Page 14 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 14
1.1.1. SABA MAKAMI
Hem dini hem de dindışı musikide önemli bir yere sahip olan saba makamı Türk musikisinin en
içli ve etkileyici makamlarından biri olarak kabul edilir. Aynı zamanda sabah ezanının da bu makamda
okunuyor olması saba makamına ayrı bir gizem katmakta ve kulakta baskın bir etki bırakmaktadır. La
(dügâh) da eksik saba dörtlüsüyle (22 koma yerine 18 komadan oluşur) do (çargâh) da zirgüle dizisinin iç
içe geçmesinden meydana gelen saba makamı mürekkep makamlar arasında değerlendirilir.
Durağı La (dügâh)
Seyri Çıkıcı
Güçlüsü Do (çargâh) Sol (gerdaniye)
Yedeni Sol (rast)
Donanımı Si koma bemol (segâh), re bakiye bemol (hicaz)
Dizisi La (dügâh) da saba dörtlüsüne, do (çargâh) da zirgüle dizisinin eklenmesinden
meydana gelir.
Çargâhta Zirgüle Makamı Dizisi
K S S A 12 S T S A 12 S
Yerinde (dügâhta)
Saba Dörtlüsü
Dizinin seyri: Dügâh perdesinde sabalı başlanıp çargâh perdesinde zirgüleli hicaz dizisi sesleri ile
devam edilir. Gerdaniye perdesinde hicazlı, çargâh perdesinde zirgüleli yarım karar yapılır. Daha sonra
diğer uygun genişleme, geçki ve asma kararlarıyla devam eden seyir, sonuçta dügâh perdesinde sabalı
noktalanır.
1. Etkinlik
Aşağıdaki saba makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.
TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ 13