Page 21 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 21
1.1.2. SEGÂH MAKAMI
Açık ve soylu bir hüzün duygusu anlamına gelmektedir. Türk müziği makam sistemi içinde terkip
tarihi bilinmeyen en eski makamlardan biridir.
Tarih boyunca dinî ve din dışı müzikte çok kullanılmış olan makamın yapısına başka çeşni ve özel-
likler de katılmıştır. Eski kaynakların bir kısmında segâhın sadece bir geçki olarak kullanıldığı, gerçekte
ırak makamının bugünkü segâh yerine tercih edildiği yazsa da segâh makamı son birkaç yüzyıl boyunca en
çok tercih edilen makamlar arasındaki yerini korumaktadır.
Durağı Segâh
Seyri Çıkıcı
Güçlüsü Neva
Yedeni Kürdi
Donanımı Si koma bemolü(segâh), mi koma bemolü(dik hisar), fa bakiye diyezi (eviç)
Dizisi Nevada rast makamı dizisi ile yerinde segâh beşlisinin eklenmesinden oluşur.
Segâh Beşlisi Rast Dörtlüsü Buselik Dörtlüsü
S T T K S T K S S K T T B T T S
Rast Dörtlüsü Rast Dörtlüsü Eksik Segâh Beşlisi
Dizinin seyri: Segâh makamı seyrine karar sesi civarından başlanır. Segâh beşlisinin sesleri kul-
lanılarak neva perdesinde asma kalış yapılır. Nevada; rast makamı sesleri gösterilir. Eviçte; segâh ve tiz
segâhta ise segâh gibi geçki ve asma kararlar gösterilir. İnici hâllerde eviç perdesi, acem perdesi hâline
dönüşür. Segâh beşlisinin seslerinde ısrarlı dolaşılır. Segâh perdesinde genellikle eksik olarak segâhlı karar
verilir.
7. Etkinlik
Aşağıda verilen segâh makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.
20 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ