Page 56 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 56

3. ÜNİTE




              3. ÜNİTE: USUL VE ÖLÇÜ




                                      HA
                                      HAZIRLIK ÇALIŞMALARIZIRLIK ÇALIŞMALARI


              1. Herhangi bir müzik eserinin notasını elinize alarak portenin en başında, sol anahtarından sonra
              yazılanları dikkatle inceleyiniz.

              2.  Sol  anahtarından  sonra  yazılan  rakamlar  neler  olabilir?  Düşüncelerinizi  arkadaşlarınızla
              paylaşınız.
              3. Bir müzik eseri notasında porte üzerinde dikine çizilmiş çizgilerin adı ne olabilir?


            Usul; Türk müziğinde ritmi, tavrı, tarzı ve tempoyu belirleyen, ölçü yerine kullanılan bir kavramdır.
            Müziğin iki temel unsurundan birisi ses, diğeri de ritimdir. Ritim kelimesinin Türk müziğindeki karşılığı

            ise usuldür. Usulü meydana getiren en temel unsur ise vuruşlar ve bu vuruşların çeşitli zamanlarda
            ve kuvvetlerde olmasıdır. Elle veya ritim enstrümanıyla bir müzik aletine gelişigüzel vurulduğunda
            birtakım zamanlı seslerin oluştuğu duyulur. Bu vurma şekline usul denemez. Usul olabilmesi için
            vurulan zamanların belirli bir şekilde sıralanması, belli bir kalıpta olması gerekir. Çeşitli zaman ve

            kuvvetteki vuruşların sıralanmasından oluşan, kalıplaşmış sayı veya vuruş gruplarına usul denir.
            Kısa  bir  tanımıyla  da  usul,  zamanın  kalıplaşmış  şeklidir.  Türk  musikisinde  bir  usulün  meydana
            gelebilmesi için en azından iki zamana ihtiyaç vardır. Bir zamanlı usul olmaz.



            Bütün müzik eserlerinin en başında anahtar ve donanımdan sonra üst üste yazılmış iki rakam vardır.
            Bunlara o eserin usulü, usul rakamları denir. Bu sayılardan üstte olanı usulün kaç zamanlı olduğunu,
            altta olan ise her zaman için alınan birimi gösterir. Bir başka deyişle usulün hızlı mı, yavaş mı olduğunu
            gösterir. Birim sayısı küçüldükçe usul ağırlaşır, birim sayısı büyüdükçe usul hızlanır. Türk müziğinde

            buna  mertebe  adı  verilir.  Örneğin  3/8’lik,  3/4’lük  usul  rakamları  semai  usulünü  gösterdiği  hâlde
            hızları değişiktir. “Ölçü” ise usul rakamlarının gösterdiği kıymetlerin tümü demektir. Ölçü, portede
            dikine çekilmiş çizgilerle gösterilir.  Usul, Türk müziğinde makamdan sonra gelen en temel ögedir.
            Müzikteki ölçü ve ritim kavramlarının tümünü kapsayan usul terimi, Osmanlı-Türk müziğinde aruzla

            birlikte oluşan ve gelişen bir olgudur. Usuller, “darp” adı verilen vuruşlarla icra edilir.


            Türk halk müziği usulleri üç bölümde incelenir:
            1. Ana usuller ve ana usullerin üçerli şekilleri (2, 3 ve 4 birim vuruşlu)

            2. Birleşik usuller (5, 6, 7, 8, 9 birim vuruşlu)
            3. Karma usuller (10 ve daha fazla birim vuruşlu)















         54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61