Page 16 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 16

BESTENİGÂR MAKAMI


                   TDK’de ‘Klasik Türk müziğinde en eski birleşik makamlardan biri’ olarak tanımlanan bestenigâr
            makamı dini ve dindışı musikide kullanılan içli ve dokunaklı makamlardan biri olarak değerlendirilir. Ye-
            rinde saba makamı dizisiyle ırak perdesinde eksik segâh dörtlüsünün iç içe geçmesinden dolayı mürekkep
            makamlar içerisinde değerlendirilir.

               Durağı            Fa bakiye diyez (ırak)

               Seyri             İnici-çıkıcı


               Güçlüsü           1. güçlüsü: do (çargâh), 2. güçlüsü: la (dügâh)

               Yedeni            Mi bakiye diyez (acemaşiran)


               Donanımı           Si koma bemolü (segâh), re bakiye bemolü (nim hicaz)


               Dizisi            Yerinde saba makamı dizisine, ırak perdesinde segâh dörtlüsünün eklenmesinden
                                 meydana gelir.



                                                         Çargâhta Zirgüle Makamı Dizisi
                      Irakta Segâh Dörtlüsü






                         S     T     K       S      S      A       S     T      S      A       S
                                                            12                          12
                                      Yerinde (dügâhta)
                                        Saba Dörtlüsü





                    Dizinin seyri: Seyre saba makamı ile başlanılır. Makamı meydana getiren çeşnilerde karışık ge-
            zinilir. Çargâh perdesinde zirgüleli hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır. Bu arada gerekli asma kararlar
            gösterilerek dolaşılır. Sonunda ırak perdesinde segâhlı karar yapılır.




                      3. Etkinlik

                    Aşağıda verilen bestenigâr makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.




















 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ                                    TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ    15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21