Page 16 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 16
BESTENİGÂR MAKAMI
TDK’de ‘Klasik Türk müziğinde en eski birleşik makamlardan biri’ olarak tanımlanan bestenigâr
makamı dini ve dindışı musikide kullanılan içli ve dokunaklı makamlardan biri olarak değerlendirilir. Ye-
rinde saba makamı dizisiyle ırak perdesinde eksik segâh dörtlüsünün iç içe geçmesinden dolayı mürekkep
makamlar içerisinde değerlendirilir.
Durağı Fa bakiye diyez (ırak)
Seyri İnici-çıkıcı
Güçlüsü 1. güçlüsü: do (çargâh), 2. güçlüsü: la (dügâh)
Yedeni Mi bakiye diyez (acemaşiran)
Donanımı Si koma bemolü (segâh), re bakiye bemolü (nim hicaz)
Dizisi Yerinde saba makamı dizisine, ırak perdesinde segâh dörtlüsünün eklenmesinden
meydana gelir.
Çargâhta Zirgüle Makamı Dizisi
Irakta Segâh Dörtlüsü
S T K S S A S T S A S
12 12
Yerinde (dügâhta)
Saba Dörtlüsü
Dizinin seyri: Seyre saba makamı ile başlanılır. Makamı meydana getiren çeşnilerde karışık ge-
zinilir. Çargâh perdesinde zirgüleli hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır. Bu arada gerekli asma kararlar
gösterilerek dolaşılır. Sonunda ırak perdesinde segâhlı karar yapılır.
3. Etkinlik
Aşağıda verilen bestenigâr makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.
TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ 15