Page 14 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 14

1.1.1. SABA MAKAMI


                    Hem dini hem de dindışı musikide önemli bir yere sahip olan saba makamı Türk musikisinin en
            içli ve etkileyici makamlarından biri olarak kabul edilir. Aynı zamanda sabah ezanının da bu makamda
            okunuyor olması saba makamına ayrı bir gizem katmakta ve kulakta baskın bir etki bırakmaktadır. La
            (dügâh) da eksik saba dörtlüsüyle (22 koma yerine 18 komadan oluşur) do (çargâh) da zirgüle dizisinin iç
            içe geçmesinden meydana gelen saba makamı mürekkep makamlar arasında değerlendirilir.

               Durağı            La (dügâh)


               Seyri             Çıkıcı


               Güçlüsü           Do (çargâh) Sol (gerdaniye)

               Yedeni            Sol (rast)


               Donanımı          Si koma bemol (segâh), re bakiye bemol (hicaz)


               Dizisi            La (dügâh) da saba dörtlüsüne, do (çargâh) da zirgüle dizisinin eklenmesinden
                                 meydana gelir.



                                                     Çargâhta Zirgüle Makamı Dizisi






                       K         S       S         A 12       S        T       S      A 12      S
                          Yerinde (dügâhta)
                            Saba Dörtlüsü




                    Dizinin seyri: Dügâh perdesinde sabalı başlanıp çargâh perdesinde zirgüleli hicaz dizisi sesleri ile
            devam edilir. Gerdaniye perdesinde hicazlı, çargâh perdesinde zirgüleli yarım karar yapılır. Daha sonra
            diğer uygun genişleme, geçki ve asma kararlarıyla devam eden seyir, sonuçta dügâh perdesinde sabalı
            noktalanır.



                      1. Etkinlik

                    Aşağıdaki saba makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.




















 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ                                    TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ    13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19