Page 53 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 53
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
2. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
A) 1-7. cümlelerde verilen ifadelerin başına doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış
olduğunu düşündüğünüz ifadelerin karşısına veya altına doğrusunu yazınız.
1. (….) Beyitlerden oluşan ilahiler; 11’li, 14’lü, 16’lı hece veya aruz ölçüsüyle yazılır.
2. (….) Dörtlüklerden oluşan ilahiler; 7’li, 8’li ya da 11’li hece ölçüsü ile yazılır.
3. (….) Türk müziğinde tasavvufi sanat müziği ve tasavvufi halk müziği olarak geleneksel ve dinî
iki müzik türü vardır.
4. (….) İlahiler; Bektaşilerde nefes, Mevlevilerde ayin, Alevilerde deme, deyiş ve kalem, Halve-
tilerde durak, Yesevilerde hikmet, diğer tarikatlarda cumhur veya ilahi olarak isimlendirilmiştir.
5. (…) Nefes, Bektaşi tarikatlarında genellikle ilahiler için kullanılan isimdir.
B) 8-10. cümlelerde boş bırakılan yerlere anlam bakımından uygun sözcükleri yazınız.
6. Kelime olarak “övgü” anlamına gelen ………………………………….; Hz. Muhammed’i, Hz.
Ali'yi, On İki İmamları ve tasavvuf ehlini öven şiir ve müzik türüdür.
7. Alevi ve Bektaşi yol büyüklerine özellikle Hz. Hüseyin’e ağıt özelliği taşıyan şiir ve müzik
türüne ………………………………….. denir.
8. Hz. Muhammed’in (s.a.v) miraç dönüşünde Kırklar Meclisi’nde Hz. Ali ile buluşmasını konu
alan şiir ve müzik türüne ………………………………….. denir.
C) 9-15. sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
9. Aşağıdakilerden hangisi tasavvufi halk müziğindeki dinî türlerden biridir?
A) Barak B) Bozlak C) Maya
D) Savt E) Yol havası
51

