Page 16 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 16
Okudum bildim deme
Çok taat kıldım deme
Eğer Hak bilmez isen
Abes yere gelmektir
Dört kitabın manası
Bellidir bir elifte
Sen elif bilmezsin
Bu nice okumaktır
(...)
Türk müziğinde başlıca iki geleneksel ve dinsel müzik türü şöyledir:
1. Tasavvuf Türk halk müziği
2. Tasavvuf Türk sanat müziği
Tasavvuf halk müziği tümüyle geleneksel halk müziğinin özelliklerini gösterir (Görsel 1.1). Geleneksel
Türk halk müziğinden farkı, üretiliş amacı ve kullanılan alt türlerdir. İnançsal bir müzik türü olan tasavvuf
halk müziği, aynı zamanda geleneksel bir türdür. Dinsel müzik türlerinde ritimli veya serbest ritimli ezgiler
de görülebilir. Geleneksel Türk halk müziğinde çok kullanılan “bağlama” ve “çöğür” bu müzik türünde de
kullanılmaktadır ancak vurma çalgılar daha çok eğlence müziği bağlamında kullanıldığı için inançsal müzik
türlerinde tercih edilmez. Bu türün sözlü örneklerinde (semah, deyiş, ilahi gibi türlerde) yerel ağız, çalış
tavırları ve düzenleri de önemli birer özelliktir.
Tasavvuf Halk Müziğine Örnek İlahiler:
SEMADAN SIRR-I TEVHİDİ
DUYAN GELSİN
Semadan sırr-ı tevhidi
Duyan gelsin bu meydane
Derunundan bugün Allah
Diyen gelsin bu meydane
Gönül maksuduni buldi,
Cihan anlar ile doldi
Bugün nur-i iman oldi
Duyan gelsin bu meydane
Fedadır ehl-i irfana
Getirse canı kurbana
Bugün başıni meydane
Koyan gelsin bu meydane
EY FATİH-İ HAYBER ALİ
Ey fatih-i Hayber Ali,
Evvel celî, aher Ali
Damad-ı peygamber Ali
Aman Ali, canım Ali
Canım sana kurban Ali
Oldum yine nefse esir
Ehvalıma sensin habir
Asilere lütf n kesir Görsel 1.1
Leylâya sen ol dest-i gir Türk tasavvuf müziği konseri
15