Page 72 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 72
3. ÜNİTE
3. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
A) 1-2. cümlelerde verilen ifadelerin başına doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış
olduğunu düşündüğünüz ifadelerin karşısına veya altına doğrusunu yazınız.
1. (….) Türk halk müziği usulleri 3 bölümde incelenir.
2. (….) Birleşik 7 zamanlı usuller, iki ve üç vuruşlu ana usullerin bir araya gelmesiyle oluşmaktadır.
Halk müziğinde bu usullere;
3+2+2 zamanlı usule (a) şekilli,
2+3+2 zamanlı usule (b) şekilli,
2+2+3 zamanlı usule (c) şekilli usul denilmektedir.
B) 3-5. cümlelerde boş bırakılan yerlere anlam bakımından uygun sözcükleri yazınız.
3. Türk müziğinde çeşitli düzümlerin birleşmesinden oluşan kuvvetli ve zayıf zamanların bir kalıp
hâlinde belirlenmesine …………............ denir.
4. Müzikte bazı vuruşlar diğerlerine göre daha kuvvetli veya daha vurguludur. Tekrarlanan nota
gruplarında kuvvetli vuruşun yanında bir ya da birden fazla zayıf vuruş bulunur. Vuruşların düzenli
gruplar hâlinde organize edilmesine ……..................… denir.
5. Müzik eserlerinin en başında anahtar ve donanımdan sonra üst üste yazılmış iki rakam bulunur.
Bunlara o eserin usulü, usul rakamları denir. Bu sayılardan üstteki, usulün kaç zamanlı olduğunu;
alttaki ise her zaman için alınan birimi gösterir. Usulün hızlı veya yavaş olduğunu gösterir. Birim
sayısı küçüldükçe usul ağırlaşır, birim sayısı büyüdükçe usul hızlanır. Türk müziğinde buna
………………… adı verilir.
C) 6-13. sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
6. Burdur yöresine ait “Teke Zotlatması” isimli eser kaç zamanlıdır?
A) 7/16 B) 10/8 C) 9/8 D) 8/8 E) 3/8
7. Türk halk müziğinde on zamanlı usuller aşağıdakilerden hangi başlık altında isimlendirilir?
A) Ana B) Basit C) Birleşik
D) Büyük E) Karma
70

