Page 78 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 78
c) On Zamanlı Karma Usullerin C Tipi: (3+2)+(2+3)
Beş zamanlı birleşik usullerin B ve A tiplerinin B+A şeklinde birleşmesinden oluşmuştur.
. + + + . = + + +
On Zamanlı Karma Usullerin C Tipi Örnekleri
• Gaf l Gezme Şaşkın
• Su Gelir Ark Uyanır
• İndim Yârin Bahçesine
• Altın Hızma Mülayim
• Fincanın Etrafı Yeşil
• Hep Senin İçin
• Sen Bir Yana Bir Yana
• Siyah Zülfün Tellerine
ç) On Zamanlı Karma usullerin D Tipi: (3+3)+(2+2)
Altı zamanlı bir birleşik usulün dört zamanlı bir ana usul ile karılmasından oluşmuştur.
. + . + + = + + +
On Zamanlı Karma Usullerin D Tipi Örneği
• Zulmet Deryasında Kapıldım Sele
d) On Zamanlı Karma Usullerin E Tipi: (2+2)+(3+3) (Çengiharbi)
Geleneksel Türk sanat müziğinde bu usule “çengiharbi” denmektedir. Cengiharbi “süngü savaşı, kargı
savaşı” anlamına gelmektedir. Çengiharbi olarak yazılırsa “savaş zilleri” anlamına gelmektedir. Örneklerine
rastlanmamakla beraber Tamburi Ref k Fersan çengiharbi usulünde bir eser bestelemiştir. Geleneksel halk
müziğinde de örneklerine az rastlanmaktadır. Dört zamanlı bir ana usulün altı zamanlı bir birleşik usul ile
birleşmesinden oluşmuştur.
. .
+ + + = + + +
On Zamanlı Karma Usullerin E Tipi Örnekleri
• Dam Başında Duran Kız (Malatya)
• Karşıda Çevirmeler (Artvin/Şavşat)
• Bulan Özünü (Ref k Fersan bestesidir.)
77