yapı kazanmasını sağlar.



            Elazığ mayalarına ait diğer farklılık, ses genişliğinin bir oktavdan fazla olmasıdır. Bu durum, Elazığ’a
            özgü “cılgalı” ya da “cığalı maya” formunda bulunan uzun havaların geniş bir melodi aralığı ve hüzünlü
            ifade alanı oluşturmasını sağlar.




                                                                           1. üniteyle ilgili ek içeriğe yandaki
                                                                           karekodu okutarak ulaşabilirsiniz.





         14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21