Page 13 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 13

KİTABIN TANITIMI


                                            Ünite numarasını
                                               gösterir.       Ünite adını gösterir.



















                                                                                    Ünitede yer alan
                                                                                    konuları gösterir.
                  Ünitede öğrenilecek
                    terimleri gösterir.
                                                                                   Karekod okuyucu ile taratarak
                                                                                  resim, video, animasyon, soru ve
                                                                                   çözümleri vb. ilave kaynaklara
                                                                                     ulaşabileceğiniz barkod.
                                                                                  Detaylı bilgi için http://kitap.eba.
                                                                                         gov.tr/karekod

                                                               Öğrencide görülmesi
               Konu ana başlığını      Öğrencinin konuyla      beklenen bilgi, beceri,
                  gösterir.           ilgili ön bilgilerinin ve   tutum ve değerleri    Temel bilgileri
                                     düşüncelerinin harekete   kazandırmak amacıyla      destekleyen
                    Ünite başlığını     geçirildiği hazırlık   hazırlanmış etkinlik   açıklamaların yer aldığı
                      gösterir.        çalışmasını gösterir.   çalışmasını gösterir.   uyarıları gösterir.


                                                                        3. ÜNİTE
                                                                          3.3.2. Rönesans Dönemi’ndeki Farklı Enstrümantal Müzik Türleri
                                                                          Rönesans’la birlikte çalgı müziği değişmeye başlamış, yeni biçimler ortaya çıkmıştır. Rondo, virelai (viröle) gibi
                                                                         tema ve çeşitleme yöntemleri ile fantasia (fantaziya), ricercare (riçırkare), canzone (kanzon), toccato ve prelüd gibi
                                                                         biçimler bu dönemde yaygınlaşmıştır. Rönesans Dönemi’nde görülen başlıca müzik biçimleri şunlardır:
                                                                          Fantasia: Konularını genellikle halk şarkılarından alan, lavta ve klavyeli çalgılar için yazılan çalgı müziği biçi-
                                                                         midir.
                                                                          Toccato: Org ve klavsen için doğaçlama şeklinde yazılan çalgı müziği biçimidir.
                                                                          Prelüd: Org ve klavsen için doğaçlama şeklinde yazılan çalgı müziği biçimidir.
                                                                          Ricercare: Org ve lavta için yazılan bir çalgı müziği biçimidir. Ricercareler, motif tekrarları ön planda olan ve
                                                                         yavaş tempoda çalınan eserlerdir. 16. yüzyılda taklide dayalı bir biçim olarak ortaya çıkmıştır. Birbirinden oldukça
                                                                         bağımsız bölümlerden oluşturulmasına karşın eserin tamamında aynı tonalite kullanılmış ve böylece parçada rit-
                                                                         mik bütünlük sağlanmıştır.
                                                                          Canzone: Dinî olmayan temaları konu edinen çalgı müziği biçimidir. Ricercarenin din dışı müzikte kullanılan
                                                                         versiyonudur.
                                                                          Bu dönemde madrigal ve chanson gibi vokal biçimler için bestelenen müzik eserlerinin çalgılara uyarlandığı
                                                                         ve sırf çalgı müziği hâline dönüştüğü de görülmüştür. Dans müzikleri, solo çalgılar veya çalgı toplulukları için
                                                                         bestelenmeye başlanmış; pavan (pıvannı), galliard (galiyarda) ve passamezzo (passamedzo) gibi danslarla dans
                                                                         müzikleri aynı adı taşımıştır.
                                                                          Müzikte melodik, armonik ya da ritmik çeşitler yaratmaya dayanan form olan varyasyon (çeşitleme), 16 ve
                                                                         17. yüzyıllarda en parlak çağına ulaşmıştır. Bu çeşitleme tekniğiyle birlikte ana tema, değişen süslemelerle dona-
                                                                         tılmıştır.
                                                                          4. ETKİNLİK
                                                                          •  Aşağıdaki eserleri tabloda belirtilen anahtar kelimeleri kullanarak bulunuz.
                                                                          •   Bulduğunuz eserleri dinleyiniz.
                                                                          •   Farklı enstrümantal türlerdeki eserleri benzerlik ve farklılıkları açısından karşılaştırınız.
                                                                          •   Eserlerin çalgı dağılımlarını inceleyiniz.
                                                                          •   Rönesans Dönemi’ne özgü olduğunu düşündüğünüz tür ve çalgılama özelliklerini arkadaşlarınızla
                                                                           paylaşınız.
                                                                             Bestecinin Adı  Eserin Adı    Anahtar Kelime
                                                                          Pietro Vinci   Org için Ricercare IV, V, VI  Vinci ricercare
                                                                                   Crumhorn Consort (Krumhorn
                                                                          Tielman Susato    Susato allemande
                                                                                   Konsort) AllemandeI-II
                                                                          William Byrd  Fantasia, BK 13  fantasia bk 13
                                                                          Tielman Susato   The Hobocken Danse  Susato Hobocken
                                                                          William Byrd  Pavane ve Gigue (Jig)  Byrd Pavane Gigue
                                                                          Johannes Ockeghem  Malheur Me Bat (Malür Mü Bat)  Malheur Me Bat
                                                                           UYARI
                                                                           Yüksek sesle müzik dinlemek, bir süre sonra işitme kaybına neden olabilmektedir. Bu sebeple eserleri
                                                                           yüksek sesle dinlememeye özen gösteriniz.
                                                                        46  RÖNESANS VE MÜZİK
                                     Öğrencinin araştırma ve in-
               Ünitede neler öğrenile-  celeme yapmasını sağlayacak   Sayfa numarasını ve ünite   Konu alt başlığını
                  ceğini gösterir.      çalışmaları gösterir.        adını gösterir.         gösterir.
         12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18