Page 30 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 30

Okuma Metni



                                     BUHÛRÎZÂDE MUSTAFA ITRÎ  EFENDİ ( 1640-1712)
                                                                             Prof. Dr. Gülçin YAHYA KAÇAR

                    Türk Mûsikîsi tarihinde çok önemli bir yeri olan Itrî Efendi, İstanbul’da Mevlânâkapı civarında,
            Yaylak (eski adı Yapılan) semtinde doğdu. Ebeveyn isimleri  ve kesin doğum tarihi bilinmemektedir.  Rauf
                                                             2
            Yektâ Bey, Itrî’nin 1640 yılında , Suphi Ezgi ise 1630’da  doğduğuna dair tahminlerde bulunmuşlardır. Bu
                                       1
            tahminler daha sonra müelliflerce dikkate alınmış ve müteakip yayınlarda bu tarih aralığında doğmuş
            olabileceği kabûl görmüştür. Asıl adı Mustafa’dır. Şiirlerinde kullandığı “Itrî” mahlası  ve “Buhûrîzâde”
            lâkabıyla tanınmıştır. Bu lâkabın kendisine mi ailesine mi ait olduğuna dair elimizde bir bilgi olmamakla
            birlikte, Buhûrîzâde lâkabından ailesinin tüccâr olabileceği düşünülebilir. Çiçek yetiştirmesinden dolayı
            da kendisine “Itrî” mahlasının verildiği söylenen
            Buhûrîzâde  Mustafa  Itrî  Efendi  meyve  yetiştir-
            mekle de meşgûl olmuş, kendi adıyla “ Mustâbey
            Armudu”nu yetiştirip ıslâh etmiştir .
                                            3
                    Dinî  ilimlerle  beraber  Arapça  ve  Fars-
            çayı  öğrenen  Mustafa  Itrî  Efendi  öğrenimi  sı-
            rasında  ayrıca  güzel  yazıya  da  merak  sarmış,
            dönemin  önemli  hattatlarından  Sîyâhî  Ahmed
            Efendi’den  hat  dersleri  alarak  tâ’lik  hattın-
            da söz sahibi bir hattat olmuştur. Itrî’nin Hâfız
            Post’un güfte mecmûasına kendi tâ’lik hattı ile
            bazı güfte ilâvelerinde bulunmuş olduğu araştır-
            macılarca kabûl görmüştür. Nitekim Topkapı Sa-
            rayı Kütüphanesi’nde bulunan mecmûada böyle
                                               4
            ilâveler yapıldığı açıkça görülmektedir .
                    Itrî,  devrin  büyüklerinden,  özellikle
            Osmanlı  Pâdişâhı  IV.  Sultân  Mehmed  (1648-
            1687)  ve  Kırım  Hânı  Hacı  Gazi  I.  Selim  Giray
            Hân‘dan  (1671-1704)  himâye  görmüş  önemli
            bir hânende ve bestekârdır. Selim Giray’ın Ça-
            talca’daki Kadı çiftliğinde yapılan mûsikî mec-
            lislerinde  büyük  itibar  gören  Itrî,  IV.  Mehmed
            döneminde  de  Enderûn’da  mûsikî  hocalığı  ve
            hânende  olarak  görev  yapmıştır.  Şeyhü’l-İslâm
            Esad  Efendi’nin  Atrabü’l-âsâr’ında,  Şeyhî’nin
            Vekâyiul  fuzâlâ’sında  mûsikîsever  bir  pâdişâh
            olan IV. Mehmed tarafından sık sık saraya davet
            edildiğinden  ve bestelerini bizzat kendisinden   Görsel 1.2: Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi
            dinlediğinden bahsedilmekte ve ona çeşitli hedi-
            yeler verilerek iltifâtlarda bulunulduğundan söz edilmektedir. Itrî bu dönemde kendi isteği üzerine IV.
                                                                                      5
            Mehmed tarafından esirciler kethüdalığı (esirciler kâhyalığı) görevine getirilmiştir . Bir rivâyete göre;
            onun bu görevi, esirler içindeki yetenekli ve sesi güzel olan gençleri bularak yetiştirmek  ve ülkelerinin
            mûsikîleri hakkında bilgi sahibi olmak amacıyla istediği söylenmektedir. Itrî, Şeyhî, Sâlim, Safâyî gibi
            bazı tezkire müelliflerine göre bu görevde bulunduğu sırada, bazı kaynaklara göre de bu görevinden
                              6
            sonra vefât etmiştir .


            1 Rauf Yektâ, Mevlevî Âyînleri II, s.VII
            2 Ezgi, Suphi, Nazarî Ameli Türk Mûsikîsi I, s.113
            3 Özalp, Mehmet Nazmi, Türk Mûsikîsi Tarihi- Derleme, ss.161-165
            4 Uslu, Recep, “XVII. Yüzyılın Büyük Bestekârlarından  Itrî ve Itrîzâde”, s.595
            5 Rauf Yektâ, Mevlevî Âyînleri II, s.VII-VIII
            6 Özcan, Nuri, “Itrî Efendi”, s.220



 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ                                    TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ    29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35