Page 75 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 75
MAKAMSAL MÜZİK-ll
4. ÜNİTE: MAKAMSAL MÜZİK-II
HA
HAZIRLIK ÇALIŞMALARIZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Türk müziği makamlarından “hicaz ailesi” makamı hakkında neler söylebilirsiniz? Düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Türk sanat müziği ve Türk halk müziğinde değiştirici işaretlerde ne gibi farklılıklar olabilir?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
İlk çağlardaki Türk toplumlarında müzisyenlik, büyücülük, hekimlik gibi görevler üstlenen ve toplumda
özel bir yerleri olan kişilere Oğuzlar “ozan”; Altay Türkleri, “kam”; Tonguzlar, “şaman”; Yakutlar,
“oyun”; Kırgızlar, “baksı” adını vermişlerdir. Günümüzde halk şairi, halk ozanı gibi isimlerle anılan ve
hâlen varlığını koruyan bu sanatçılar, hiç şüphesiz ki yukarıda sayılan ve bir nevi halk sanatçısı olan
kişilerin değişime uğramış hâlleridir.
Orta Asya’dan Anadolu’ya gelen Türkler, halk ozanları ile burada kendilerinden önce yaşayan Lidya,
Frigya, Hitit, Helen ve Bizans kültürlerinden etkilenmişlerdir. Anadolu topraklarında kurulan Selçuklu
ve Osmanlı devletlerinin de kültürü ile oluşan sentez neticesinde bugünkü Anadolu Türk kültürü
meydana gelmiştir. Bu kültürün ana unsurlarından biri olan müzik de bu sentezin bir ürünüdür.
Günümüzde “Türk müziği” olarak kısaca ifade edilen müzik, aşağıda verilen tablodaki alt türlere
ayrılır:
Tablo 4.1: Türk Müziğinin Türleri
- Geleneksel Halk Müziği (GHM)
- Geleneksel Sanat Müziği (GSM)
A) Dünyevî - Geleneksel Askerî Müzik/Mehter
- Piyasa Müziği
GELENEKSEL TÜRK
MÜZİĞİ - Eğlence Müziği
- Cami Müziği
- Tasavvuf Müziği
B) Uhrevî
- Tasavvufi Halk Müziği
- Tasavvufi Sanat Müziği
- Çağdaş Sanat Müziği
ÇAĞDAŞ TÜRK A) Dünyevî - Çağdaş Askerî Müzik/Bando Müziği
MÜZİĞİ - Yığın Müziği (pop, caz vb.)
B) Uhrevî - Çağdaş Tasavvuf Sanat Müziği
73

